Kleskjeden PM slår seg konkurs
Tross forsøk på snuoperasjon slår selskapet seg nå konkurs.
Butikken har solgt klær til en målgruppe av eldre kvinner, og de har også hatt et bredt utvalg av større størrelser.
Mandag varsler selskapet at de slår seg selv konkurs.
Kjeden har 270 ansatte og 51 butikker fordelt rundt omkring i landet, som nå legges ned.
– Sammen med våre eiere har vi kjempet hardt for å unngå oppbud. Eierne har engasjert seg sterkt i snuoperasjonen, og de har bidratt til et konstruktivt samarbeid med vår långiver, sier administrerende direktør Marianne Bjarstad i PM Retail i en pressemelding som først ble sitert av Dagens Næringsliv.
MinMote har forsøkt å komme i kontakt med styreleder Dag Jacob Opedal uten å lykkes.
Denne høsten har kleskjeden jobbet for en fornying, men resultatet er likevel at de nå velger å slå seg selv konkurs.
– Vi har nettopp gjennomført en total revitalisering av produktene våre, vi har utviklet et nytt og moderne butikkonsept og vi er i sluttfasen for åpning av nettbutikken vår. Vi må likevel erkjenne at markedsutfordringene har vært for store, og at vi ikke har klart å snu virksomheten raskt nok, sier Bjarstad i pressemeldingen.
Bjarstad sier til MinMote at kjeden har slitt med å fornye seg i tide.
– Konkurransebildet har endret seg enormt, og det siste året har vi gjort mye for å reposisjonere PM. Vi har nettopp gjennomført en total revitalisering av produktene våre, vi har utviklet et nytt og moderne butikkonsept og vi er i sluttfasen for åpning av nettbutikken vår. Vi må likevel erkjenne at markedsutfordringene har vært for store, og at vi ikke har klart å snu virksomheten raskt nok, sier hun.
I 2017 omsatte selskapet for 281 millioner, men ifølge selskapets regnskap har de et samlet underskudd på 73 millioner. Bjarstad sier til MinMote at de ansatte har visst om at kjeden har hatt finansielle utfordringer.
– Jeg erfarer at de ansatte opplever oppbudsbegjæringen som veldig trist, men at de tross alt ikke er veldig overrasket, avslutter hun.