Nyheter

American Apparel er tilbake

HISTORIE: American Apparel var et av få amerikanske merker som holdt produksjonen i USA. Nå gjenoppstår merket med produksjonslokaler i Mellom-Amerika. Foto: NTB Scanpix

Men de er langt ifra like amerikanske.

  • Sverre Norberg-Schulz Hagen
Publisert:

American Apparel var lenge et populært stoppested for norske turister, selv om merket aldri lanserte noen butikk i Norge. Selv om merket ofte, og rettmessig, ble kritisert for å spille på sex, var det noe elskverdig ved å holde all produksjon i USA.

Etter flere år med kontroversielle reklamekampanjer, dristig badetøy og gode basisplagg var det i vår kroken på døra for merket, og godt over to tusen ansatte ved fabrikken i California. Kampen mot merker som benyttet seg av billigere arbeidskraft i Asia og Mellom-Amerika viste seg ikke å være økonomisk bærekraftig.

NYHETER

Pass deg for disse nettbutikkene

POTET, POTTIT: På American Apparels nettsider markedsføres plagg produsert i USA, og plagg produsert i Honduras, side om side. Foto: American Apparel

Rettighetene til American Apparels åndsverk, blant annet logo og design, ble solgt til kanadiske Gildan. Denne uken ble det bekreftet at den kanadiske produsenten vil videreføre merket under samme navn. På American Apparels nettsider er kun åtte plagg oppført som produsert i USA, mens store deler av den resterende kolleksjonen produseres i Honduras. Plaggene markedsføres side om side, med et betydelig påslag for den amerikanske varianten.

untitled link

I et forsøk på å vise tilbake til merkets røtter reklamerer nettsiden med at alle plagg produseres under etisk korrekte forhold, uavhengig av hvor i verden de lages.

NYHETER

Holzweiler med internasjonalt gjennombrudd

Potensielt voldsomme inntekter

Selv om merket skryter av at kunden selv kan velge mellom amerikanske og såkalte globalt produserte plagg, er det langt færre valgmuligheter blant plaggene produsert i USA – det er nesten dobbelt så mange fargemuligheter for plaggene produsert i land som Honduras og Costa Rica. Store motemagasiner som GQ spekulerer i tillegg i at plaggene produsert i USA på sikt vil fases ut, og at produksjonen utelukkende vil foregå i Mellom-Amerika. Det kan på sikt resultere i voldsomme inntekter, spår selskapets nye eier.

– Når alt kommer til alt kommer vi til å gjøre det veldig bra. Dette kan fort bli en av de beste investeringene vi har gjort med tanke på profitt, sier direktør i Gildan, Glenn Chamandy, til Business of Fashion.

Selv om både logoen og historien kan appellere til mange potensielle kunder, står ikke American Apparel uten konkurranse. Mannen som grunnla selskapet, Dov Charney, har siden nedleggelsen av American Apparel startet et nytt merke med base i California, kalt Los Angeles Apparel. Det virker imidertid ikke å true de nye eierne av American Apparel.

– Vi ønsker ham lykke til, men vi har en solid posisjon. Vi har investeringer og kapital til å støtte vårt merke, sier Chamandy, som legger til at de har et ønske om å satse internasjonalt.

I sitt forrige liv var Stockholm det nærmeste man kom American Apparel i Norge. Om de nye eierne får det som de vil er det mulig vi også vil få se American Apparels ikoniske Helvetica pryde gatehjørner også i Norge – om enn med litt mindre amerikansk innhold.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Holzweiler med internasjonalt gjennombrudd

  2. NYHETER

    Fansen reagerer på Rihannas Instagram-bilde

  3. NYHETER

    Pia Tjelta starter eget klesmerke

  4. NYHETER

    Moteprofiler spår høstens trender

  5. NYHETER

    Pass deg for disse nettbutikkene

Finn mer innhold om:

  1. Mote

Relaterte artikler

NYHETER

Nå får du vite hvor H&M-plaggene dine er sydd

KLÆR

Arc’teryx har blitt stjernenes friluftsfavoritt

NYHETER

Er panting av klær fremtiden i motebransjen?

NYHETER

Privat klessamling ble unikt vintagekonsept

NYHETER

H&M lanserer grønn kolleksjon – produsert på samme fabrikker

NYHETER

Høyer mer enn halverte resultatet – satser videre

NYHETER

SVT: Syersker som lager H&M-klær tjener ti kroner dagen