Nyheter

Uenige om merking av retusjert reklame

VIL UTREDE: Statsråd Inga Marte Thorkildsen tror merking av retusjert reklame kan være med på å minske kroppspresset blant unge - det tror ikke ELLE-redaktør Signy Fardal. Foto: VG/NTB Scanpix

Statsråd Inga Marte Thorkildsen er bekymret for et økende kroppspress blant unge, og gir medie- og reklamebransjen en del av skylden. Nå vil hun vurdere å jobbe for påbudt merking av retusjert reklame, men ELLE-redaktør Signy Fardal har ingen tro på forslaget.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

Torsdag kalte barne- og likestillingsminister Thorkildsen inn flere aktører fra norsk mote-, reklame- og mediebransje til et møte for å diskutere kroppspress med spesielt fokus på retusjert reklame. Thorkildsen har nylig satt i gang Statens institutt for forbruksforskning (Sifo) med å utrede det økende presset, og hvor mye reklame har å si for nettopp dette.

- Jeg er skikkelig bekymret. Altfor mange jenter og gutter sliter med selvtilliten og føler seg for tjukke, og for noen går dette direkte på helsa løs, Nå må vi spørre oss selv hva vi kan gjøre, sier statsråden til minMote.

Hva mener du - gi den stemme nederst i saken!

- Rett i fleisen

Spesielt opptatt er Thorkildsen av effekten retusjert reklame og retusjerte bilder i pressen har på barn og unge.

- Jeg husker selv da H&M-plakatene ble hengt opp i klasserommet da jeg gikk på skolen, og vi var flere jenter som reagerte på dette. Nå er retusjerte bilder overalt - på H&M-plakater man får rett i fleisen når man går ut døra og i motepressen for eksempel. Vi må spørre oss selv om det er et slikt samfunn vi vil ha. Selv tror jeg det er mulig å legge press på bransjen ved å bevisstgjøre dem på hva som skjer - det er ikke ungdommene som er problemet, men kulturen vår sier Thorkildsen og legger til:

- Merking av retusjert reklame er sikkert ikke hele løsningen på problemet, men det er absolutt et spennende forslag vi bør vurdere.

- For enkelt

Det synes imidlertid ikke sjefsredaktør i ELLE, Signy Fardal. Hun var også til stede på møtet hos statsråden, men tror det vil ha liten effekt på kroppspress om hun begynner å merke alle de retusjerte bildene i sitt magasin.

- Jeg har absolutt ingen tro på at det vil hjelpe. Jeg tror alle er klar over at de fleste bildene er retusjert allerede, dessuten er problemet knyttet til et økende kroppspress mye mer komplekst enn som så. Dette blir en altfor enkel tilnærming. Hadde jeg trodd at dette var løsningen, hadde jeg merket hele magasinet med én gang, sier Fardal.

-Hva hvis det blir påbudt da?

- Da føyer jeg meg selvsagt etter det. Det er ingen stor sak for meg, jeg bare tror ikke på effekten.

- Fortjener å vite det

På møtet var også leder i PRESS, ungdomsorganisasjonen til Redd Barna, Hermann Breda Enkerud. Han bruker mye tid på å reise rundt på skoler for å snakke om nettopp kroppspress, og mener det er lite som engasjerer mer enn akkurat dette temaet. Selv er han soleklart for merking av retusjert reklame.

- Ungdom fortjener å viste at reklamen de nærmest blir tvunget til å se gir et flaskt bilde av virkeligheten. De må få vite omfanget av retusjeringen - for det er stort. Derfor mener jeg det er viktig å merke bildene som er retusjert, rett og slett for å vise unge at drømmekroppen er laget av en datamaskin. Den er ikke ekte, sier han.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Påbud om merking av retusjert reklame: – Det kommer til å drepe bransjen

NYHETER

«Norske» Chrissy Teigen mener retusjering er «det verste»

NYHETER

Regjeringen vil gjøre det pålagt å merke retusjert reklame - også på SoMe

NYHETER

To vedtak mot kroppspress vedtatt i Stortinget

NYHETER

Minister: – Jeg er bekymret for unges selvbilde

NYHETER

Vil ha nasjonalt forbud mot reklame som fører til kroppspress

NYHETER

Presseekspert mener magasinene bør klages inn