Moteskaperen Madame Carven er død
Designeren og gründeren bak det franske motehuset Carven, døde i sitt hjem i Paris mandag kveld, 105 år gammel.
Designeren ble født i 1909, og døde i Paris 8. juni 2015, 105 år gammel. Madame Carven, eller Carmen de Tommaso som hun egentlig het, opprettet motehuset Carven i 1945 med mål om å lage luksusklær til små damer.
Designeren sammenlignes med både Christian Dior og Pierre Balmain, som dessuten var nære venner av henne, ifølge Womens Wear Daily.
Les også:Få en sniktitt på H&Ms Balmain-samarbeid
I løpet av sin lange karriere har Carmen de Tomasso rukket å designe ready-to-wear- og haute couture-plagg, filmkostymer, brudekjoler og flyuniformer. Årsaken til at hun begynte å designe var henne selv.
- Jeg bestemte meg for å lage haute couture-antrekk i min egen størrelse fordi jeg var altfor kort til å bruke designerklær som ble laget til normalt høye jenter. Men jeg ville selvfølgelig opprettholde stilen min - nøytral, praktisk, ung og sport, uttalte hun i 1950, skriver WWD.
Les også:80-åring fronter ny Céline-kampanje
Elsket av kjendisene
Madame Carven var tidlig ute med å presentere kolleksjonene sine på utradisjonelle steder på den tiden. Hun designet blant annet en kjolekolleksjon i 1950 inspirert av storfilmen «Tatt av vinden» og viste den frem på et teater i Paris. Designeren reiser også til eksotiske land som Marokko, Brasil, Cuba og Mexico og holdt moteshow. Det resulterte i at moteskaperen tok med seg eksotisk inspirasjon hjem til Paris.
Les også:Dette er franske kvinners skjønnhetshemmeligheter
Stjerner som Edith Piaf og Cécilie Aubry oppdaget merket tidlig og begynte å bruke designet allerede på 40-tallet. Maria Mena og Hadia Tajik er blant norske kvinner som har brukt Carven tidligere.
Høst- og vinterkolleksjonen til Carven i 2015:
Carven høst vinter 2015. Foto: Getty Images
Carven høst vinter 2015. Foto: Getty Images
Carven høst vinter 2015. Foto: Getty Images
Carven høst vinter 2015. Foto: Getty Images
Designet for unge jenter
Det franske merket karakteriseres som sporty luksusklær med en fransk, chic vri, og designeren selv har uttalt til WWD i 2009 at målet var å få frem de beste sidene hos unge jenter.
- Designere nå til dags tenker dessverre for mye på at de skal markere seg gjennom designet. Jeg har aldri tenk på klesdesign på den måten. Jeg tenkte på de unge jentene jeg kledde opp og hvordan de kunne fremheve sine aller beste sider.
Carven ansatte Alexis Martial og Adrien Caillaudaud som sjefdesignere i 2014, etter at Guillaume Henry (som har jobbet for motehuset siden 2009) begynte å jobbe for Nina Ricci.