Dette er motebransjens best kledde mann
David Gandy (33) er markedsføringsstudenten som ble verdens mest ettertraktede herremodell. Når han ikke er på jobb dyrker han sin personlige, erkebritiske klesstil som gjør ham til en av verdens best kledde menn.
Av MARTINE LUNDER og SONIA HUANCA VOLD
Britiske, høye og mørke Gandy studerte på universitetet da romkameraten foreslo at han burde prøve seg på modellyrket. Selv skal Gandy ha trodd det var en spøk – men ikke mer en at han ble med på en modellkonkurranse på TV som han gikk seirende ut fra.
Det skulle han ikke angre på. Etter en rekke mindre jobber av varierende størrelse, skjøt karrieren fart da han i 2006 ble ansikt utad for Dolce & Gabbana. Den påfølgende parfymereklamen hvor Gandy poserer kun iført en knøttliten hvit badetruse står fortsatt som hans mest kjente, og siden den gang har han gjort en rekke råsexy kampanjer for det italienske motehuset.
Tidligere i år ble han utpekt av Telegraph som verdens mest ettertraktede mannlige modell.
Men det er ikke bare på jobb at Gandy utmerker seg. Med årene i rampelyset har han rendyrket sin personlige klesstil, som i dag kan beskrives som erkebritisk gentleman-stil i en moderne form. Gandys antrekk sitter alltid som støpt, takket være en forkjærlighet for skreddersydde bukser og blazere - gjerne med tilhørende vest og slips, eksklusive ullfrakker, skinnjakker og polerte dress-sko.
En sjelden gang velger 33-åringen en mer avslappet look, da gjerne med jeans, en utringet t-skjorte og blazer. Gandy fråtser sjeldent i farger, men holder seg heller til en fargepalett i sort, marineblått, grått og beige.
Supermodellens stil har til og med fått sin egen mobil-app, «David Dandy Style Guide», hvor menn kan lese Gandys tips og råd, samt eksklusive intervjuer med 33-åringen.
Likevel holder han fast på at han ikke kler seg utelukkende i designerklær.
- Jeg elsker Ralph Lauren, men jeg betaler aldri full pris. Jeg handler bare der når det er salg. Du finner meg like ofte hos billigkjedene, om ikke oftere, sier han i et ferskt intervju med Telegraph.