«Fotballfrue» med ny skokolleksjon: Shop og drop
Blogger Caroline Berg Eriksen har laget nok en skokolleksjon. MinMote-leder Martine Lunder savner nytekning, mens samfunnsgeograf Karl-Fredrik Tangen mener et slikt samarbeid kan være risikabelt for kjeden.
Halvannet år etter bloggeren kom med sin første skokolleksjon i samarbeid med kjeden Bianco, er Berg Eriksen nå klar med en ny kolleksjon med designsamarbeidet.
Kolleksjonen kommer i butikk i dag, og består av seks ulike modeller, hvor to av parene kommer i to farger. I tillegg til skoene har Berg Eriksen også designet et skjerf og skinnhansker, som også kommer i to ulike farger. Prisene ligger fra 799 til 1899 kroner.
Lite banebrytende design
MinMote-leder Martine Lunder mener kolleksjonen har noen fine elementer, men at den er blottet for overraskelser.
- For de som har fulgt med på Berg Eriksens tidligere veske- og skokolleksjoner, kommer det neppe som noen nyhet at dette er lite banebrytende design. Jeg forstår at skoene er ment som «klassikere» som kan passe inn i de fleste garderober, men det hadde gått an å finne på noe nytt. Det blir bare så kjedelig, sier hun og fortsetter:
- Men for all del, det er noen ting er som er fine nok og som sikkert kan bli kommersielle vinnere.
Under har Lunder har plukket ut sine shop- og drop-anbefalinger (trykk på bildene for å se priser):
Dette kan du droppe:
Ankelstøvletter Caroline Berg Eriksen om Bianco. Foto: Produsenten
Sko fra Caroline Berg Eriksen om Bianco. Foto: Produsenten
- Ankelstøvlettene i semsket skinn er ikke mine favoritter, da den store spennen gir dem litt cowboy-preg, og skoen i seg selv ser litt klumpete ut.
- Men skoen jeg skjønner aller minst av er den flate, litt herreaktige skoen med rundt tupp. Jeg tror jeg forstår at tanken bak er å lage en hverdagssko som er behagelig, men fortsatt pyntet, men det funker overhodet ikke. Det blir en slags mellomting mellom herremokkasiner og ankelstøvletter eller noe.
Dette kan du shoppe:
Ankelstøvletter fra Caroline Berg Eriksen om Bianco. Foto: Produsenten
Pumps fra Caroline Berg Eriksen om Bianco. Foto: Produsenten
- Fra den forrige kolleksjonen er det særlig den grelle oransjefargen på pumpsene som har svidd seg inn i minnet for min del, og den er heldigvis ikke å se denne gangen. Derimot er det en delikat burgunderfarge som er et elegant alternativ til de klassisk sorte pumpsene, som jeg synes funker.
- Når det gjelder bootsene, synes jeg de eneste som er nette og pene er ankelstøvlettene med tynn hæl. Hælen er kanskje litt vel høy for de fleste, men denne skoen vil se fin ut til kjole som et alternativ til pumps i julebordesongen.
Caroline Berg Eriksen blir veskedesigner
Risikabelt for merkevaren
Samfunnsgeograf og førstelektor ved Høyskolen Kristiania, Karl-Fredrik Tangen, forteller til MinMote at et samarbeid med bloggere er særlig risikabelt for kjeden, fordi bloggerens fremtid er så uforutsigbar.
– Bloggere kan for eksempel si kulturelt sett uakseptable ting som de får oppmerksomhet rundt , gjøre kriminelle ting, bli upopulære og miste lesere og/eller gå til et nytt merke. Kjedene blir sårbare dersom de legger det opp til kjendiser å bestemme hvordan de skal oppfattes, sier Tangen og fortsetter:
– Slikt samarbeid kan også skade merkevarer fordi kjendiselementet får så stor plass på bekostning av produktet. Hva er det som tilføres av kvalitet til produktet ved at Eriksen har designet? Den fine målgruppepresisjonene blogger har, er også en potensiell ekslusjonsprosess; jeg liker ikke bloggeren, kanskje jeg heller ikke bør like merket? Når på toppen av det hele bloggeres popularitet kan være flyktig, blir et slikt samarbeid kortsiktig salgsarbeid som gjør langsiktig strategisk merkevareutvikling vanskeligere.