FRONTERT NY «PLUS SIZE»-KAMPANJE: Modellene Robyn Lawley og Sabina Karlsson er modellene som skal vise klær for kvinner i størrelsen 44 til 54. H&M har blitt møtt med krass kritikk for denne kampanjen. Foto: H&M

Nyheter

Massiv kritikk av H&M for bruk av «tynne» plus size-modeller

H&M har blitt møtt med sterke reaksjoner etter at modellene Robyn Lawley og Sabina Karlsson fronter deres nye «plus size»-kampanje. - En kilde til usikkerhet, mener moteblogger og «plus size»-modell Nastaran Marie Kowkabi.

  • Oda Marie Midbøe
Publisert:

H&M har blitt møtt med sterke reaksjoner etter at modellene Robyn Lawley og Sabina Karlsson fronter deres nye «plus size»-kampanje. - En kilde til usikkerhet, mener moteblogger og «plus size»-modell Nastaran Marie Kowkabi.

Av: ODA MARIE MIDBØE og INGRID BRUVIK

Det har haglet med reaksjoner mot H&M etter at kleskjedens nye vårkatalog dumpet ned i postkasser i Norge og utlandet sist uke. Flere av sidene i katalogen er viet til klær for de med størrelse 44 og oppover, og frontes av det H&M betegner som «plus size»-modeller. minMote har fått opplyst av H&M har modellene på seg klær i størrelse 44 og 46.

Bildene av de to modellene har imidlertid skapt sterke reaksjoner i Sverige og internasjonalt: Mange mener nemlig at de er for slanke til å falle innunder kategorien «plus size», skriver den svenske avisen Expressen.

«Burde skamme dere»

«Dere burde skamme dere som selskap når dere kaller dette «plus size», er en av reaksjonene på Twitter. «Det er ikke rart at jenter tror de må se ut på en spesiell måte. Skam», skriver en annen.

Den ene av modellene, Sabina Karlsson, ha vært oppført med størrelse 40 på modellbyråets sider inntil nylig, men dette ble senere endret til 42. Nå er den svenske modellen oppført med størrelse 42 og 44 på modellagenturet hun tilhører, skriver Frida Boisen, journalist i Expressen, i en krass kommentar. H&M benekter på sin side å ha vært i kontakt med modellbyrået for å få dette endret etter den massive kritikken.

Er størrelse 44 og 46

Det er likevel bildene av modellen Robyn Lawley som vekker størst oppsikt. minMote skrev i 2012 om at Lawley skulle fronte en «plus size»-kampanje for Ralph Lauren. Lege Wasim Zahid uttalte den gang at det var feil å omtale henne som fyldig, og at det skapte et skjevt bilde for unge. Lawley er 1.88 centimeter høy, og brukte den gang størrelse 42. I 2013 var Lawley blant flere kvinner som utfordret kroppsidealet i motebransjen.

KRITISK: Den norske motebloggeren Nastaran Marie Kowkabi mener modellene for store klær er for slanke. Foto: Magnar Karlsen/ VG

Til Aftonbladet har pressekontakt i H&M, Håcan Andersson, uttalt at det ikke har vært meningen å opprøre noen.

– Alle våre plussmodeller som vi bruker har en størrelse mellom 44 og 54, noe som vi også tilbyr i vårt sortiment, sier han til avisen.

Modellen Robyn Lawley befinner seg i denne størrelseskategorien, forteller Andersson.

– Hun har størrelse 44 opp til 46 nedentil, sier han til den svenske avisen.

Skiller seg ikke fra de «vanlige» modellene

Den norske bloggeren Nastaran Marie Kowkabi (26) var én av 30 finalister i missekonkurransen «Miss Plus Size International» før jul i fjor. Hun reagerer på at modellene som skal fronte klær for formfulle kvinner, er såpass slanke.

- Det jeg reagerer på er at hun ikke ser veldig annerledes ut enn de «vanlige» modellene de bruker, og det er dumt. Når kvinner som er såkalt «plus size» først har slått seg til ro med kategorien, går H&M hen og lager den mindre. Da tenker jeg automatisk at dette ikke er klær for meg, noe som igjen skaper nok en kilde til usikkerhet, sier hun til minMote.

- Betegnelsen forbanna sprøyt

Modellmamma og grunnlegger av Team Models, Eivor Øvrebø, mener Robyn Lawley faller innunder kategorien «plus size» i motebransjen, men poengterer at en slik betegnelse burde vært avskaffet.

BURDE AVSKAFFE BEGREPET: Modellmamma og leder av Team Models, Eivor Øvrebø, mener plus size-begrepet er tullete. Foto: Nils Bjåland/ VG

– Jeg har alltid syntes at den betegnelsen er noe forbanna sprøyt! Både «plus size» og «size zero». Hvis man er «size zero», er man en størrelse 34. Kan man ikke bare si det da? sier Øvrebø til minMote, og utdyper:

- I motebransjen skal man passe inn i størrelse 34 og 36, og de som ikke gjør det, blir ofte kalt «plus size»-modeller. Samtidig bruker gjennomsnittskvinnen i Skandinavia størrelse 40 og 42 - noe som er helt normalt. Derfor forstår jeg at mange reagerer på at denne modellen blir kalt «plus size», sier hun videre.

Vurderer å bytte modell

Etter den krasse kritikken og det voldsomme engasjementet rundt saken, har H&M i dag åpnet opp for å bytte ut modellen til senere kampanjer.

- Modellvalget til de ulike kampanjene og de kolleksjoner vi viser er en avveining vi gjør før hver kampanje. Til denne kampanjen valgte vi en modell som viser plagg i størrelsen 44 til 46. Men det er så klart slik at vi må se om det er slik at vi kan benytte oss av andre modeller enn de vi har i den aktuelle katalogen, sier Håcan Andersson i H&M til Expressen.

Voldsomme reaksjoner

Den svenske svømmeren og anti-bulimi-forkjemperen Emma Igelström var blant de som gikk offentlig ut og kritiserte H&M i etterkant av vårkatalogen. Hun mener kleskjeden må ta ansvar for at de fremmer et usunt kroppsideal.

– De sponser det olympiske laget til svenskene, men ved å kalle denne modellen for «plus size», understreker de ideen om at supertynn er idealet, uttalte hun til The Local.

Flere kjente TV-fjes i Sverige har også stilt seg kritiske til at modellene betegnes som «plus size»-modeller.

«Jeg må ha misforstått begrepet plus size. Hva er dette H&M?», skrev forfatteren og den tidligere programlederen for det svenske graveprogrammet Kalla Fakta, Lena Sundström, på Twitter.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Moter og Modeller
  2. H&M
  3. Plus size
  4. kampanje

Relaterte artikler

NYHETER

- Når ble størrelse 40 «plus size»?

NYHETER

«Plus size»-modell ble kalt gris: - Nytt lavmål av samfunnet

NYHETER

Omstridt «plus size»-modell til Norge: - Vi kaller henne ikke for «plus size»

NYHETER

Modellene som utfordret kroppsidealet i 2013

MOTE

Historisk plus size-modell hylles for ny kampanje

NYHETER

Tidenes første «plus size»-kampanje i Sports Illustrated

NYHETER

Victoria Beckham får kritikk for å bruke tynn modell