Nyheter

Dorthe Skappel får knallhard kritikk for «Skappelgenseren»

Døtrene til Dorthe Skappel skapte strikkehysteri da de la oppskriften på «Skappelgenseren»

  • Jennifer Bråthen
Publisert:

ut for salg i en strikkepakke. Nå får programlederen kritikk for å ha kopiert genseren.

Maria og Marthe Skappel har den siste uken hatt stor suksess med lanseringen av nettbutikken som selger strikkepakken med alt du trenger for å lage den mye omtalte «Skappelgenseren». Nettbutikken har hatt stor suksess og ble utsolgt få dager etter lanseringen.

Nå går imidlertid sjefredaktør i NATT&DAG Christian Forsberg hardt ut mot Dorthe Skappel i en kommentar. Forsberg hevder at det er åpenbart at Skappel har fått ideen til å skape genseren etter at hun i fjor vinter gjorde et intervju med designerne i Freudian Kicks i tv-serien «Stil».

«Ta turen til klesbutikken Freudian Kicks i jula 2011 (...), kjøp en av Freudian Kicks Angor Top (butikkens egne ullgensere red. anm.) , ta den med hjem og vis den frem. Kom så tilbake et par dager senere for å kjøpe en genser til for datteren din, ha den på deg på ditt eget TV-program «Stil» hvor du intervjuer de som laget og designet den, og så, her kommer rosinen i pølsedrakta, lag din egen prikk like genser», skriver Forsberg i kommentaren.

Han vil ikke bruke ordet plagiat ettersom grensen mellom inspirasjon og kopi er så tynn, men stiller likevel spørsmål ved Dorthe Skappels integritet.

Når en profilert medieperson som Dorthe Skappel har samvittighet til å sette familienavnet på et design laget av designere hun gjorde en reportasje på i sitt eget TV-program må jeg stille spørsmål ved hennes integritet som programleder, sier Forsberg til minMote.

Da minMote snakket med Dorthe Skappel i forbindelse med lanseringen av nettbutikken, fortalte hun at den første «Skappel-genseren» ble lagd foran tv på hytta i julen i fjor.

minMote har flere ganger vært i kontakt med Dorthe Skappel. Hun ønsker ikke å kommentere saken ytterligere.

Forsberg forteller videre at han reagerte sterkt da Skappel-søstrene startet nettbutikken og selskapet Sister Act, mens de samtidig klaget på alle de dårlige kopiene som dukket opp på grunn av den kraftige etterspørselen. Sjefredaktøren mener Dorthe Skappel og døtrene heller burde takket designerne i Freudian Kicks da Dorthe markedsførte «Skappelgenseren» i mediene.

– Det er mulig Skappel-familien går seg bort i inspirasjonståka, men som programleder mener jeg man har et ansvar ovenfor de som stiller opp i et program i god tro, avslutter Forsberg.

LES OGSÅ: Dorthe Skappels genseroppskrift har skapt hysteri – nå starter døtrene butikk

– Vi er ikke forbanna

Simen V. Eriksen, daglig leder i Freudian Kicks synes det er rart at programlederen for et program som handler om å vise frem norsk design medvirker i butikkprosjektet til sine døtre. Han nøler ikke med å kalle «Skappelgenseren» en etterligning.

– Det er et stort paradoks at programlederen i et program som skal støtte norsk design markedsfører en produksjon av noe som er en tydelig etterligning av et produkt som har blitt eksponert i programmet. Det er å utnytte norsk design i stedet for å støtte, sier Eriksen til minMote.

Den daglige lederen vil ikke ta noen offerrolle, men mener at det som har hendt er helt vanlig i motebransjen.

– Vi er ikke forbanna, men det er passende at det kommer en uttalelse når vi blir spurt. Det er ikke god stil å gjøre som Skappel har gjort, avslutter Eriksen.

For enkel og vanlig

Tina Haagensen, designer og lærer ved designskolen Esmod, mener det ikke er lett å ta patent på en slik type genser. Genseren er for enkel og vanlig.

– For oss som var tenåringen på 80-tallet er denne gensermodellen en «oldie», men tydeligvis fremdeles en «goldie», sier hun og forteller at strikkgenseren var så enkel å strikke at vennegjengen strikket den i rekke farger og kvaliteter uten oppskrift.

Når Haagensen sammenlikner bilder på nettet av Freudian Kicks genser og Skappel-genseren ser hun flere likheter - vrangstrikken, volumet, droppet skulder og forlenget bakstykke.

– Forskjellen er at Skappels versjon virker å være lenger i snittet i tillegg til å ha noe løsere strikkefasthet. Den fremstår mer som et koseplagg enn et moteplagg, avslutter Haagensen.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Gensere
  2. Kjendiser
  3. Design
  4. strikk
  5. Dorthe Skappel

Relaterte artikler

NYHETER

Dorthe Skappels genseroppskrift har skapt hysteri - nå starter døtrene butikk

NYHETER

Skappel-jentene trosser genserkritikken - lanserer «Skappel-jakken»

NYHETER

Skappel-genseren har strikket seg inn i historien

NYHETER

Skappel-døtrene solgte strikketøy for 2,5millioner

NYHETER

Dorthe Skappel refses for genserbruk

NYHETER

10 norske motehøydepunkter i 2012

NYHETER

Karpe Diem gjør strikkesuksess