Norsk moteuke markerer seg internasjonalt
Vogue Italia presenterte alle de fem, norske kolleksjonene fra Oslo Runway på nettsiden sin. -Norsk mote er i sterk utvikling, mener ekspert.
Foto: Skjermdump fra Instagram @thisispr
SUKSESS: ByTiMo var først ut på catwalken under Oslo Runway. Foto: Jan Petter Lynau/VG
De gjeveste moteukene som New York Fashion Week, Milano Fashion Week og så klart moteuken i Paris pleier å florere på internasjonale nettsteder som Vogue, Harper's Bazaar og Style for å nevne noen. Det har ikke vært tilfellet her til lands - frem til nå.
Nylig ble alle catwalkbildene fra Norges nye moteuke, Oslo Runway, presentert på Vogue Italias nettside, hvor kronprinsesse Mette-Marits gode venninne Franca Sozzani er redaktør.
Kjendissuksessen byTiMo, JohnnyLove, Epilogue by Eva Emanuelsen, Christina Ledang og Anne Karine Thorbjørnsen var de fem norske designerne som viste.
- Vi oppdaget det i går ettermiddag, og det var selvfølgelig en helt fantastisk følelse. I forrige uke var vi på Wmag.com med Adam Katz sine streetstyle-bilder, og nå er vi på Vogue.it med alle fem designerne, sier initiativtaker bak moteuken, Ditte Kristensen hos This Is PR til MinMote.
Les også:Tidligere Oslo Fashion Week-sjef slakter ny moteuke: - Kommer neppe til å lykkes
- Høy kredibilitet
Journalist og forfatter, Jorun Aartun, mener eksponeringen er positiv for hele den norske motebransjen.
-Dette er stas for norsk mote! Det er positivt for hele den norske motebransjen at designere får vise frem kolleksjonene sine i Vogue.it. Magasinet har høy kredibilitet regnes som et av verdens mest innflytelsesrike. Moteseriene er innovative, eksperimentelle og en anelse avantgarde, og kulten rundt bladet har ført redaktøren Franca Sozzani til moteverdenens elitedivisjon, sier Aartun til MinMote.
Kommentar:Fem ting Oslo Runway trenger for å lykkes
Saken fortsetter under bildet.
Viktig for designerne
Kristensen har tidligere kritisert det nedlagte arrangementet Oslo Fashion Week for å være for kjendisopptatt, uprofesjonelt og for ikke å ha nok fokus på seriøse designere og mote. Hun forteller at Oslo Runway-teamet har jobbet hardt for å bli lagt merke til av utenlandsk presse.
- Vi visste det ikke ville bli lett siden vi ikke har markert oss tidligere. Det er overveldende at et så anerkjent motemedia velger å vise catwalkbilder fra Oslo Runways første offisielle visning. Dette er selvfølgelig noe som er utrolig viktig for designerne - at de kan vise kolleksjonene sine på hjemmebane, men samtidig få utenlandsk oppmerksomhet, sier Kristensen og legger til:
- Hele teamet er utrolig stolte og vi gleder oss enda mer om mulig til neste sesong.
Les også:Dette mener ekspertene om Oslos nye moteuke
- Norsk mote i sterk utvikling
Aartun håper omtalen gir norske designerne selvtillit.
-Eksponeringen har stor betydning fordi den gir designerne en stor mulighet til å sikre seg flere innkjøpere både her hjemme og i utlandet. Jeg håper omtalen gir flere norske designere selvtillit og motivasjon til å satse tyngre i utlandet. Norsk mote er i en sterk utvikling. Vi har flere dyktige moteskapere som har forutsetninger for å lykkes på et større marked, sier Aartun.
Hun mener eksponeringen også bidrar til å gi Oslo Runway anerkjennelse som visningsarena.
- Selv om jeg gjerne skulle sett enda flere innkjøpere på visningene, har arrangørene lykkes med å etablere et profesjonelt utstillingsvindu for designerne som generer medieoppmerksomhet. Arrangørene har jobbet målrettet for å gi designerne internasjonal omtale, blant annet ved å booke et italiensk foto og filmteam som leverer bilder til de store utenlandske magasinene. Jeg tror medieomtalen bidrar til at enda flere norske designere vil vise kolleksjonene på Oslo Runway neste sesong. Jeg håper også omtalen får flere butikkeiere til å ta turen.