Kristin Gjelsvik fikk følgerboost etter bloggfeiden
Mens Sophie Elise Isachsen (24) mistet 2907 følgere på fire dager, fikk Kristin Gjelsvik (32) over 11.000 nye følgere på Instagram etter bloggfeiden.
Torsdag kveld la Kristin Gjelsvik ut en YouTube-video hvor hun går knallhardt ut mot toppblogger Sophie Elise. Det var en tatovering i hodebunnen som fikk begeret til å renne over for Gjelsvik.
Gjelsvik uttalte blant annet at Isachsen er «Norges dårligste og farligste forbilde», fordi hun mener hun gang på gang forteller om komplekser som hun fikser på med operasjoner eller skjønnhetsinngrep.
– Jeg syns det er sinnssykt å gjøre publikum oppmerksomme på hver bidige ting du har komplekser for og velger å gjøre noe med, endre på eller operere bort, startet hun videoen.
Kristin Gjelsvik ut mote Sophie Elise: – Nå er det nok
Den 16 minutter lange videosnutten er i skrivende stund sett over 423.000 ganger. De to toppbloggerne skal møte i Debatten på NRK tirsdag kveld.
Her kan du se tordentalen:
Følgerboost og -dropp
Gjelsvik fikk mange støttende kommentarer under videoen. I tillegg har hun fått en skikkelig følgerboost på Instagram. Fredag 15. mars, dagen etter videoen ble postet, fikk hun 8933 nye følgere ifølge Social Blade, et analyseverktøy for sosiale medier. Dagen etter fikk hun 2428 nye følgere, som betyr at hun i løpet av de to dagene etter videoen fikk 11.361 nye følgere på Instagram. Grafen på Social Blade viser at dette er en unormal høy vekst, sammenlignet med resten måneden. Den tidligere Paradise Hotel-deltageren har nå 159.000 følgere.
SOPHIE ELISE I KONFLIKT OM GULLRUTEN-KJOLE
Isachsen på sin side, mistet flere tusen følgere etter videoen ble publisert, og krangelen ble plukket opp i mediene.
Fra fredag til mandag har hun mistet 2907 følgere. Grafen på Social Blade vise at det er en stor nedgang sammenlignet med resten av måneden. Toppbloggeren har i skrivende stund 404.000 følgere.
Sophie Elise vil ikke svare på MinMotes spørsmål.
– Folk setter pris på ærlighet
Gjelsviks følgertall har økt etter videoen ble publisert. Til MinMote sier hun at det er kjekt med nye følgere, men at det viktigste er at hun når ut med budskapet.
– Det er nok fordi folk setter pris på ærlighet, og at jeg tar tak i noe som burde ha blitt tatt tak i for lenge siden. At jeg rett og slett ikke er den eneste som har fått nok.
Gjelsvik forteller at tilbakemeldingene hun har fått har vært overveldende, og at mye av tilbakemeldingene som går igjen handler om takknemlighet for at noen sier i fra og står opp for meningene sine.
– 3000 er 3000. Dette var en tankevekker og en øyeåpner for folk. Folk har innsett at de er påvirket uten at de visste det, sier hun.
Ekspert: Følgere vil vise hvem de er på lag med
Astrid Valen-Utvik er ekspert på sosiale medier, og driver firmaet Valen-Utvik. Hun mener at dette er noe vi vil se mer av fremover.
– Enten om det gjelder influencere som i dette tilfellet, eller bedrifter. Vi som følgere eller forbrukere vil vi større grad vise hvem vi er på lag med, og hvilke standpunkter vi støtter, sier hun.
Valen-Utvik er ikke overrasket over at Gjelsvik fikk en følgerboost, mens Isachsen mistet følgere etter bloggfeiden.
– Gjelsvik har fått nye følgere fordi hun har sagt det hun mener i klartekst, og det er noe som du enten er veldig for eller imot. Og det er tilsvarende motsatt for Isachsen. Hun mistet følgere fordi folk ikke er enig i det hun står for.
Hun tror imidlertid ikke 3000 følgere isolert sett vil påvirke annonsørenes ønske om å samarbeide med toppbloggeren.
– Dette kan helt klart påvirke levebrødet hennes. Men det spørs helt på hvordan hun håndterer det videre. Dette er som en krisestorm som hos alle andre merkevarer eller bedrifter. De som går helt i forsvar, sier alle andre er dumme og ikke tar ansvar selv, kommer ikke godt ut av det. Mens de som sier unnskyld og at de har lært blir ofte tilgitt, forklarer hun.