HERRE-INSPIRERT: Samarbeidet mellom Giuliva Heritage og H&M består av tidløse plagg inspirert av tradisjonell herrebekledning. Foto: H&M

Nyheter

H&M samarbeider med italiensk ektepar: – Plagg som kan gå i arv

Ekteparet bak luksusmerket Giuliva Heritage har tatt med sin lidenskap for italiensk skreddersøm og kvalitet i samarbeidet med den svenske storkjeden.

  • Åsa H. Aaberge
Publisert:

Det Roma-baserte designerparet Margherita Cardellig og Gerardo Cavaliere, bak Giuliva Heritage, er kjent for å redesigne klassiske herreplagg til tidløse plagg for kvinner og menn. Når paret i september slipper kolleksjon sammen med budsjettfavoritten H&M, står en moderne vri på tradisjonell, italiensk skreddersøm og bærekraft i sentrum.

Fra kolleksjonen. Foto: H&M

– Kolleksjonen fanger lidenskapen

Giuliva Heritage ble startet for bare tre år siden, men har allerede hatt stor suksess. Inspirasjonen bak merket, kom ifølge paret fra at Margherita ofte lånte plagg fra mannens garderobe. Denne inspirasjonen tar de med inn i Giuliva Heritage x H&M-samarbeidet.

Kolleksjonen består av blant annet skjorter, blazere og tidløse kåper i resirkulert ull, og allsidige plagg i nøytrale farger som kan kombineres og brukes igjen og igjen, skriver H&M i en pressemelding.

– Det var fantastisk å jobbe med H&M om denne kolleksjonen. Sammen har vi skapt enkle og tradisjonelle plagg i en design som vil bestå tidas tann. Vi er spesielt glade for at vi har benyttet resirkulerte materialer, da vi alltid har vært lidenskapelig opptatte av ekte og meningsfull mote som varer. Og denne kolleksjonen fanger uten tvil denne lidenskapen, sier Gerardo Cavaliere og Margherita Cardelli Cavaliere.

Samarbeidet mellom italienerne og den svenske budsjettkjeden består av plagg i materialer som skal ha mindre påvirkning på miljøet – som resirkulert materiale og økologisk produsert bomull.
Les også: Beskylder kleskjeder for grønnvasking

Margherita Cardellig og Gerardo Cavaliere under designprosessen. Foto: H&M

– Produsert på samme måte som andre H&M-plagg

Det er riktignok et stykke fra luksusmerket Giuliva Heritages skreddersydde plagg til H&M-plagg laget på fabrikker og solgt med en langt lavere prislapp enn designernes eget merke. Prismessig vil plaggene i samarbeidet ligge fra noen hundrelapper til rundt 1500 kroner.

– Hvordan er Giuliva Heritages filosofi tatt med inn i H&M-kolleksjonen?

– Det er riktig at utgangspunktet for de to merkene er forskjellig, likevel har vi mange felles verdier – som bærekraft. Vi er veldig glade for å samarbeide med spesialistene på skreddersøm i Giuliva Heritage, og sammen har våre design-team skapt tidløse og tilgjengelige plagg til den moderne kvinnen, inspirert av klassisk herredesign. Ved bruk av H&Ms materialer med mindre påvirkning på miljøet og Giuliva Heritage's design, som gir plaggene lang levetid, er dette en kolleksjon som er ment for å vare, sier Kristin Fjeld i H&M til MinMote.

Kolleksjonen består av plagg i resirkulert materiale. FOTO: H&M

Plaggene i Giuliva Heritages eget reportoare lages i Napoli i Italia, mens H&M produserer plagg på fabrikker ulike steder i verden.

– Skiller plaggene i samarbeidet seg produksjonsmessig fra øvrige H&M-plagg?

– Nei, Giuliva Heritage x H&M er produsert på samme måte som andre H&M-plagg. Generelt er bruken av materialer med mindre påvirkning på miljøet viktig i alle H&Ms kolleksjoner, sier Fjeld.

Fjeld opplyser at H&M generelt streber etter å i større grad tenke på levetiden til plagg blant annet med å bruke mer bærekraftige materialer.

– Materialvalg er avgjørende for i hvor stor grad et plagg påvirker miljøet, og hvordan det setter oss i stand til å nå målet om å bli sirkulære. Målet er helt tydelig, i 2030 ønsker vi å bruke bare materialer med mindre påvirkning på miljøet i alle våre produkter.

NYHETER

Nå får du vite hvor H&M-plaggene dine er sydd

26. april 2019

Dess og bluse fra kolleksjonen. Foto: H&M

Demokratiserer tanken bak skreddersøm

H&M har i en årrekke teamet opp med store motenavn, som Versace, Balmain og Alexander Wang og Moschino. Denne gangen har de altså valgt å samarbeide med et relativt nytt, lite, familieeid merke, som på mange måter er langt fra masseproduserte budsjettkupp. Den italienske designerduoen sier til Vogue at de i samarbeid med H&M ser med glede på å demokratisere italiensk skreddersøm, og gjøre tanken bak mer tilgjengelig for folk.

– Dette er en kolleksjon for dem som setter pris på kvalitet, og materialer med mindre påvirkning på miljøet. Hele kolleksjonen er laget av resirkulerte materialer, bortsett fra to plagg som er laget av økologisk bomull. Dette er plagg som kan gå i arv fra mor til datter, sier Fjeld i H&M.

NYHETER

Dette er verdens mest transparente merker

30. april 2020

Fra kolleksjonen. Foto: H&M

PS! Følg @MINMOTE på Instagram på Instagram for hyppige oppdateringer og inspirasjon.

Publisert:

Les også

  1. Mener store kleskjeder driver med grønnvasking

    22. juni 2020

  2. Rapport: Dette er verdens mest transparente klesmerker

    30. april 2020

  3. Står opp for en bærekraftig motebransje

    10. juli 2020

Relaterte artikler

KJENDIS

Designer Elisabeth Stray Pedersen: – Jeg har ikke tro på trender

NYHETER

Slik vil norske designere fremme bærekraft

NYHETER

Amanda Hearsts norske eventyr

MOTE

Mote: Tendenser for 2021

NYHETER

Står opp for en bærekraftig motebransje

KJENDIS

Fæbrik-jentene: Vil lage «The Gathering» for syentusiaster

NYHETER

Celine Aagaard om: Familielivet, barndommen og karrieren