Hennes & Mauritz legger ned Cheap Monday
Svake resultater over tid fører til at merket legges ned.
Klesmerket Cheap Monday er særlig kjent for sine jeans med hodeskalle-logo. Nå legges det ned, ifølge H&M som eier merket.
Rundt 80 ansatte blir påvirket i Sverige, kommer det frem i en pressemelding. Hva som skjer med varemerket Cheap Monday fremover er foreløpig ikke kjent.
Merket ble grunnlagt på begynnelsen av 2000-tallet av Lars Karlsson, Örjan Andersson og Adam Friberg før det ble kjøpt opp av H&M i 2008 for over en halv milliard svenske kroner.
Grunnen til at merket legges ned er svake resultater over tid, og at H&M nå vil fokusere på kjernevirksomheten.
– Cheap Mondays forettningsmodell bygger på tradisjonell grossistvirksomhet som har hatt store utfordringer som følge av skiftet i bransjen. Cheap Monday har under en lengre periode hatt en negativ salgs- og lønnsomhetsutvikling og H&M-gruppen har på grunn av dette bestemt å avvikle virksomheten, heter det i pressemeldingen.
H&M åpner giga-butikk i Oslo
I Norge selges merket blant annet i kleskjeden Weekday som også eies av H&M-gruppen. Cheap Monday-buksene som fremdeles selger godt vil bli erstattet med tilsvarende modeller hos Weekday.
De siste plaggene fra merket slik vi kjenner det i dag vil bli levert i mai 2019. Nettbutikken og de fysiske butikkene vil stenge allerede innen nyttår. Merket har vært en del av H&M-gruppens «New Business». Nå består denne gruppen av butikkene COS, Monki, Weekday, H&M Home, Arket, Afound og & Other Stories som snart åpner i Norge.