Sophie Elise starter nytt merke

HEMMELIGHETSFULL: Sophie Elise Isachsen vil ikke røpe detaljer rundt hva hun planlegger å lansere. Foto: FRODE HANSEN/VG.

Sophie Elise (23) går inn i skjønnhetsbransjen.

Elise Alexandra Gulbrandsen
Publisert:

Elle Basic AS har søkt om å registrere et varemerke ved navn Glöd Sophie Elise.

Det kommer frem i en søknad hos Patentstyret.
– Det er skjønnhetsprodukter, men ikke sminke og kremer. Men mer kan jeg ikke si nøyaktig, sier Sophie Elise Isachsen da MinMote tar kontakt.

– Ut ifra navnet er det naturlig å tenke at det er selvbruning?
– Hehe, ja det kan man tenke, sier Sophie Elise og ler bekreftende.

At hun nå kommer med sin eget merke, begrunner hun med at hun følte det var et hull i markedet hvor det manglet et godt vegansk og etisk produsert produkt.

– Det blir superspennende. Det føles fint å kunne lage noe jeg kan stå bak, også med verdiene mine, sier hun.

Sophie Elise Isachsen er en av Norges største influencere, og hun er programleder hos TV 2 samtidig som hun er en aktiv samfunnsdebbatant. Hun har flere ganger fremmet sitt syn på blant annet dyrevelferd og kosmetisk kirurgi, hvor sistnevnte har blitt møtt med stor kritikk. I fjor hadde selskapet Sophie Elise AS et årsresultat på 2,3 millioner ifølge årsregnskapet.

En annen ting som har vært viktig for Isachsen i forbindelse med det nye merket, er ifølge henne selv å ikke lage noe bare for å tjene penger på det.

– Jeg ville ikke lage noe halvhjertet bare for å lage det. Jeg kunne ha bestilt noe masseprodusert drit og tjent mer penger på det, men det vil jeg ikke. Skal folk bytte ut det de bruker til mitt produkt skal det være fordi det er bedre, sier hun.

Isachsen har jobbet med merket i det stille i to år, og har det siste året jobbet med Elle Basic.

– De tar meg veldig på alvor, og forstår mine ønsker, sier hun om samarbeidspartneren.

Isachsen forteller videre at produktene vil være i hennes estetikk, med full glam og gjerne litt «over the top». På blogg og i sosiale medier har hun nærmest gjennom hele karrieren jobbet med ulike skjønnhetsprodukter.

– Jeg har jobbet med skjønnhet så lenge, men mye mangler i vegansk utgave. Det er noe følgerne mine også etterspør. Da jeg lager det selv kan jeg holde i det og se alt blir gjort riktig, sier hun.

Står bak flere influencer-produkter

Det er ikke første gang Elle Basic jobber med influencere og skjønnhetsprodukter. De står også bak hud- og hårpleieserien til Camilla Pihl og Caroline Berg Eriksens hårspenner.

Det kan tyde på at det å knytte til seg influencere er god butikk: I 2018 hadde Elle Basic AS et resultat på nesten 18,6 millioner ifølge årsregnskapet. Det er en økning på 5,65 millioner fra året før.

Camilla Pihl har siden hun lanserte skjønnhetsmerket i september 2017 vunnet flere priser for sitt hudpleiemerke og høstet mye skryt fra forbrukerne. Men hun har også måttet endre en ansiktsmaske fordi den inneholdt mikroplast.

Sophie Elise neste kvinne ut

På Elle Basics hjemmeside står det at de «hvert år lanserer nye innovative serier med personlig pleie produkter».

– Det er helt riktig, og vi har noe spennende på gang, sier daglig leder i Elle Basic AS, Nina Fredriksen, da MinMote først tar kontakt.

Fredriksen forteller at Elle Basic har jobbet med skjønnhet- og velværeprodukter i ti år, og at det har vært spennende og givende å samarbeide med den unge influenceren.

– Hun har mye kunnskap om ulike produkter og kategorier, og hun har veldig spesifikke krav til hvilke produkter hun nå ønsker å lage og til hvilken kvalitet og design produktene skal ha, sier Fredriksen.

Det er søkt om å varemerkeregistrere navnene «Glöd» og «Glöd Sophie Elise».

Seksjonssjef i Design- og varemerkeavdelingen i Patentstyret, Knut A. Bostad, sier at de får inn rundt 17.000 søknader om varemerkeregistrering i året.
Denne typen varemerkeregistrering vil, dersom den blir godkjent, gi enerett til varemerket.

Publisert:
Elise Alexandra Gulbrandsen
Elise Alexandra er journalist i VG. Her skriver hun om mote, interiør og skjønnhet. Hun har en forkjærlighet for bruktshopping, og vil inspirere deg til å finne din egen stil.