Ekspertene mener: Michael Kors er ikke kult lenger
Norgesfavoritt Michael Kors spås en mørk fremtid i motebransjen. Årsak? Merket har blitt for populært hos mannen (les kvinnen) i gata.
Under innledningen «Michael Kors har mistet statusen som en av de kuleste motemerkene» hamrer Business Insiders «retail editor» Ashley Lutz løs på det amerikanske merket.
Her til lands er Kors mest kjent for de store skinnveskene med en hengene «MK»-logo i gull, som nordmenn har brukt millioner på.
Se vesken nordmenn er gale etter her!
Synkende kurs
Lutz peker på flere faktorer. Selskapets aksje har for eksempel utviklet seg svakere enn konkurrentenes.
Det har igjen har ført til at meglerhuset til storbanken Morgan Stanley har fjernet den fra sin liste over spesielt anbefalte aksjer. Aksjekursen har falt 37 prosent det siste året.
Økonomiekspert og industrimogul Robin Lewis sammenligner merket med Tommy Hilfiger og Juicy Couture, som også hadde sin storhetstid på 90-tallet, før de fikk harry-stempel og ble frarøvet all status.
Les også:Norske eksperter mener denne vesken er harry
«Michael Kors er i ferd med å bli allemannseie, og det er et dødens kyss for trendy motemerker, serlig de som sikter seg inn på yngre brukere», skriver han på bransjenettstedet Therobinreport.com.
Her er fem Michael Kors-lignende vesker på budsjett
For mange merker
Han mener det særlig er veskene som rett og slett henger på for mange armer, som må ta mye av skylden.
«Og plutselig, på et nanosekund, våkner den store og trendy kundebasen opp, og unnser at market brukes av alt og alle. Og krasj - fantastisk blir til forferdelig», skriver han og fortsetter:
«Sorry folkens. Når er merke er erklært for tilgjengelig og overeksponert av sine lojale kunder, finnes det ingen triks som kan bringe det tilbake.», fortsetter han.
Han kritiserer også Kors for å ha for mange linjer med ulike priser; et high-end luksusmerke, et rimeligere merke (hvor du finner de karakteristiske skinnveskene blant annet) og et merke til rabatterte outlet-butikker.
«Noen vil mene at alle disse til slutt vil begynne å konkurrere med hverandre, slik at det ender med kannibalisme», skriver Lewis.
Chloé, Michael Kors og Valentino:Her er de beste catwalk-kopiene
- Har fornyet seg lite
Kjendisstylist og moteblogger Line Langmo er enig i at Michael Kors har mistet status, særlig etter å ha masseprodusert veskene.
- Det har skjedd lite med designet, og de har generelt fornyet seg lite. At veskene plutselig har blitt allemannseie er heller ikke positivt. Når man legger såpass mye penger i en veske så ønsker man jo ikke å møte ti stykker på gaten med identisk veske, mener Langmo og legger til:
- At de har masseprodusert veskene tror jeg også er ødeleggende for den dyreste linjen deres. De mister rett og slett det eksklusive designuttrykket.
Langmo beskriver den klassiske Kors-vesken som «en klassisk og enkel veske som appelerer til mange».
- Men skal man først bruke såpass mye penger på en veske hadde jeg heller investert i en veske i ekte skinn fra et annet merke, og kjedebutikkene som H&M og Zara har også mange fine vesker i ekte skinn til en bedre pris. Når det har skjedd såpass lite på utviklingen av designet frister det heller ikke å kjøpe en veske til fra samme merke dersom man har en fra før av, tror Langmo.