Nyheter

Pushwagner blir kleskonge

Pushwagners (71) «lille sorte» blir allemannseie når han lanserer egen kolleksjon med Moods of Norway.

  • Cathrine Elnan
Publisert:

Kunstneren, som egentlig heter Terje Brofos, og Moods-gutta teamet opp tidligere i år via felles kjente.

De første fruktene av samarbeidet presenteres samtidig som dokumentarfilmen «Pushwagner» har førpremiere under Filmfestivalen i Haugesund, 22.august.

I sentrum står kunstnerens signaturlook: den lille svarte dressen som han bestandig har på seg.

- Jeg alltid har vært stor fan av Pushwagners kunst og det er superfett at vi nå får mulighet til å jobbe med han, sier Peder Børresen som sammen med Simen Staalnacke står bak Moods of Norway.

VGTV

Sort møter fargerikt

I hovedsak skal det lages en sort dress, lik de Pushwagner selv er kjent for å gå med, men med et fargerikt fôr.

- Fôret har vi tenkt skal være dekorert med Pushwagners «Honk City». I tillegg vil vi lage en eksklusiv cocktaildress, sydd av tekstil med samme kunstverk.

Her er de beste shoppingsidene på nettet.

Begrenset opplag

Dressene vil bli signerte og komme i et opplag på kanskje maks 14 stykker, hvor igjen, kun noen få vil bli lagt ut for salg, opplyser Børresen.

I tillegg skal de lage 300 t-skjorter med motiv fra et av kunstnerens nyeste kunstverk.

Produktene vil etter planen være i salg fra høsten.

- Dressen er for de som vil bli glade og som vil føle seg bedre, enten de skal på byen eller gjennom tollen på Gardermoen, sier Pushwagner, på spørsmål om hvem han ønsker å se i «dressen sin».

Han har aldri laget et klesplagg i sitt liv, men gleder seg stort over å skulle være til inspirasjon for en egen kolleksjon og har fulgt arbeidet til Moods-gutta tett.

Og følger arbeidet fortløpende.

Pushwagner har gått med dresser så lenge han kan huske, og sier han har et høyt personlig forbruk av klærne som han kjøper «litt her og der».

- Det er så enkelt som at hvis Pushwagner ikke har lyst til å gjøre noe, så gjør vi det ikke, og hvis vi ikke har lyst til å gjøre noe, så gjør vi heller ikke det, forklarer Børresen.

- Man må la bagateller være bagateller, ellers så ender vi opp alle som meg, forpint, intellektuell og uten tenner, legger Pushwagner til.

Slik får du mer volum i håret. Se tipsene her.

Føler seg yngre

I karakteristisk sort dress, slips og solbriller, utenpå sine vanlige briller, møter Push oss i Moods of Norways hovedbutikk i Oslo.

- Jeg vil kalle denne sjappa for et monument for kunstalderen, sier en tydelig imponert designspire, der han sitter i en fin retrosofa, blant traktorer og fargerike dresser.

Langt tilbake ligger tiden da Pushwagner levde som narkoman på gaten, hadde mistet rettighetene over sine egne verker og trodde at drømmen om å leve av kunsten for lengst var tapt.

- Jeg føler meg yngre nå enn da jeg var gammel, som var jeg da jeg var ung, sier 71-åringen, smiler lurt med sin tannløse gard og bak dobbelt sett med brilleglass kan man ane et glimt i øyet.

Måtte overbevises for å gjøre dokumentar

Det var produksjonsselskapet bak dokumentarfilmen Indie Film som først kom opp med ideen om et samarbeid mellom «Moods» og «Push».

Mens samarbeidet med Moods of Norway, var lett å takke ja til, var Pushwagner mer skeptisk til dokumentarfilmen som lanseres til høsten, hvor et filmteam har fulgt han sporadisk gjennom tre år.

- Jeg måtte jobbe lenge med å overbevise han om å bli med på prosjektet, sier produsent i Indie Film, Carsten Aanonsen.

- Ikke én opptaksdag ble som planlagt

Med seg har han hatt Even G. Benestad og August B. Hanssen som regissører.

Aanonsen forteller at man i dokumentaren får møte både Pushwagner og kunsten hans på en helt ny måte, men forteller også at det var utfordrende å jobbe med kunstneren.

- Det var ikke en opptaksdag som ble slik den var planlagt, men Push er en uforutsigbar mann, og filmen vil derfor hele veien også gi noe annet enn man kanskje forventer å få se, sier Aanonsen.

Den livlige kunstneren, som selv sier han ble fengslet etter å ha sett dokumentaren ferdig klipt, gleder seg til premieren i høst.

- Det hadde jeg ikke trodd da jeg møtte han der fyren, smiler han og nikker mot Aanonsen.

«Pushwagner» har urpremiere i Haugesund 22. august, og kinopremiere 2. september i hele Norge. I den forbindelse vil kunstneren selv reise rundt til de store byene med en utstilling.

Les også: Pushwagner går til filmen

Av MARGRETHE BLOMSØ og MAGNAR KIRKNES (foto)

Relevante artikler videre:

Sarah Jessica er kjent for flotte kjoler på rød løper.Her er hennes favoritter!

Hvilken kropp tjener mest i 2009?Få svaret her!

Smink deg som Whitney Port! Få gode tips her

Stjel stilen til Whitney Port. Slik kler it-jenta seg!

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Kunst
  2. Moods of Norway
  3. Pushwagner
  4. Herremote

Relaterte artikler

NYHETER

Moods of Norway omsetter for 291 millioner takket være denne traktoren

NYHETER

Kjendisdesigner Whitney Port oppgitt over «size 0»-hysteriet

SKJØNNHET

Slik blir Oslo Fashion Week

NYHETER

Kate Moss: Ikon for en generasjon

KJENDIS

Hjemme hos: Marie Murstad - fashionista og brand manager i Holzweiler

KJENDIS

Astrid S-stylist Hodo Musa: Fikk beskjed om å jobbe på McDonalds istedenfor motebransjen

NYHETER

La deg inspirere av herremoten