Nyheter

Mardou & Deans høstvisning: - Sexy på en smart måte

Mardou & Deans høstkolleksjon er full av sexy jeans, vågale minikjoler og kule skinnjakker. minMote-leder Sonia Huanca Vold mener det norske suksessmerket seiler opp som en ny konkurrent til svenske Acne.

  • Natalie Ngo
Publisert:

Mardou & Deans høstkolleksjon er full av sexy jeans, vågale minikjoler og kule skinnjakker. minMote-leder Sonia Huanca Vold mener det norske suksessmerket seiler opp som en ny konkurrent til svenske Acne.

I kveld viste Mardou & Dean sin høstkolleksjon bestående av full garderobe til både dame og herre i Kulturkirken Jakob. Årets kolleksjon som tydeligvis hadde hentet inspirasjon fra grunge-stilen, sendte modellene ned kirkegulvet i alt fra strikkegensere og skinnjakker til korte skjørt og flanellskjorter.

– Mardou & Dean har på mange måter klart det svenske Acne og Whyred gjorde da de slo gjennom. Den norske duoen lager trendy plagg som er sexy på en smart måte. De våger å være kommersielle, men gjør det uten å miste «kulheten», skryter minMote-leder Sonia Huanca Vold av kolleksjonen.

Euforisk følelse

Til minMote forteller designerne Ingrid Bredholdt (29) og Patrik Rosenfors (36) at de ikke streber mot å være sexy, men at de er mer opptatt av at folk skal føle seg euforisk i klærne.

– Vi jobber ikke mot en konkret beskrivelse. Det er forskjellig fra kunde til kunde hvordan de tolker klærne, men vi vil jo at brukeren skal føle seg bra i dem. De skal få en slags euforisk følelse, litt sånn som når man kjøper noe nytt som er ekstra fint.

– Betyr det at klærne deres passer til alle så lenge de føler seg vel i dem?

– Ja, eller mammaen min ville nok vært uenig med deg der, ler Bredholdt og legger raskt til:

– Men etter vi åpnet flaggskipbutikken i Oslo ble vi overrasket over aldersspennet. Det er alt fra kunder ned i 14-årsalderen til 80-åringer som handler hos oss. Et sted midt i mellom der er nok den største kundegruppen.

Kommersiell suksess

Den norsk-svenske designerduoen har holdt på siden 2007 og er mest kjent for sine populære jeans som raskt ble en favoritt blant kjendiser i både Hollywood og innland. Først i fjor høst viste de en kolleksjon bestående av mer enn bare denim og basistopper. Til tross for at de har eksperimentert med spesielle plagg som skinnjakker, kjoler og dressjakker i årets kolleksjon, forteller Bredholdt og Rosenfors at basisplaggene alltid vil være første prioritet.

– Basen vår er fortsatt denim og basistøy til hverdags og det kommer ikke til å forsvinne fra kolleksjonene våre, slår designerduoen fast.

Som en del av en norsk motebransje hvor mye av designet skal være eksentrisk og kunstnerisk, føler ikke Mardou & Dean at de har møtt fordommer for at de kjører en mer kommersiell retning. I 2012 kunne de feire en rekordomsetning - og med klær plassert i over 45 butikker i hele Norge og i utlandet, i tillegg til flaggskipbutikken i Sorgenfrigata i Oslo - er det heller det kommersielle som har ført dem til suksessen de har i dag.

Den kommersielle tilnærmingen i kombinasjon med de rette egenskapene, mener minMotes leder at er årsaken til merkets motesuksess i inn- og utland.

– Det finnes mye norsk design som ikke er mote, men Mardou & Dean har teften og ikke minst smaken som skal til for å lykkes som moteskapere, forklarer Vold.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Design
  2. Klær
  3. Oslo Fashion Week
  4. Mardou & Dean
  5. Reklame

Relaterte artikler

NYHETER

Norske suksessdesignere vil bort fra sexy-stempelet

NYHETER

Norske designere satser på klessalg til 25 millioner

NYHETER

Norsk designerduo i retten etter konkursbegjæring

NYHETER

Tone Damli har bursdag - sjekk hennes 25 beste antrekk

NYHETER

Her er H&Ms nye designsamarbeid

NYHETER

Dette bør du shoppe og droppe fra Olsen-tvillingenes Bik Bok-kolleksjon

NYHETER

Lindex samarbeider med vågal designer