SAMARBEIDSKOLLEKSJON: Skuespiller Pia Tjelta holder vanligvis til på Nathionaltheatret, men har det siste året designet en kolleksjon sammen det norske merket by TiMo. Kolleksjonen består blant annet av kjoler i blonde og silke med ulike mønstere og farger. Foto: Trond Solberg / VG / Produsenten

Nyheter

Motebransjen om Pia Tjeltas kleskolleksjon: Fantastisk, men dyr

Skuespiller Pia Tjelta debuterer som designer med gjestekolleksjon for et norsk merke torsdag. Mote-Norge er begeistret for kolleksjonen, men mener prisen ikke passer alles lommebok.

  • Oda Marie Midbøe
Publisert:

Siden juni i fjor har Pia Tjelta og Tine Mollatt, som er sjefdesigner for det norske merket by TiMo, samarbeidet om en kleskolleksjon. Deres felles forkjærlighet for vintage-klær har ni måneder etter samarbeidets begynnelse resultert i en kolleksjon bestående av tolv kjoler.

– Samarbeidet med Tine føles som om det var skjebnebestemt. Det var ingen kommersiell kalkulert plan – vi bare møttes og fikk så bra kontakt, sier Tjelta.

Samarbeidet ble kjent før jul i fjor, og skuespilleren uttalte den gang at hun som skuespiller er vant til å se gamle stoffer og skreddersøm, og at hun har et sterkt forhold til både kjoler og kostymer.

Torsdag denne uken vises den ferdige kolleksjonen på Nationaltheatret, Tjeltas egen arbeidsplass.

– Den røde tråden i kolleksjonen er at hver kjole feirer kvinnekroppen. For min del har det vært viktig å fremheve liv, midje og pupper – at man fremhever de kvinnelige formene som er det fineste som finnes.

Involvert i hele prosessen

De siste årene har det blitt vanligere og vanligere at kleskjeder og motehus gjør samarbeidskolleksjoner med andre designere eller kjendiser. Tone Damli Aaberge har samarbeidet med det danske klesmerket Designers Remix, mens både Charlotte Thorstvedt og Jenny Skavlan har laget kolleksjoner for kleskjeden Bik Bok.

Tjelta forklarer at hun formelig har bodd i by TiMos lokaler i Oslo mens kolleksjonen har blitt utarbeidet, og har vært involvert helt ned til hver minste detalj.

MØNSTER: Flere av kjolene i kolleksjonen er utsmykket med mønster som Tjelta og Mollatt har designet selv. Foto: Produsenten

- Jeg er veldig opphengt i blonde, og har jobbet mye med å finne det rette blondeuttrykket. Kolleksjonen er også preget av print, og vi har utviklet alle printene selv. Det ene printet har vi for eksempel hentet fra en gammel bluse fra 30-tallet, jobbet med å prøve ulike bunnfarger, og jeg fikk fargesette det. Det endte med en fargekombinasjon vi begge likte veldig godt, sier hun.

– Det er en kjempeprosess bak hver kjole. Mange er drapert og håndsydd i India. Den ene blondekjolen tar det for eksempel seks dager å lage.

Mote-Norge begeistret

Flere i Mote-Norge har allerede fått tatt en sniktitt på kolleksjonen. Stylist og blogger Line Langmo synes kolleksjonen er fantastisk, men tror ikke lommeboken til folk flest tar seg råd til å handle plaggene.

ER MODELL: Pia Tjelta er selv modell for kolleksjonen, noe også Jenny Skavlan, Charlotte Thorstvedt og Whitney Port var da de lagde gjestekolleksjoner for Bik Bok. Foto: Produsenten

– Kolleksjonen er superfin! Den er både veldig Pia Tjelta, men har også bevart by TiMos ånd. Pias forkjærlighet for vintage og feminine kjoler blir gjenspeilet i kolleksjonen. Det hvite kjolen er bare en drøm, sier Langmo til minMote.

At de fleste kjolene har en prislapp mellom 2900-7000 kroner, mener hun handler om kjolenes kvalitet.

– Det er jo dyre kjoler, men det er et fantastisk håndverk. Det er heller ikke mange av kjolene, og det er bedre at det er færre og litt dyrere kjoler – da blir det mer eksklusivitet. Det er ikke for folk flest sin lommebok, men ofte hvis man skal kjøpe seg en fin kjole, er det dyrt, sier hun.

- Ikke alle har råd

minMote-leder Sonia Huanca Vold mener designersamarbeidet er blant det beste hun har sett.

– Jeg er veldig imponert over kolleksjonen. Vanligvis er det én eller to ting som skiller seg ut, men her er det drømmekjole på drømmekjole, og flere er utrolig flotte. Jeg har sett kolleksjonen på nært hold og prøvd noe av det selv. Det sitter veldig godt på kroppen og har gode snitt. Dette er gjennomarbeidede plagg som sitter bra på forskjellige typer kropper, sier hun.

ER IMPONERT: minMote-leder Sonia Huanca Vold mener kolleksjonen består av mange drømmekjoler, men at den ikke vil være tilgjengelig for alle. Foto: oleghn

Prisen er det eneste negative med kolleksjonen, mener Vold.

– Du får det du betaler for, men mange vil nok bare kunne drømme om disse kjolene – det er ikke alle som kan ta seg råd til å kjøpe noe fra kolleksjonen. Men Tjelta er definitivt et talent, og jeg håper det kommer mer fra henne som designer. Det er bedre enn mange andre kjendiskolleksjoner jeg har sett, sier hun.

- Deilig å se print og farger

ELLE-stylist Caroline Skjelbred har sett utvalgte plagg fra kolleksjonen, og har allerede lagt sin elsk på flere av kreasjonene.

– Nå er jeg Isabel Marant-fan, blondefan, Asiafan og printfan. Denne kolleksjonen flørter med alle disse elementene, og de fine puffermene er utrolig fine. Jeg elsker også lengden på kjolene, og at hun bruker en liten hals når kjolene er korte og med korte ermer – det gjør at kjolene ikke blir snuppete og litt mer påkledd, sier hun til minMote, og fortsetter:

- Jeg syntes også det er utrolig deilig å se print og farger, det varmer mitt maksimalistiske hjerte, utdyper hun, og legger til at hun mener prisene er forståelige ut ifra hvilke materialer og teknikker som er benyttet.

- Høyere pris enn vanlig

Prisnivået på kolleksjonen starter på 2900 kroner, og flere av kjolene har en prislapp på mellom 5- og 8000 kroner. På spørsmål om hvorfor kolleksjonen er så dyr, forklarer sjefdesigner Tine Mollatt at de ønsket en god kvalitet og de beste materialene de kunne oppdrive.

– Vi har brukt de beste materialene, og kjolene lages også i et eget skredderstudio i India. Det ligger mye arbeid bak. Mange av kjolene er nesten laget som haute couture-kjoler, sier Mollatt.

– Vi hadde ikke kunnet lage disse kjolene uten de materialene vi har brukt. Da hadde vi måttet gjort et kompromiss på materialer og teknikk – noe vi ikke ønsket, legger Tjelta til.

INSPIRERT AV VINTAGE: Pia Tjeltas gjestekolleksjon består av alt fra lange kjoler, blondekreasjoner til mønsterdetaljer. Plaggene har hentet mye inspirasjon fra designernes egne vintagekupp. Foto: Produsenten

Svarer på Costume-kritikken

Dagbladet skrev forrige uke om flere etikkeksperter som reagerte på at motemagasinet Costume hadde sak om Tjeltas kolleksjon og skuespilleren på coveret iført sitt eget design. Bakgrunnen for kritikken var at Tjelta og sjefredaktør i magasinet, Vanessa Rudjord, er gode venninner.

- Hvordan opplevde du selv den kritikken?

– Den har jeg opplevd på følgende måte, at jeg ikke forholder meg til det. Vi valgte Costume fordi de er Norges største moteblad. Punktum, sier Tjelta.

Fortsetter samarbeidet

Selv om kolleksjonen lanseres torsdag i lokalene til Tjeltas egen arbeidsplass, Nationaltheatret, røper skuespilleren at dette ikke er slutten på hennes designerkarriere.

– Blir det en ny kolleksjon?

– Ja det håper jeg at det blir, sier Tjelta.

– Vi jobber videre. Jeg vet ikke akkurat hvordan det kommer til å se ut, men bare at det lystbetont for oss begge og det finnes en vilje til å jobbe videre.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Design
  2. Pia Tjelta
  3. By Ti-Mo

Relaterte artikler

NYHETER

Fylte motevisning med skuespillervenninner

NYHETER

Pia Tjelta kommer med ny kleskolleksjon

NYHETER

Slik er de nye Pia Tjelta byTiMo-kjolene

NYHETER

Mette-Marit dukket opp i norsk designkjole

NYHETER

Gwyneth Paltrows «norske» kolleksjon ferdig – kommer i august

NYHETER

Kjendistungt på Skavlans bikinivisning - se bilder fra showet

NYHETER

Derfor er Pia Tjeltas designsamarbeid over