Nyheter

minMote-Sonias kommentar: - Stillheten er svært forstyrrende

  • Sonia Huanca Vold
Publisert:

Historiene bak klærne vi kjøper har kommet ubehagelig tett på oss de siste månedene. 11. september begynte det å brenne i en tekstilfabrikk i Karachi i Pakistan. Nødutgangene i bygget var låst og vinduene sperret med gitter - det førte til at nesten 300 arbeidere omkom. 24. oktober avslørte den svenske dokumentaren «Kalla Fakta» at klesgiganten H&M benytter seg av leverandører i Kambodsja som ikke sikrer sine tekstilarbeidere levelønn og verdige arbeidsforhold. 24. november ble tekstilarbeidere i Dhaka i Bangladesh låst inne da fabrikken de jobbet på tok fyr - 112 mennesker mistet livet i flammehavet.

I lys av de mørke nyhetene fra tekstilindustrien, har både politikere, presse og forbrukere etterspurt mer åpenhet fra de store klesmerkene. Vi vil vite at arbeiderne som lager klærne våre får en lønn de kan leve av og at de ikke risikerer livet på jobb. Flere norske aktører minMote har kontaktet er ikke engang villige til å la seg intervjue. Enda færre ønsker å oppgi hvilke fabrikker og underleverandører de benytter seg av. I stedet for å stikke seg frem i denne viktige debatten, stikker de hodene i sanden. Selskapene er redde for å si noe i frykt for å assosieres med realitetene i sin egen bransje. Denne stilheten er svært forstyrrende.

Klesgigantene skryter gjerne av samfunnsansvaret de tar, men svært få vil innrømme at arbeidet de gjør ikke er godt nok. Dermed fremstår de som lite troverdige overfor forbrukerne. At selskapene i tillegg klager over at de ikke får nok oppmerksomhet for det positive de bidrar med, viser at deres egne interesser kommer før tekstilarbeidernes.

Når vi velter oss i overflod er det lett å bli lat. Vi glemmer hvilke grunnpilarer det vestlige samfunnet er bygget på. Når streikende tekstilarbeidere i Asia møter politimaktens harde hånd, er det myndigheters frykt for tapte kontrakter fra vestlige oppdragsgivere som ligger bak. De samme oppdragsgiverne lukker dørene når de møter kritikk for ikke å bruke makten de har. I stedet for å benytte seg av åpenhet og ytringsfrihet, inntar de en stilltiende offerrolle. Tror de at noen skal synes synd på dem?

I sakens grufulle natur ligger det en mulighet overraskende få har benyttet seg av. Å forsvare sin taushet med argumenter om konkurransemessige hensyn fremstår som en dårlig strategi om målet er å overbevise forbrukeren om at etiske hensyn kommer først. Åpenhet, synliggjøring og handlingsplaner med tidsfrister er en langt bedre markedsføring enn feighet. De som våger å ta ordet nå har alt å vinne.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Nå får du vite hvor H&M-plaggene dine er sydd

NYHETER

Inga Marte Thorkildsen: - H&Ms argumentasjon holder ikke

NYHETER

Norske Varner-Gruppen nekter å oppgi fabrikkene sine

NYHETER

Varner-Gruppen har lagt ut leverandørlistene

NYHETER

Rapport: Dette er verdens mest transparente klesmerker

NYHETER

Ber klesbransjen granske seg selv

NYHETER

Syv drept i ny fabrikkbrann - sydde klær til Zara-eier