Hege Badendyck slutter i Costume: – Motebransjen står overfor store utfordringer
Tidligere sjefredaktør og kreativ leder Hege Badendyck (37) forlater motemagasinet for godt.
Magasinbransjen har mistet flere profiler den siste tiden. Først ut var ELLEs Kine B. Hartz og rett etterpå Live Brekke. Nå er det tidligere Costume-redaktør Hege Badendyck som forlater motemagasinet og merkevaren for godt.
Badendyck ga seg først som sjefredaktør i mars og gikk over til å bli kreativ leder for magasinet uten redaksjonelt ansvar. Hun har jobbet i det Bonnier-eide magasinet i over 8 år, og tok over redaktørstillingen etter at Vanessa Rudjord sluttet i 2014 for å starte blogg.
Nå går Badendyck nye veier og legger Costume på hylla for godt.
– Store utfordringer i bransjen
– Hovedgrunnen til at jeg sa opp som sjefredaktør i Costume for et halvt år siden, var at jeg ønsket nye utfordringer. Jeg har lenge hatt lyst til å styre min egen hverdag og kunne være mer fleksibel, nå føltes det riktig å ta steget, sier Badendyck til MinMote.
Valget er delvis påvirket av de store endringene som preger mediebransjen for tiden.
– Det er klart at jeg gjør meg opp tanker omkring hvilken vei hele bransjen vår tar, og at den står overfor store utfordringer som både presser frem effektivisering og nødvendige besparelser, noe som helt klart vil gå ut over kreativt innhold og dets kvalitet. Dette er gjeldene for en hel bransje, og ikke spesielt for én avis eller et magasin, mener Badendyck.
Saken fortsetter under bildet.
Vil ha en sentral rolle i motebransjen
Hun forteller at hun har gått flere runder med seg selv for å finne ut av hva som blir det neste steget i karrieren. Kortene blir holdt tett til brystet foreløpig, men motebransjen skal hun ikke forlate i hvert fall.
– Det er flere kjente profiler som har valgt å forlate magasinbransjen den siste tiden. Hvilken vending tror du at bransjen tar?
– Først og fremst tror jeg det er viktig å ta et pust i bakken og ikke stresse med at «print er dødt», og kaste all kompetansen man har fra magasinbransjen ut av vinduet. Det er vanskelig å si hva som vil skje, men jeg tror vi vil ende opp med mer nisjebaserte produkter som bygges opp av få folk med spisskompetanse på sitt felt, sier Badendyck og fortsetter:
– Gjennomarbeidet kvalitetsinnhold som er fleksibelt og som varer er veien å gå, tror jeg. Ting forandrer seg hele tiden, så hvem vet.
Les også: Norske magasiner dekket moteukene på sponseturer
Badendyck forteller at hun har flere spennende prosjekter på gang, og jobber med å samle trådene.
– Jeg skal fortsette å jobbe kreativt og ha en viktig stemme i motebransjen, det er helt sikkert.