Cara Delevingne fronter kampanje mot kreft
Supermodellen går sammen med den britiske organisasjonen Lady Garden, for å øke bevisstheten og samle inn penger til behandling av kreft i underlivet.
Dette er andre gang den berømte modellen stiller opp i en kampanje for organisasjonen, hvor eldstesøsteren Chloe Delevingne sitter i komiteen.
Det er tydlig at denne saken er viktig for Delevingne-søstrene. Den mellomste jenten i søskenflokken på tre, Poppy Delevingne, har nemlig også hatt en finger med i denne kampanjen. Det er hun som har stått for stylingen av Cara på alle bildene, skriver britiske Harpers Bazaar.
Cara har selv delt et bilde fra kampanjen på Instagram, hvor hun i bildeteksten skriver «I am so happy with this campaign and thrilled to be helping raise awareness for a cause that is so important. #Silentenomore #Ladygardencampain».
Hettegenseren hun har på seg på bildet har teksten «Lady Garden» med en pil rettet nedover på brystet. Organisasjonen selger denne genseren for å samle inn penger til behandling av ulike krefttyper i underlivet hos kvinner.
A post shared by Cara Delevingne (@caradelevingne)Gir resultater
Fjorårets kampanje fra Lady Garden fikk også god støtte fra kjente kvinner. Kampanjen som ble frontet av blant annet Alexa Chung, Rosie Huntington-Whiteley og Ellie Goulding, resulterte i at mer enn 81% av britiske kvinner ble klar over helsen i underlivet, mens 59% ble mer oppmerksom på symptoner ved krefttyper i underlivet, kan Harpers Bazaar skrive.
Vil øke bevisstheten
På sin egen nettside skriver organisasjonen at årets kampanje skal fortsette med å øke bevisstheten om kreft hos unge kvinner.
– Disse krefttypene refererer vi til som «silent killers» fordi de ofte blir diagnotisert for sent, skriver de og fortsetter med:
– Det kan reduseres radikalt dersom unge kvinner blir flinkere til å se opp for symptomene og ikke er redd for å prate om kroppen sin.
Det siste året har det vært en lignende kampanje i Norge som har gått under navnet #Sjekkdeg. Kampanjen oppfordrer jenter til å besøke fastlegen for å ta en celleprøve og sjekke seg for livmorhalskreft. Kampanjen ble hyllet av kjendiser som Tone Damli og Jenny Skavlan, og har resultert i at enda flere unge velger å ta en celleprøve.