KUNSTNERE: Jonny Aaseth og Nikolai Gyllenhammar går under kunstnernavnet «Broslo». Foto: William Blofeld

Nyheter

Disse står bak kjempebamsene i Oslo sentrum

Kunstnerduoen Jonny Aaseth og Nikolai Gyllenhammar gjør suksess i utlandet under navnet «Broslo». Nå har de laget 3,5 meter høye og fargesterke teddybjørner i plast som skal pryde Oslos mest fasjonable handlegater. 

  • Ingeborg Aspeli
Publisert:

– Vi er kunstnerduoen Broslo, forkortelse for brødrene av Oslo, og hva er mer passende enn at vi lager en nydelig kunstutstilling midt i Oslo sentrum, sier Gyllenhammer da MinMote møter dem idet de store, oppblåsbare teddybjørnene blir heist opp flere titalls meter over bakken.

I samarbeid med Promenaden Fashion District har de skapt utstillingen «hug life» som skal henge mellom bygningene i noen av Oslos handlegater i hele sommer.

De forklarer at teddybjørnenes både symbolske og fysiske verdier står i sterk kontrast til storbyens raske tempo, harde overflate og økende digital interaksjon mellom mennesker, fremfor tilstedeværelse «her og nå».

– Vi ville skape noe som gir folk en positiv følelse. Alle har et forhold til teddybjørner – alle har eid en da de var små, sier Gyllenhammar og legger til:

– Folk føler på så mye press for tiden, man skal få til så mye i livet og være kul på Instagram og Facebook. Vi vil oppmuntre folk til å gi litt mer faen i alt, og bare ta livet med et smil.

De ønsker å spre glede og lekenhet.

– Alle har sitt å stri med, men man er ikke alene om det. Alle trenger en klem innimellom, sier Aaseth.

Gyllenhammar og Aarseth har blitt vel etablert i den norske kunstscenen på få år. De har også blitt lagt merke til i utlandet av blant andre Pharrell Williams, A$AP Rocky og Post Malone som alle eier et kunstverk signert den norske duoen.

OPPBLÅSBARE TEDDYBJØRNER: 20 oppblåsbare teddybjørner på 3,5 meter skal henge i Nedre og Øvre Slottsgate. Foto: William Blofeld

Promenaden Fashion District tok kontakt med Broslo fordi de ønsket å skape et mer aktivt byliv.

– Det er ingen hemmelighet at netthandel og bilfritt sentrum er en utfordring, og vårt svar på den utfordringen er å skape opplevelser og unike destinasjoner, sier Anette Lund fra Promenaden Fashion District.

Promenaden Fashion District står bak området i øvre Karl Johan med Oslos mest luksuriøse butikker som Louis Vuitton, Burberry og Isabel Marant.

– Vi vil gjøre kunst mer tilgjengelig

Broslo har laget 170 oppblåsbare teddybjørner som skal prege Nedre og Øvre Slottsgate i sommermånedene. 20 av de er 3,5 meter høye, resten er det kunstnerne kaller «menneskestørrelse» på 1,80 meter og små miniatyrutgaver på 40 cm.

– Vi vil gjøre kunst mer tilgjengelig. Det er veldig viktig for oss. Vi har hverken kunstutdannelse eller gått på noe særlig kunstutstillinger før vi begynte å lage kunst selv, for det har så høy terskel. Det tror jeg flere føler på. Derfor er noe av det viktigste vi gjør er å senke terskelen til å oppleve kunst, sier Gyllenhammer.

ENKEL KUNST: Kunstnerne forteller at de er opptatt av at kunsten ikke skal være vanskelig å forstå, men enkel og kanskje litt naiv. Foto: William Blofeld

De forteller at de er opptatt av at kunsten ikke skal være pretensiøs, men enkel og kanskje litt naiv.

– Det er veldig mange som ikke kan kjøpe kunst av oss. Men for oss er det viktigst at folk får inspirasjon til kanskje å lage kunst selv eller tørre og gå på en kunstutstilling, legger Aaseth til.

NYHETER

Slakter Stortingsvedtak: – Det kommer til å drepe bransjen

11. juni 2018

Gyllenhammar mener noe av det samme gjelder luksusbutikkene i Øvre og Nedre Slottsgate.

– Jeg tror flere blir litt skremt av at det kanskje litt stivt, dyre prislapper og høykulturelt. Mange føler nok at de ikke passer inn. Vi ønsker å bidra til en mer humoristisk og varm stemning med kunsten vår.

– Oslo trenger det

Gyllenhammer og Aaseth møttes for ti år siden på en snowboardcamp. De skjønte fort at de var en bra match.

– Vi parkerte tilfeldig ved siden av hverandre med hver vår hjemmelagde campingvogn. De var stikk motsatte – Nikolai sin var helsvart, mens min var rosa og grønn. Det gikk ganske naturlig etter det. Vi merket at det var et eller annet mer som skjedde da vi hang sammen enn å spille tv-spill og gå på byen. Vi begynte å lage ting, sier Aaseth.

HEISES OPP: De oppblåsbare teddybjørnene ble heist opp i handlegatene tirsdag morgen. Her skal de henge i hele sommer. Foto: William Blofeld

Ingen av dem hadde planer om å bli kunstner.

– Vi kjøpte en leilighet som vi pussa opp sammen. Det største rommet ble verksted, og vi begynte å lage møbler. Så merket vi at veggene var tomme, så begynte vi å male også, forteller duoen.

NYHETER

Norges ukjente modellstjerner

6. april 2018

Maleriene ble oppdaget ved en tilfeldighet.

– Det var to stykker som stakk innom for å se på møblene vi lagde. En av de var kunsthandleren Kai, som nå er vår manager, og han sa: «Drit i møblene, hvem har laget kunsten på veggene?»

NYHETER

Sendte modellene på catwalken med løse hoder

21. februar 2018

En måned etter hadde de sin første utstilling. Alt ble solgt på åpningsdagen. I løpet av fire år som kunstnerduo har de hatt samarbeid med alt fra det norske klesmerket Mardou & Dean til Gucci. Selv om de begynner å merke stor interesse fra det store utland, er det vanskelige å slippe helt taket fra hjemlandet.

– Vi har fått mange forespørsler fra utlandet. Vi hadde egentlig tenkt til å fokusere internasjonalt en stund, men vi får så mange tilbud her hjemme som vi ikke klarer å si nei til.

– Oslo trenger det! Og det er jo her vi er fra, avslutter Aaseth.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Pia Tjelta med visning for å hylle kvinnen

NYHETER

Pia Tjelta om nervene og inspirasjonen før sin første visning

NYHETER

Holzweiler satser i Oslos nye «it»-område

NYHETER

Torger og Bernhard maler klær til norske kjendiser

KLÆR

MinStil: Kaia Kongsli

KJENDIS

Designer Eva Lie om fantasistakker: – Det finnes ingen regler

NYHETER

Amanda Hearsts norske eventyr