NY GJESTEDESIGNER: 22 åt gamle Angelica Blick følger i fotsporene til kjendiser som Mary Kate og Ashley Olsen, Whitney Port, Charlotte Thorstvedt og Jenny Skavlan. Her er motebloggeren fotografert under London Fashion Week i 2012. Foto: Getty Images

Nyheter

Svensk bloggdronning gjestedesigner for Bik Bok

Den prisvinnende motebloggeren Angelica Blick (22) blir kleskjedens nyeste designer. Pr-ekspert tror kleskjeden gjør lurt i å droppe anerkjente motehus.

  • MinMote
Publisert:

Av ODA MARIE MIDBØE og MARTINE HAUG NYSETHER

For de som ikke kjenner til Angelica Blick er hun en populær motebloggere i Sverige med nesten 200.000 unike lesere i uka, og 280.000 følgere på Instagram.

Blick har vunnet en rekke kåringer, og fikk blant annet prisen for årets moteblogger under den norske bloggfesten Vixen Blog Awards tidligere i år, og årets internasjonale blogg i 2011.

- Ikke bedre utstillingsvindu

Nå er 22-åringen det nyeste designersamarbeidet til den norske kjeden Bik Bok, bekrefter markedsdirektør Renè Högsted i en pressemelding onsdag formiddag.

– Hun har nok et publikum som er akkurat i målgruppen til Bik Bok, og på den måten så får de direkte tilgang på de jentene de vil nå. For den type kjeder er det ikke noe bedre utstillingsvindu enn at bloggerne har på seg deres klær, og hun har blitt et stilikon for sine følgere, sier minMote-leder Sonia Huanca Vold.

- Jeg tror nok at kolleksjonen vil slå bedre an i Sverige enn i Norge.

Prioriterer kjendiser

Kleskjeden H&M har tidligere valgt å samarbeide med tungvektere i bransjen. Blant annet har Karl Lagerfeld, Stella McCartney, Matthew Williamson, Versace og sist ut franske Isabel Marant vært gjestedesignere for den svenske billigkjeden.

Bik Bok har på sin side valgt vekk de store motehusene til fordel for norske navn som Charlotte Thorstvedt og Jenny Skavlan, samt reality-stjerne og designer Whitney Port. Mary Kate og Ashley Olsen er de eneste av designsamarbeidene som selv er anerkjente designere i internasjonal motebransje.

– Det er selvsagt mye rimeligere for Bik Bok å gjøre en økonomisk avtale med en up and coming blogger enn med et anerkjent, globalt motehus, sier PR-ekspert Trond Albert Skjelbred hos Nor Pr, til minMote.

- Peker ut retning

Han mener Bik Bok ønsker å være en utfordrer i en bransje som preget av tradisjoner.

– Bloggerne er opinionsledere for mange unge mennesker og peker ut en retning i motebildet, som gjerne følges. Det kan være smart av Bik Bok å samarbeide med de fremste av disse bloggerne. De er også garantert mye gratis og verdifull omtale i blogger og andre sosiale medier, sier han, og fortsetter:

- Mer modne kvinner lar seg ikke så lett påvirke, de tar egne valg og har sin egen stil. Det er den yngre garde som er hovedmålgruppen for Bik Bok.

Kolleksjonen er i utvalgte Bik Bok-butikker i uke 17 og vil være tilgjengelig på kleskjedens nettside fra 26. april. I motsetning til Olsen-tvillingens kolleksjon, er prisene langt mer budsjettvennlige med en prislapp fra 49 kroner på tilbehør og til 899 kroner.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Design
  2. Blogg
  3. Kjendiser
  4. Bik Bok

Relaterte artikler

NYHETER

Norsk blogger designer for Bik Bok

NYHETER

Beyoncé lanserer kleskolleksjon: - Vil treffe norske kvinner

MOTE

Toppblogger Camilla Pihl blir skodesigner

NYHETER

Kjendismodell røpet norsk samarbeid på Instagram

NYHETER

Første sniktitt på Elsa Hosks «norske» kleskolleksjon

NYHETER

Motebransjen om Pia Tjeltas kleskolleksjon: Fantastisk, men dyr

MOTE

Fra Givenchy til eget design - se de vakre kjendisbrudene