Nyheter

Moteredaktørene tause om H&M-skandalen

Flere norske moteredaktører takker ja til New York-tur på H&Ms regning, men

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

Flere norske moteredaktører takker ja til New York-tur på H&Ms regning, menvil ikke kritisere klesgiganten etter forrige ukes fabrikkskandale.

Forrige uke avslørte det svenske dokumentarprogrammet «Kalla Fakta» på TV4 at klesgiganten Hennes & Mauritz benytter seg av leverandører som betaler fabrikkarbeiderne to-tre kroner i timen i Kambodsja. Videre kommer det fram at arbeiderne må jobbe 70 timer i uken for en månedslønn på 450, og at over 250 arbeidere besvimte i løpet av to dager på fabrikken.

Bakgrunn:Motebloggere vil boikotte H&M etter nye avsløringer

Omtaler ikke saken

Motemagasiner i hele verden - også norske - tjener store summer på å la H&M annonsere i deres magasin eller nettsted. H&M har også annonser på minMote.no. Nettopp derfor mener minMote-leder Sonia Huanca Vold at det er viktig å ta standpunkt mot de kritikkverdige forholdene.

«Å la være å skrive om de rystende avsløringene, fordi vi selv bruker H&M-klær eller fordi H&M har lagt igjen annonsekroner hos oss, er uaktuelt. Det er hårreisende at flertallet av aktørene i norsk motepresse har latt være å omtale saken på sine nettsider, samtidig som de har skrevet utallige innlegg om H&Ms nye designerkolleksjon», skriver Vold i en kommentar.

Hun får støtte av presseetikk-ekspert Per Edgar Kokkvold, som mener debatten rundt H&M har gitt norske moteredaktører en gyllen sjanse til å komme med kritikk mot klesgiganten.

- Nå kan de vise at selv viktige annonsører ikke hindrer den i å gå ut mot kritikkverdige forhold. Hvis de omtaler H&M , mener jeg de også bør formidle det som ikke er så vakkert som det fremstilles i annonsene, sier Kokkvold.

Se video:

- Vankelig å reagere

I tillegg til annonsene omtaler motemagasinene i likhet med minMote H&M ofte, enten det gjelder nye kolleksjoner eller stylingguider. Når minMote ringer redaktørene av noen av de største motemagasinene - ELLE, KK og STYLEmag - er de imidlertid forsiktige med kritikken mot kjeden.

- Jeg har ikke selv sett dokumentaren, og synes derfor det er vanskelig å reagere på den uten å vite hva som er riktig og ikke. Derfor vil jeg ikke ta stilling til akkurat denne saken, sier ELLE-redaktør Signy Fardal, som heller vil uttale seg på generelt grunnlag:

- Saker som dette dukker opp stadig vekk, og i vår del av verden tar vi selvsagt avstand fra at mennesker lever og jobber under vilkår som vi anser som uakseptable. Jeg forstår godt at uverdige arbeidsforhold opprører. Likevel synes jeg det blir feil å skyte én aktør, for dette gjelder flere.

- H&M er jo en stor annonsør hos dere. Føler du det begrenser din mulighet til å uttale deg kritisk?

- Nei, jeg uttaler meg fortsatt fritt. Men man skal sette seg skikkelig inn i saker før man uttaler seg.

H&M har selv svart på anklagene med at de ikke eier fabrikkene,og at de derfor ikke kan bestemme lønnsnivået selv.

- Nyansert sak

Sjefredaktør i KK Gjyri Helen Werp har heller ikke sett dokumentaren, men har fått med seg saken og kommer med følgende kommentar:

- Jeg har skjønt såpass at saken er litt mer nyansert enn den først ble fremstilt. Det er jo faktisk ikke H&M som eier fabrikkene, og slik jeg har forstått det jobber de for å forbedre forholdene. Jeg synes det hadde vært noe annet hvis H&M eide fabrikkene og satt lønnen selv. Men de er i en posisjon hvor de bør og har en mulighet til å påvirke fabrikkarbeidernes arbeidsvilkår. Det synes jeg også at H&M har signalisert at de vil gjøre, sier hun.

- Føler du at du ikke kan være kritisk fordi H&M er en så viktig annonsør?

- Jeg forholder meg til redaktørplakaten og den frie presses plikt til å formidle kritisk journalistikk om nødvendig, så nei, jeg føler ikke at det begrenser meg. Men jeg vil ikke uttale meg kritisk siden jeg ikke har sett dokumentaren.

- Har du tenkt til å se den?

- Ja, så fort jeg har anledning.

- Kommer dere til å omtale saken?

- Det har jeg ingen kommentar til. Som alle andre nyhetsmedier har vi løpende vurderinger av slike saker hele tiden.

Det nyoppstartede motemagasinet og motenettstedet STYLEmag og stylemag.no har blant annet omtalt H&Ms nye designersamarbeid både på sjefsredaktørens blogg og nettsiden, under tittelen «STYLEmag fikk snikktitt på Maison Martin Margiela for H&M i New York». Likevel kommer de ikke til å omtale dokumentaren.

- Stylemag.no er et motenettsted med fokus på inspirasjon og trender, og ingen nyhetsside for debatt, forklarer Aagaard.

Hun holder fast på at hun ikke føler seg begrenset av at H&M er en stor annonsør.

- For Aller Media er alle våre annonsører viktige og jeg som sjefredaktør står selvsagt fritt til å uttale meg, men ser ikke noen grunn til å dra denne saken videre så lenge H&M selv uttaler at de jobber langsiktig med å forbedre arbeidsforholdene i leverandørkjeden. Dette er en omfattende sak, og en utfordring for flere i moteindustrien i forhold til produksjonsleddet i andre deler av verden, sier hun.

Costume-redaktør Vanessa Rudjord har ikke besvart minMotes henvendelser.

Dro på gratistur

Aagaard var også med da H&M inviterte motepressen med til New York for kort tid siden, for å ta en nærmere kikk på samarbeidskolleksjonen med Maison Martin Margiela. Det var også en ELLE-journalist, og de ble begge innlosjert på luksushotellet Mondrian SoHo for å overvære visningen - alt på H&Ms regning (KK var ikke med på turen).

ELLE-redaktør Signy Fardal understreker at de ikke garanterer hvor mye omtale H&M skal få på forhånd, selv om turen er kjøpt og betalt av kjeden.

- Vår policy er at vi takker ja til de tingene som har relevans for leseren vår. Hvis vi ikke hadde sagt ja til denne turen, måtte vi droppet den, ettersom vi ikke har økonomi til å betale selv.

- Opplyser dere leseren om at dere har vært med på en tur betalt av H&M når dere skriver om H&M etterpå?

- Vi opplyser ikke leseren systematisk, nei. Det har vært en lang diskusjon i årevis, og det bør vi kanskje begynne å gjøre. Det er jo ingen hemmelighet at H&M har betalt, men vi kan definitivt bli bedre på å gjøre det tydelig. Det er det for øvrig få som er flinke til.

Knut Erik Knudsen

Aagaard vil kun kommentere saken på e-post:

«Forøvrig følger jeg interne policy-regler i Aller Media når det gjelder presseturer, som igjen er fundert i fri og uavhengig journalistikk», skriver hun.

minMote betaler alle presseturer selv.

- Ikke uproblematisk

Presseetikk-ekspert Kokkvold er på sin side svært skeptisk til de betalte presseturene.

- Dette er mildt sagt ikke uproblematisk, sier Kokkvold og trekker fram Tekstreklameplakatens punkt 8, som sier at redaksjonen hovedsakelig skal betale reportasjereiser selv.

- Dersom man blir med på en slik reise, bør man i det aller minste opplyse leseren om det. Så det blir jo veldig påfallende dersom disse magasinene skriver om H&M uten å opplyse leseren at de har vært med på en sponset tur etter dette. Dessuten har de jo også et ansvar for å formidle det som ikke er så vakkert som det fremstilles i annonsene – nemlig arbeidsforholdene på fabrikkene, avslutter han.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Norske motemagsiner får krass kritikk for «smøreturer»

NYHETER

Motepressen under lupen

NYHETER

Costume hyller eget designsamarbeid på redaksjonell plass - får krass etikk-kritikk

NYHETER

UNICEF fortsetter H&M-samarbeidet på tross av fabrikkavsløringene

NYHETER

Motemagasin får kritikk for skjult reklame i Tone Damli-intervju

NYHETER

Norske motemagasiner dekket moteukene på sponseturer

NYHETER

Moteblad får kritikk for ukritisk tarmskylling-intervju