ÅPNET EGEN NEGLESALONG: Eszter Bak åpnet neglesalongen Kolors Nail Studio rett etter lock down i mars. Foto: Sara Boquist

Nyheter

Eszter Bak fikser negler for millioner

Eszter Bak (27) har bevisst brukt influencere til markedsføring. Nå fikser hun negler med millionlønn.

  • Sara Boquist
Publisert:

Da ungarske Eszter Bak kom til Norge for syv år siden var ikke drømmen om å åpne en neglesalong i tankene. I dag driver hun Kolors Nail Studio på Ullern Allé i Oslo.

– Da jeg var 20 år flyttet jeg fra Ungarn til Norge. Jeg var profesjonell danser i latin-dans, og konkurrerte rundt om i landet det første året jeg bodde her. Det var da jeg prøvde å gi drømmen en sjanse og se om det var noe jeg ønsket å drive med resten av livet. Men det ga meg ikke nok, sier hun.

Dansedrømmen ble lagt på hyllen og Bak begynte å lete etter noe annet.

Bak tok noen neglekurs og fikset neglene til venner, og siden den gang har hun ikke gitt seg. Nå har det blitt millionbusiness.

– Jeg fikk min første jobb i en lakkbar på Sandvika Storsenter, før jeg åpnet en franchise-salong på CC Vest der jeg jobbet i tre år. Negler har alltid vært hobbyen min, men planen var aldri å drive med dette på fulltid.

NYHETER

Slik får du festfine negler på 1-2-3

Ønsket mer frihet

Bak forteller at hun lærte masse om hvordan drive en bedrift ved å jobbe for andre, men det var flere ting hun savnet.

– Du følger deres regler, og jeg opplevde at jeg hadde mindre frihet til å være kreativ. Etter noen år begynte jeg å savne denne friheten, og det er mye av grunnen til at jeg valgte å åpne mitt eget. Jeg ønsket å skape et kreativt, avslappende og trygt miljø. Det er mindre stressende nå som jeg får velge arbeidstidene mine selv. Ønsker jeg en ferie, eller blir noen syke kan jeg stenge butikken.

Fått hjelp fra influencere

Økonomien er noe 27-åringen ikke klager på. I fjor tok hun ut 1,2 millioner kroner i lønn, der mye ble brukt til å åpne Kolors Nail Studio, forteller hun.

– Jeg har aldri måttet fokusere på å pushe salget. Folk har anbefalt meg til andre og det er slik jeg har fått så mange kunder. Når det er sagt vil jeg ikke fremstå som en som aldri har hatt hindringer, for jeg har måttet jobbe hardt. Men heldigvis har det gått veldig bra.

Bak fikser neglene til flere norske influencere, blant annet Darja Barannik, Camilla Abry, Gine Margrethe Larsen Qvale og Marie Murstad.

– Influencere bringer inn så mye kunder at vi nesten ikke trenger å fokusere på å markedsføre. Frem til nå har kollegaen min og jeg vært fullbooket.

God markedsføring

Kamilla Knutsen Steinnes er forsker III ved SIFO, OsloMet. Hun mener at strategien til Eszter Bak er en god og effektiv måte å skaffe seg flere kunder på.

Steinnes forteller at brukere har en tendens til å sammenligne seg med influencere, som mange ser på som overlegne eller bedre. Influencere selger ikke kun et produkt, men en livsstil.

– Som forbrukere lytter vi mest til anbefalinger fra venner og bekjente, ikke ansiktsløse aktører. Måten influencere henvender seg er mer personlig, det er nesten som om de snakker til en venn. Forskning tyder på at det blir skapt en viss relasjon, som ligner på et vennskapsforhold. Det er en illusjon som kan føles personlig, ekte og gjensidig.

SMINKE

Kultproduktene som er verdt å teste

Det Steinnes også har sett i sine studier er at ungdom har lettere for å stoppe opp i scrollingen på telefonen når de ser en kjent person. Og det er noe av grunnen til at denne markedsføringen fungerer så bra, ifølge henne.

– Ukjente personer i reklame har forbrukere mindre relasjon til. Influencere kan forstås som opposisjonsledere som kan spre budskap enten innenfor mote, politikk eller andre ting.

For et par år siden var ikke negledesign noe vanlige kunder etterspurte, ifølge Bak. De som var villige til å prøve noe nytt var influencere.

– Helt i starten handlet det ikke om å sponse dem i det hele tatt. Influencere var omtrent de eneste som var åpne for å prøve noe nytt på neglene. Det handlet mer om at jeg skulle få prøve å gjøre noe annerledes og ikke fordi vi trengte ekstra reklame.

Les også: Guide til kjendisenes beste negletrender

– Var du noen gang redd for å åpne din salong?

–Åh, ja! Du burde spørre kjæresten min hvordan jeg var i den perioden. Jeg var engstelig og redd for det meste. Spesielt var jeg redd for om finansieringen kom til å ordne seg og om jeg ville ha nok kunder til å få det til å gå rundt. Men jeg følte det var tid for forandring.

Bak hadde ingen plan B, så dette måtte funke. Hun ser tilbake på prosessen som svært nyttig og gøy.

– Jeg føler meg veldig heldig som slapp å ta opp et lån og sette meg i en økonomisk sårbar posisjon. Man føler seg alltid usikker når man går gjennom en så stor endring. Det har vært fantastisk å se hvor mye støtte jeg har fått fra andre kunder, influencere og andre følgere. Uten dem hadde det ikke gått så bra. Dette har vært et teamwork!

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Kjendisstylistene om veien til suksess

HUDPLEIE

Elixir-sjef Marianne Fjørtoft: – Vi vil aldri betale en influencer

NYHETER

Regjeringen vil gjøre det pålagt å merke retusjert reklame - også på SoMe

NYHETER

Kjøpesentre over hele landet: Avlyser Black Friday

HUDPLEIE

Hva er egentlig greia med Gua Sha?

BRUD

Brudespalten: Se Aase og Jens’ avslappede drømmebryllup

MOTE

Matilde (25) og Fam (24) vil gi plaggene dine et lengre liv