Norsk designer på Forbes’ «30 under 30»-liste
– Det er surrealistisk, sier smykkedesigneren til MinMote.
Hvert år setter Forbes sammen deres «30 under 30»-liste. Disse listene trekker frem mennesker under 30 år som bemerker seg innenfor felt som underholdning, finans, kunst og sport.
Ifølge en pressemelding skal Forbes ha mottatt tusenvis av nominasjoner til kåringen. Nå har den norske smykkedesigneren Ophelia Alickaj (29) havnet på den prestisjefylte listen.
– Det føles som jeg lever drømmen min, sier Alickaj på telefon til MinMote.
– Det er surrealistisk.
Alickaj driver smykkemerket Crystal Haze sammen med Sara Vlatkovic. Under kategorien «Retail & eCommerce» for Europa finner vi den 29 år gamle designeren, og Forbes har blant annet følgende å si om det norske stjerneskuddet:
«(...) Det Oslo-baserte merket har bare tre fulltidsansatte, har en gjennomsnittlig utsalgspris på 450 kroner, og hadde i 2022 inntekter på 34 millioner kroner. Justin Bieber har brukt en av kjedene deres.»
Lang prosess
Designeren forteller til MinMote at prosessen har tatt ett år. Hun ble nominert av Sara Vlatkovic, venner og kollegaer fra bransjen i fjor, og siden har Forbes sendt over spørsmål til 29-åringen som hun har måttet svare på.
– Jeg tenkte at det var en «long shot» å havne på listen. Men i går fikk jeg e-post fra Forbes hvor det sto at jeg er med!
Listen har kun vært offentlig i kort tid, men responsen har vært enorm.
– Det føles som om jeg har bursdag, sier Alickaj og ler.
– Det kunne ikke vært mer perfekt. Det er kvinnedag og jeg rakk akkurat å bli med på listen før jeg blir 30 i april.
– Hva skjer videre nå?
– Vi har mange spennende prosjekter på gang. Snart lanserer vi et nytt smykkemerke i «fine jewelry». Det er også flere ting som skjer, men det kan jeg ikke si noe om akkurat nå.
Designeren forteller også at hun er invitert på en Forbes-samling.
– Jeg er invitert til Botswana i april, sammen med de andre på listen, sier Alickaj og legger til at det blir spennende.
Kjendisfavoritt
Justin Bieber bar det norske smykkemerket på starten av nyåret på en date med kona Hailey Bieber. Ifølge en pressemelding sendt ut av Crystal Haze skal ha han kjøpt kjedene på klesbutikken Kith i Los Angeles.
– Dette går rett på første side i minneboken, kunne designerne bak merket fortelle til MinMote etter hendelsen.
Crystal Haze har blant annet gjort seg bemerket med sine bamsesmykker. De har tidligere fortalt MinMote at de gjerne lar seg inspirere av barndommen.
– Tanken bak smykkemerket er å bli inspirert av barndomsminner som gir oss den nostalgiske følelsen. Smykkene handler om å dele og huske de beste minnene. Crystal Haze ønsker å få frem leken vi har i oss som barn, samtidig som vi kler oss opp i smykker som får oss til å føle oss sterke og vakre.