KAOTISK: Norges ledende motemagasiner takker ja til sponsede turer for å gi leserne et eksklusiv dekning av de internasjonale moteukene, men mener det er unødvendig å opplyse om sponsingen på redaksjonell plass. Foto: NTB scanpix, Renate Torseth, skjermdump fra Instagram.

Nyheter

Norske motemagasiner dekket moteukene på sponseturer

Sjefredaktørene i to av landets ledende motemagasiner takket ja til gratisturer for å dekke sesongens moteuker, men synes ikke det er nødvendig å opplyse leserne om dette. Det mener generalsekretæren i Norsk Presseforbund er bekymringsfullt.

  • Thea Roll Rakeng
  • Marthe Berg
Publisert:

Januar, februar og mars er blant de travleste månedene i året for moteredaksjoner verden over da moteukene i Stockholm, København, New York, Paris og Milano står for tur.

Costume, ELLE og Stylemag er blant de norske publikasjonene som dekker moteukene i sine kanaler, som print, på nett og i sosiale medier. MinMote har gjennomgått dekningen til ELLE og Costume. Tilsammen har de deltatt på 27 moteshow hver under moteukene hittil. Og til tross for at sjefredaktørene innrømmer reisesponsing overfor MinMote, blir ikke leserne opplyst om dette på redaksjonell plass, hva angår dekningen fra disse showene.

ELLEs tur til New York var betalt av Hugo Boss, mens turen til Stockholm var betalt av Association of Swedish Fashion Brands (ASFB) i regi av PR-byrået Patriksson Communication, opplyser ELLE-sjef Signy Fardal til MinMote.

Costumes tur til New York var sponset av skjønnhetsgiganten L'Oréal, og turen til Stockholm ble betalt av ASFB. Turene til Milano og København betalte motemagasinet selv. Det bekrefter sjefredaktør Hege Aurelie Badendyck i en e-post til MinMote.

Les også:Presseekspert om Costume-fellelsen: - Et sviende nederlag

- Merkingen er klar nok

Ingen av artiklene på Costume.no eller magasinets Instagram-poster opplyser om at store deler av dekningen av moteukene var sponset.

UENIG: SJefredaktør i Costume, Hege Aurelie Badendyck. Foto: Renate Torseth

Badendyck hevder de trakker ja til sponseturer for eksklusiv tilgang under moteukene, og at innholdet er tilstrekkelig merket.

- Når vi gjør større saker på nett eller print der vi rapporterer fra betalte turer opplyser vi om det slik som vår skjønnhetsredaktør Hélène har tydelig gjort på sin blogg under Costume.no, skriver Badendyck til MinMote.

- På et av blogginnleggene til Costumes skjønnhetsredaktør står det «Jeg er så heldig å få være med Maybelline og Essie til New York», men på de andre innleggene fra moteuken er det ikke opplyst om noen invitasjon eller sponsing?

- For oss er merkingen klar nok når hun skriver at hun har vært så heldig å «få være med», og at denne invitasjonen gir oss mulighet til å komme backstage på en mengde visninger vi ellers ikke ville fått tilgang til. Jeg er sikker på at den jevne leser forstår hva som ligger i dette, svarer Costume-sjef Hege Aurelie Badendyck over mail.

Foto: Skjermdump fra Costume.no

Badendyck påpeker at nettsakene fra moteuken i Stockholm ikke ble skrevet av journalisten som var ute i felt.

- Journalisten som satt i Oslo og produserte saker ut fra sin egen research her, gjorde likevel leserne oppmerksom på at Costume («vi») var på plass under Stockholm Fashion Week, ganske enkelt fordi det er helt naturlig å opplyse om at vi deltar på disse store moteeventene, skriver Badendyck videre.

Unødvendig å merke

Signy Fardal har god oversikt over hvilke av turene til Stockholm, New York og Milano som var betalt av andre enn redaksjonen.

BEKREFTER SPONSING: Sjefredaktør i Elle, Signy Fardal, ser ikke poenget i å opplyse om at turen til New York eller Stockholm var sponset. Foto: Frode Hansen/VG

- Turen til Stockholm var sponset av pressebyrået Patriksson PR og turen til New York ble betalt av Hugo Boss. Milano-turen betalte vi helt selv, sier Fardal til MinMote.

Sjefredaktøren mener ELLEs moteukedekning er såpass bred og konstant at et par sponsede turer blir irelevant for leseren å opplyse om, i det store bildet.

- ELLE rapporterer fra de ulike moteukene uansett om vi har vært til stede eller ei, så om vi opplyser om at Hugo Boss har betalt eller ikke, er ikke så relevant når vi rapporterer fra andre visninger, forklarer Signy Fardal.

- Dere understreker redaksjonens tilstedeværelse i sakene på ELLE.no i sakene fra Stockholm og New York, så det utløser ikke et behov for merking, mener du?

- De skriver vi uansett. ELLE er et stort internasjonalt magasin, så om våre kollegaer i USA intervjuer en superstjerne og vi får trykke intervjuet i norske ELLE, skriver vi at «ELLE har gjort det, altså ELLE møtte». Med tanken på fjorårets sponsende Paris-tur har vi sagt at vi skal være tydelige på å markere lignende saker. Her føler jeg vi er innenfor regelverket i forhold til å opplyse leserne våre, sier Fardal.

Foto: Skjermdump fra ELLE.no

- Grunnlag for fellelse

Presseekspert Carl Erik Grimstad mener leserne føres bak lyset ved at magasinene ikke opplyser om at det redaksjonelle innholdet er kjøpt og betalt.

REAGERER: Pressekspert Carl-Erik Grimstad, mener produktkataloger snart kan stilles likt med norske motemagasiner. Foto: Patrick da Silva Sæther, VG.

- Disse redaksjonene har snudd opp ned på praksisen om å følge Vær Varsom- og Tekstreklameplakaten, og driver nå avhengig journalistikk, istedenfor uavhengig. Når norske moteredaksjoner reiser utenlands kan du være helt sikker på at reisen er sponset, sier Grimstad til MinMote.

Han viser til Tekstreklameplakaten punkt 8 som sier at utgifter til redaksjonell virksomhet skal som hovedregel betales av redaksjonen selv.

Grimstad mener dekningen av moteukene til de ulike magasinene er grunnlag for å bli felt i Pressens Faglige Utvalg (PFU).

- Men det er dessverre en for stor oppgave. En eventuell klage til PFU går ikke bare på en sak lenger når det gjelder disse magasinene. Det går på hele produksjonen over lang tid. Redaksjonenes gjentatte brudd på det etiske regelverket pressen er regulert etter i Norge, sklir bare mer og mer ut, sier Grimstad og legger til:

BEKYMRET: Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk Presseforbund. Foto: NTB scanpix

- Leserne bør erstatte norske motemagasiner med produktkataloger, for det er blitt så og si det samme.

Svekker troverdigheten

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum, har tidligere brukt initiativretten sin til å klage inn motebladet Costume til PFU for «venninnereportasjene» - hvor de ble felt. Hun mener på generelt grunnlag at motemagasinenes praksis ved å dra på sponsede turer uten å merke, er bekymringsfullt.

- Hvis man indirekte sier at det ikke er så farlig at sakene ikke er merket, hvorfor kan man ikke bare opplyse om at innholdet er sponset da? Jeg tror ikke leserne umiddelbart forstår at turene er betalt av eksterne når redaksjonene skriver at de ble invitert, sier Stavrum og legger til:

VIL MERKE: Ansvarlig redaktør i Stylemag, Gjyri Helen Werp. Foto: NTB Scanpix

- Dette svekker helt klart troverdigheten til motemagasinene. Åpenhet og transparens bygger troverdighet, og det å by på mer enn litt for lite er en god måte å få solide relasjoner til leserne på.

Tilstreber å være ryddige

Stylemag har deltatt på 11 moteshow denne sesongen, hvorav ni var sponset.

Ansvarlig redaktør i KK og Stylemag, Gjyri Helen Werp, svarer ikke på MinMotes gjentatte henvendelser pr. telefon, men skriver dette i en e-post:

- Vi følger presseetiske regler og tilstreber å være ryddige i alt vi gjør. Medarbeidere fra oss deltok på delvis sponsede turer til moteuken i henholdsvis Paris og Stockholm. Vi var også i London og København, men begge disse var for egen regning. Dersom stoff fra delvis sponsede turer publiseres i våre merkevarer, vil dette bli opplyst om.

Les også: Stylemag får kritikk for skjult reklame i Tone Damli-intervju

Publisert:

Les også

  1. Costume felt i PFU

    26. august 2014

  2. ELLE-redaktør vil ikke svare på om reportasjetur var sponset

    31. oktober 2014

  3. Nytt forsøk på moteuke i Norge: - Viktig at det ikke blir en kjendisfest

    18. februar 2015

Finn mer innhold om:

  1. Mote
  2. Elle
  3. Costume
  4. Presseetikk

Relaterte artikler

NYHETER

Costume hyller betalt innhold på redaksjonell plass

NYHETER

ELLE får kritikk for sponset helsereportasje

NYHETER

Costume får kritikk for Jenny Skavlan-portrett

NYHETER

ELLE og Camilla Pihl får krass kritikk etter sponset reisereportasje

NYHETER

Mener dette er Mote-Norges mektigste

NYHETER

Motenettsted: Dette er mote-Norges mektigste

NYHETER

Magetopp, gullbukser og stiletter: Se antrekkene fra Vixen Blog Awards