VANSKELIG: ELLE-redaktør Signy Fardal sier det var vanskelig for magasinet å følge opp om helsesaken Synnøve Skarbø skrev var sponset eller ikke. Foto: Espen Braata/VG

Nyheter

ELLE får kritikk for sponset helsereportasje

ELLE hyller detox-ferier på redaksjonell plass uten å opplyse om at turene er sponset. - Det er ofte vi ikke spør om det i reisereportasjer, svarer Signy Fardal.

  • Thea Roll Rakeng
  • Line Blokhus
  • Marthe Berg
Publisert:
ELLE helsetur

Skjermdump ELLE.no

ELLE helsetur

ELLE-redaktør Signy Fardal. Foto: Privat

«Det er delte meninger om hvorvidt detox virker eller ei. Én ting er i alle fall udiskutabelt: Det funker på humøret! Vi har testet ut helsereiser for både tjukk og tynn lommebok.»

Slik lyder ingressen i ELLE sin sak om detox over fem sider i august-utgaven, og nå på nettsiden. Det er frilansjournalist og TV-fjes Synnøve Skarbø som har vært på to ulike helsereiser; syv dagers opphold på luksushotell på Koh Samui i Thailand og fem dager på et retreat-senter i Häljebol i Sverige.

Prisen for oppholdene er lagt inn i saken, 26.000 kroner på Koh Samui og 5900 kroner i Sverige, men det er ikke opplyst om artikkelen er betalt av magasinet selv, eller om hotellet tok regningen.

Artikkelforfatteren skildrer dag for dag hvordan dagene er lagt opp med tarmskylling, kinesisk magemassasje, lymfedrenasje, akupunktur og kopping, samt hvordan hun føler seg når hun lever på «sunn detoxmat».

Hver reise avsluttes med en konklusjon om hvordan artikkelforfatteren opplevde oppholdet.

Les også:Norske motemagasiner dekket moteukene på sponseturer

«Siste dag i paradis. Jeg føler meg fantastisk. Lett i kroppen, energisk, glad, ja på grensa til overlykkelig.»

«Jeg dro hjem hoppende glad, inspirert, full av ny kunnskap (visste du for eksempel at en effektiv måte å rense leveren på er å sprøyte kaffe opp der sola aldri skinner?) og med en lettere og sunnere kropp enn da jeg ankom. Ble spesielt inspirert til å leve økologisk!»

- Vet ikke om turen var sponset

ELLE-redaktør, Signy Fardal, sier til MinMote at magasinet har kjøpt artikkelen eksternt, og at det er vanselig for magasinet å følge opp når de kjøper frilanssaker.

– Om hun var invitert vet jeg ikke, men jeg vet at hun har truffet ELLE-kollegaer fra andre land. Det er mulig at det var en invitert tur, og da burde det nok vært markert i saken, men det vet jeg ikke. Det er ofte vi ikke spør om det i reisereportasjer.

Les også:Kritisert Stylemag-redaktør har sagt opp

– Synes du det er problematisk dersom det viser seg at det var en sponset tur?

– Jeg synes ikke det er problematisk, men vet vi at det er en sponset tur må det fremkomme i saken. Det er klart det er en saksopplysning som burde vært med. Det er jeg som har redaktøransvaret, og det må jeg tilstå at jeg ikke har sjekket.

– Men er ikke det bare et enkelt spørsmål å stille når dere kjøper en reisereportasje av en frilanser?

– Absolutt. Det er noe jeg burde spurt om.

Les også:Motemagasin får kritikk for skjult reklame i Tone Damli-intervju

Utydelighet skaper usikkerhet

TYDELIGHET ØDELEGGER IKKE: Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk Presseforbund, mener det er helt sentralt at leseren blir opplyst om sponset innhold. Foto: NTB scanpix

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum, sier at det nå er et stort fokus på innholdsreklame og sponset innhold – noe som skaper en generell usikkerhet blant publikum.

– Det helt sentrale er at leseren skal lese artikkelen med den kunnskapen om at den inneholder sponset innhold. Det at man i utgangspunktet ikke har gjort leserne oppmerksomme på det, gjør at noe vesentlig mangler, sier Løken Stavrum om reisereportasjen.

– Det er utydeligheten som er problemet. Man ødelegger ikke innholdet ved å være tydelige – da er man bare ærlige og redelige, sier Stavrum.

Les også:Presseekspert om Costume-fellelsen: - Et sviende nederlag

Innrømmer spons

Synnøve Skarbø skriver i en melding til MinMote at deler oppholdet har blitt sponset, og at opplysningen «falt ut» når saken ble publisert.

BEKLAGER: Synnøve Skarbø har tidligere vært redaksjonssjef i ELLE og har nå en fast helsespalte i hvert nummer av magasinet. Foto: Trond Solberg/VG

– Jeg betalte selv reisen til Thailand. Deler av oppholdet fikk jeg av Kamalaya, resten betalte jeg av egen lomme. Hele turen kostet meg 25.000 kroner. Mariagården finansierte også delvis oppholdet mitt, men jeg betale selv for reise og behandlinger. Dette skulle stå som en fotnote i saken, men den falt ut. Det beklager jeg, skriver Skarbø.

MinMote har spurt Skarbø om hun opplyste om sponsingen til ELLE før publisering, men har ikke lykkes i å få en kommentar.

Mariagården bekrefter at oppholdet ble betalt av retreaten.

PR-kontakten på hotellet i Thailand forteller til MinMote at de har hatt besøk av et knippe journalister og bloggere tidligere i vår, men vil ikke svare på om hotellet betalte for oppholdet.

Dette sier Vær Varsom-plakatens punkt 2.8 om integritet og troverdighet:

2.8 Skjult reklame er uforenlig med god presseskikk. Kommersielle interesser skal ikke ha innflytelse på journalistisk virksomhet, innhold eller presentasjon. Hvis redaksjonelt stoff er sponset, eller et program har produktplasseringer, skal dette være åpenbart for publikum. Sponsing skal alltid være tydelig merket. Sponsing eller produktplassering i nyhets- og aktualitetsjournalistikk eller journalistikk rettet mot barn, er uforenlig med god presseskikk. Direkte utgifter til journalistisk virksomhet skal som hovedregel betales av redaksjonen selv. Ved unntak skal publikum gjøres tydelig oppmerksom på hva som er finansiert av utenforstående interesser.

Etter at MinMote tok kontakt med ELLE har nettversjonen av reisereportasjen blitt endret og følgende tekst er blitt lagt til:

«Synnøve Skarbø sitt opphold på Kamalaya ble delvis finansiert av Kamalaya. Hennes opphold på Mariagården ble delvis finansiert av Mariagården. Dette skulle vært opplyst om i saken som sto på trykk i septemberutgaven vår, men denne teksten falt dessverre ut. Vi beklager!»

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Motemagasin får kritikk for skjult reklame i Tone Damli-intervju

  2. NYHETER

    ELLE-redaktør vil ikke svare på om reportasjetur var sponset

  3. NYHETER

    Norske motemagasiner dekket moteukene på sponseturer

Finn mer innhold om:

  1. Elle
  2. Signy Fardal
  3. Synnøve Skarbø
  4. Kritikk

Relaterte artikler

NYHETER

Costume hyller betalt innhold på redaksjonell plass

NYHETER

ELLE og Camilla Pihl får krass kritikk etter sponset reisereportasje

NYHETER

Costume får kritikk for Jenny Skavlan-portrett

NYHETER

Acne får kritikk for bruk av en 11-åring som modell

NYHETER

Unni Askeland utfordrer Erna Solberg til nakenbilde

NYHETER

Kronprinsesse Mary topper kongelig kåring: Den stiligste prinsessen

NYHETER

Miley Cyrus overrasket i vilt nakenantrekk