Nyheter

Tysk kjendisstylist i Oslo: - Gleder meg til å bli kjent med norske merker

IT-JENTE: Veronika Heilbrunner er i Oslo for å style Holzweiler-showet. Foto: Louise Veng

Den tyske Harper's Bazaar-redaktøren og it-jenta Veronika Heilbrunner oppdaget de norske Holzweiler-skjerfene ved en tilfeldighet. I kveld styler hun merkets visning under «moteuken».

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

Eller Oslo Runway, som er navnet på arrangementet som startet i går, hvor en rekke norske designerne har holdt visning over to dager.

NYHETER

Se kjendisene på by TiMo-visning her!

Det avsluttende showet ble holdt onsdag kveld av Holzweiler, som det siste året har blitt særlig kjent for sine skjerf og ponchoer. Bak merket står Maria Skappel Holzweiler, ektemannen Andreas Holzweiler og hans søster Susanne Holzweiler.

Oppdaget på restaurant

Trioen fikk celeber hjelp til å style visningen: Tyske Veronika Heilbrunner, moteredaktør i Harper's Bazaar. Til MinMote forteller hun at det var helt tilfeldig at hun kom over det norske merket.

- Det er en veldig fin historie. For en stund siden satt jeg og kjæresten min Justin og spiste på en restaurant i Paris. Det var veldig kaldt, og kjæresten min hadde bare på seg en dressjakke, så det endte med at eieren ga ham et rutete skjerf. Jeg elsket det, og brukte det hele vinteren, forklarer hun.

Noen uker senere kom Heilbrunner i kontakt med Susanne Holzweiler.

- Jeg lærte alt om familiebedriften deres, og når de spurte om jeg ville style den kommende kolleksjonen, ble jeg veldig glad.

Les også: Kulturministeren vil løfte norsk mote

Heilbrunner mener Operaen i Oslo er en perfekt plass å holde visningene, slik by TiMo, Veronica Vallenes og Moods of Norway blant annet har gjort disse to dagene.

PARTNERE: Andreas Holzweiler driver merket sammen med kona Maria Skappel Holzweiler og sin egen søster. (på bildet). Foto: Frode Hansen / VG

- Før dette kjente jeg ikke til andre norske merker enn Dale of Norway - jeg elsker norske gensere - men jeg gleder meg nå til å bli enda bedre kjent med dem, sier Heilbrunner til MinMote.

Millionbedrift

Bedriften Holzweiler er i dag delt i tre - distribusjon og agentur (kjerneviksomheten), med merker som danske Saks Potts og svenske Hunkydory i stallen, en egen butikk på Fornebu, samt et eget varmerke.

For klesmerket Holzweiler er det første gang de holder en visning, etter at første kolleksjon kom i 2014. Først fra i år blir merket ført som eget regnskap - inntil nå har det lagt under klesagenturet med samme navn.

Og der har det vært penger å hente. Holzweiler Agenturer AS hadde driftsinntekter på drøye 32,8 millioner kroner i 2014, en oppgang på rundt 4 millioner fra året før. Resultatet endte på 281.000 kroner.

- I 2015 har vi mer enn doblet omsetningen i organisasjonen, sier Andreas, som nå har troen på en voksende norsk motebransje.

- Så nå er det er viktig at alle backer opp omkring nye og viktige initativer som skjer på norsk jord. Selv om vi ikke kan forvente at ting er like organisert og stort som nabolandene våre, så er jeg ganske overbevist over at Norge kommer i en helvetes fart nå.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Trender

Relaterte artikler

NYHETER

Tysk kjendisstylist innrømmer: Vet lite om norsk mote

NYHETER

Holzweiler med internasjonalt gjennombrudd

KLÆR

Holzweiler med mobilfri visning i København: – En lettelse

KJENDIS

Holzweiler-familien helt privat: Om småbarnslivet, kjærligheten og millionbedriften

NYHETER

Gigi Hadid i Holzweiler nok en gang

NYHETER

Holzweiler med ny visning i København: – Tom og skjelven

NYHETER

Motenettsted: Dette er Mote-Norges mektigste 2019