Nyheter

ELLE-redaktør vil ikke svare på om reportasjetur var sponset

BLE INVITERT: Signy Fardal vil ikke utdype saken mer enn at «Dior inviterte» henne til Paris. Foto: Froda Hansen/VG

Diors kampanjepike Charlize Theron ble nylig portrettert av ELLE-sjef Signy Fardal (53). Etterpå nekter Fardal å svare direkte på hvem som betalte for oppholdet i Paris. «Dior inviterte», hevder redaktøren- les hele sms-utvekslingen i saken.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

I sin faste spalte i VG Helg skrev komiker Anne-Kat. Hærland 25. oktober om et intervju som sto på trykk i motemagasinet ELLEs oktoberutgave. Det er redaktør Signy Fardal selv som har tatt turen til Paris for å intervjue superstjernen Charlize Theron, som er frontfigur for Diors nye parfyme.

Les hele sms-utvekslingen mellom MinMotes journalist og Fardal i bildet til høyre.

Spørsmål om parfyme

I teksten til Anne-Kat. får Fardal kritikk for så å si å reklamere for Dior ved å nesten utelukkende trykke ukritiske spørsmål som har med parfyme å gjøre:

«Signy mobiliserer det hun har av journalistisk integritet og pågangsmot og åpner friskt med spørsmålet: «Hva betyr duft for deg?», skriver Anne-Kat.

I intervjuet stilles riktignok også spørsmål om Therons engasjement i sitt eget HIV/AIDS-prosjekt, men de fleste spørsmålene dreier seg om den aktuelle parfymen:

«Du er selveste J’Adore-kvinnen. Hvilke minner vekker denne duften hos deg?»,

«Hvilken parfyme liker du best på menn?» og

«Hvor viktig er duft for deg?» er noen av dem.

«Dior inviterte»

MinMote har i fem dager forsøkt å få Signy Fardal til å svare på hvem det var som betalte turen til Paris – ELLE eller Dior. Det viser seg å være vanskelig. Fardal har presisert at hun ikke ønsker å kommentere saken ytterligere, og svarer etter flere ubesvarte telefoner og meldinger med sms-utveksingen i bildet til høyre.

MinMote stiller spørsmålet om hvorvidt Dior betalte turen seks ganger over flere dager, men får kun svaret «Det står i saken!» - eller ikke noe svar i det hele tatt.

MinMote har også sendt melding til Fardal og redegjort for at vi da konkluderer med at turen er betalt av Dior – uten å få svar.

- Merking er kun av det gode

I innledningen til saken som står på trykk i ELLE, formuleres det slik: «I forbindelse med den nye kampanjen for Diors parfyme J’Adore inviterte det franske motehuset verdens ledende motemagasiner til Paris for å intervjue Charlize Theron. Charlize har vært J’Adores ansikt i ti år, og i sommer spilte hun inn en ny reklamefilm for duften».

MinMote har også vært i kontakt med Diors presseansvarlig i Norge, Kristin Hareide, som ikke ønsker å kommentere saken.

Kommunikasjonssjef i ELLEs forlag – Egmont – Christina Dorthellinger vil heller ikke kommentere den spesifikke saken.

«På generelt grunnlag kan jeg si at Egmont Publishing er tjent med å merke innhold tydelig om det er sponset på noen måte. Vi er underlagt Vær Varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten som resten av pressen. Grunnleggende mener jeg at merking kun er av det gode», skriver hun til MinMote i en e-post.

Ikke personlig

KRITISK: Komiker Anne-Kat Hærland vil ikke ta Fardal personlig, men vil sette fokus på problematikken rundt sponsing av innhold. Foto: Frode Hansen/VG

Forfatteren av teksten som opprinnelig kritiserte intervjuet – Anne-Kat. Hærland, mener det på generelt grunnlag er problematisk både at reportasjeturer blir sponset, og at man ikke blir opplyst om det.

- Jeg er først og fremst ikke ute etter å ta Signy personlig, og det er ikke første gang dette skjer. Men det er utvilsomt en uheldig sammenblanding av redaksjonelt stoff og annonsører, som vi ser i en stadig større grad, sier Hærland, og drar paralleller til de mye omtalte «venninnereportasjene» i bladet Costume.

- Nå vet ikke jeg hvem som har betalt hva her, men det er jo nettopp dét som er så foruroligende; at man ikke lenger kan vite hva som ligger bak en reportasje. Jeg føler nesten alle saker er sponset på en eller annen måte – og det er uheldig utviklig. Men igjen – jeg går ikke på Signy personlig, sier komikeren.

- Utydelig formulering

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum, har tidligere brukt initiativretten sin til å klage inn motebladet Costume til PFU for «venninnereportasjene» - hvor de ble felt. Hun mener det er betenkelig at Fardal blir med på tur som Dior har invitert til – og at hun ikke vil svare konkret på hvem som har betalt.

SKEPTISK: Kjersti Løken Stavrum mener det er pronblematisk med utydelig merking av hvem som har betalt for reportasjeturer. Foto: NTB Scanpix

- Tekstreklameplakaten sier at «utgifter til redaksjonell virksomhet skal som hovedregel betales selv» og at man bare unntaksvis bør delta på reiser som er betalt av andre. I tillegg har også Vær Varsom-plakaten et punkt om at det er uforenlig med god presseskikk å la sponsing påvirke redaksjonell virksomhet. Mediebransjens etiske regler sier også at det er god presseskikk å gjøre leserne oppmerksom på unntak fra regelen hvis man for eksempel likevel har vært på en betalt reise.

- At «Dior inviterte» - er det tydelig nok merking?

- Nei, det er en utydelig formulering. Den forklarer ikke noe om sponsing eller betaling.

- Hva tenker du om at redaktøren ikke vil gi et konkret ja/nei-svar på om Dior betalte?

- Også redaktører kan prestere å formulere seg utydelig. Da er det lett å tro at det ikke er tilfeldig.

Mener PFU bør ta grep

Presseekspert Carl-Erik Grimstad er også kritisk til at leserne ikke får vite mer enn at «Dior inviterte ledende motemagasiner».

- Hvis Signy mener at det står i saken så kan hun vel bare svare ja eller nei, sier Grimstad, og også han viser til Tekstreklameplakatens punkt 8:

I ELLE: Charlize Theron er Diors ansikt utad for parfymen J'Adore, og det var i forbindelse med dét at ELLE ble invitert til Paris. Foto: AFP

«Utgifter til redaksjonell virksomhet skal som hovedregel betales av redaksjonen selv. Redaksjonelle medarbeidere bør bare unntaksvis delta på reiser som er betalt av utenforstående interesser. Det er god presseskikk på en nøytral måte å gjøre publikum kjent med unntak fra hovedregelen.»

- Det virker det som om ELLE synes det er helt grei praksis å bli med på reiser som andre har betalt. Det er jo ikke første gangen – og denne formuleringen kan ikke forstås på noen annen måte enn at de ikke betaler selv. ELLE er ikke et lite blad, det er et ledende norsk moteblad, og jeg synes de skal være sitt ansvar bevisst, sier han og fortsetter:

- Vær Varsom gir en liten mulighet for å stikke seg unna ettersom det står at «som hovedregel», men dersom dette skjer gjentatte ganger i ELLE synes jeg faktisk PFU bør ta tak i det. Hvis ELLE bryr seg noe særlig om hva PFU synes da, avsluttet Grimstad.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Elle
  2. Signy Fardal

Relaterte artikler

KLÆR

ELLE-redaktør innrømmer sponsetur

NYHETER

Norske motemagasiner dekket moteukene på sponseturer

NYHETER

ELLE får kritikk for sponset helsereportasje

NYHETER

ELLE og Camilla Pihl får krass kritikk etter sponset reisereportasje

NYHETER

Motemagasin får kritikk for skjult reklame i Tone Damli-intervju

MOTE

Slik fikk norske Eline jobb i ELLE USA: Brukte bloggen som CV

NYHETER

Unni Askeland utfordrer Erna Solberg til nakenbilde