Gründer-ektepar åpner luksusbutikk på 800 kvadratmeter
Anett (33) Ringstad Jalland og Jørgen Jalland (42) innrømmer at de tar en stor risiko når de åpner konseptbutikken Moniker på 800 kvadratmeter i Bogstadveiens nye luksus-kjøpesenter.
– Man skulle kanskje tro at vi skulle ta en pause og slappe av nå etter salget av Ganni-butikkene, og det hadde kanskje vært litt deilig og, men nei, sier Anett Ringstad Jalland og ler.
For nå starter gründer-ekteparet med blanke ark, igjen.
Blant sterke arbeidslamper, nystøpt betong og malingslukt står Anett og Jørgen og forteller MinMote om sin nye, store «baby» – konseptbutikken Moniker på 800 kvadratmeter i Bogstadveiens kommende luksus-kjøpesenter i Valkyriegaten.
Det er ikke mer enn fem måneder siden ekteparet og tobarnsforeldrene Anett Ringstad Jalland og Jørgen Jalland solgte de seks Ganni-butikkene, og retail-selskapet Ganni de har bygget opp i Norge for nærmere 40 millioner kroner. I 2018 hadde Ganni AS driftinntekter på 37,4 millioner kroner, og et resultat på seks millioner.
De innrømmer at det har vært i overkant mye jobbprat rundt middagsbordet den siste tiden.
– Men nå faller alt forhåpentligvis på plass snart, sier Jørgen.
Anett har hatt agenturet på det danske merket siden hun var 21 år gammel, og sammen har ekteparet bygget opp og introdusert Ganni til norske jenter med stor suksess under sitt agentur Colina Agency, som de eier sammen og fortsatt driver med flere andre merker.
Mote-Norges ukjente suksesspar
– Har vært en drøm lenge
På vårparten åpner et nytt kjøpesenter i Valkyriegaten på Majorstuen i Oslo som har vært planlagt i over et tiår. Kjøpesenteret vil inneholde et knippe klesbutikker, restauranter, kafeer og en mathall. Senteret skal være en del av opprustningen av Bogstadveien, hvor blant annet trikkestoppet i Majorstuenkrysset skal flyttes til Valkyrie plass for å forhåpentligvis skape mer liv til handlegaten.
– Vi følte at dette prosjektet var så spennende av vi ville være med, så vi kastet oss bare ut i det. Pluss at vi hadde en del tanker om hva vi ønsket å skape og bygge opp. Spesielt Anett har lenge drømt om å lage noe helt eget, sier Jørgen.
– Da jeg som 18-åring var på intervju på Koma (nedlagt kleskjede eid av Marte Krogh og Fredrik Lund red.anm.) fortalte jeg til Marte at min største drøm var å starte eget agentur og en multibrand-butikk. Og nå gjør vi det! utbryter Anett og fortsetter:
– Jeg føler det trengs et nytt shoppingområde i Oslo, kanskje spesielt her i Bogstadveien og Hegdehaugsveien hvor det har vært store endringer i butikkstanden de siste årene, sier Anett.
Nå kan du snart leie klær på H&M
Inspirert av stilikoner
Konseptet, som er utviklet i tett samarbeid med design- og arkitektfirma Snøhetta, forklarer de slik:
Moniker, som betyr kallenavn, skal fungere som en butikk med fem ulike soner. De ulike sonene er inspirert av fem sterke kvinner med særegen karakter og personlighet. Det skal være et sted du blir inspirert til å utforske ulike stiler avhengig av humør og dagsform, eller rendyrke den stilen du elsker, sier Anett.
– Vi ønsker å skape et univers som inspirerer mer enn at det kun er for å handle. Selv om vi selvfølgelig håper at folk vil handle litt og. Vi vil tilby merker som man nødvendigvis ikke finner overalt ellers. Det blir en god mix av luxury, contemporary og sport fashion som sneakers og treningstøy.
De ulike kvinnene gründer-ekteparet har dedikert butikken til er blant andre Grace Jones og hennes grenseløse stil, det franske stilikonet Jane Birkin og kunstsamleren Peggy Guggenheim.
– De fem avdelingene har forskjellige uttrykk både innen klesmerker, men også interiør. Det skal være en opplevelse av noe nytt i hvert rom, forklarer Jørgen.
Noen av merkene butikken skal føre er Zimmermann, Mulberry, Victoria Beckham, Marni, Acne Studios og Adidas i tillegg til noen av merkene Ringstad Jalland har agenturet på i Norge; Les Coyotes de Paris og Ganni.
Ikke redde for «butikkdøden»
«Butikkdød» var ordet som ble omtalt igjen og igjen i handelsnæringen i 2018. Fjoråret hadde så mange konkurser at man må tilbake til finanskrisen for å se lignende tall, skrev e24 tidligere i år.
– Hva tenker dere om å skulle starte noe nytt under den mye omtalte «butikkdøden» i Oslo og Norge?
– Jeg merker at jeg blir frustrert over mediedekningen av butikkonkurser og tall, for jeg synes ofte det snakkes mest om de store aktørene som driver «fast fashion», men det er mange av mine kunder i mindre butikker rundt om i Norges land som gjør det veldig bra. De som gjør det bra er de som klarer å tenke litt nytt, sier Anett og blir supplert av Jørgen:
– Det er to ting som jeg mener spiller en viktig rolle. Det ene er netthandel som vi også skal satse på med den nye butikken, og det å være på begge plattformer gir hvert fall litt trygghet. Det andre er bærekraft og at folk kjøper mindre, men bedre kvalitet og har plagg lengre i klesskapet. Jeg tror det er viktig at vi følger med på trendene og styrer varelager og type produkter ut ifra det, sier Jørgen og legger til:
– Det er et tøffere retailmiljø nå enn tidligere, så derfor er det viktig at vi prøver å gjøre opplevelsen man får i en butikk til noe spennende.
– Føler dere at dere tar en stor risiko ved å åpne butikken?
– Ja, det er en stor satsing, sier Jørgen.
– Men vi har så tro på det, eller så hadde vi ikke gjort det. Men selvfølgelig, dette er ganske stort for oss, sier Anett.
Anett Ringstads skjønnhetsfavoritter
– Markedet er tøft, men konseptbutikker klarer seg
Handelsekspert Reidar Mueller i Varde Hartmark legger ikke skjul på at dagens situasjon med butikkkonkurser og prispress er tøff, og at det er en stor risiko å åpne nye butikker.
Mueller har likevel stor tro på opprustningen av øvre del av Bogstadveien, og at det vil bli et attraktivt shoppingområde igjen. Han peker også på alderssammensetningen og beboernes sterke kjøpekraft i dette området, det er moderne og urbane forbrukere, påpeker han.
– Det finnes ikke noe annet marked i Oslo rundt Majorstuen og Frogner med så mange mennesker med høy inntekt og kjøpekraft, som bor så tett på hverandre. Menneskene som bor i dette området er dessuten moderne og trigges av trender og butikker som dette.
Handelseksperten legger vekt på at spesialbutikker og high end-konsepter ofte klarer seg selv om markedet ellers er tøft. Han kjenner til Ringstad Jallands Ganni-butikker flere steder og mener gründer-ekteparet vet hva som skal til for å lykkes.
– Vi ser at spesialbutikker og spisse konsepter som er rendyrket og tør å ta en posisjon som skiller seg ut i markedet, har bedre forretnings-grunn i et tøft marked. Det er plass til dem hvis de er rendyrket nok. Polariseringen mellom massemarkedet og high end-butikkene vil bli tydeligere og tydeligere, sier Mueller.
Mette-Marit med norsk spesialsydd kjole
I tillegg til Moniker vil det nye kjøpesenteret blant annet inneholde en mathall i kjelleren, Vinmonopolet, & Other Stories, parfymeriet Heaven Scent og kaffebrenneriet for å nevne noe.