Hovedbilde Majo og Sandro
Nyheter

Fransk klessuksess inntar Norge: - Kan utfordre Acne

De populære, franske søsterbutikkene Maje og Sandro åpner sine første butikker i Skandinavia, i Norge.  - Oslo er i ferd med å bli en motedestinasjon, mener ekspert.

  • Katarina Petrovic
Publisert:
Hovedbilde Majo og Sandro

NYE BUTIKKER: Luksusvaremagasinet Eger, som selger motemerker som Isabel Marant og Alexander Wang, får nå selskap to nye butikker i sitt utvalg. Foto: Patrick Da Silva Sæther / VG

Hovedbilde Majo og Sandro

MAJE: Teddykåpe fra høst- og vinterkolleksjonen til Maje, en to nye merker som åpner på EGER i dag. Foto: Produsenten

De marokkanske søstrene Judith Milgrom (49), grunnleggeren av Maje og Evelyne Chétrite (51), grunnleggeren av Sandro, åpner i dag sine første butikker i Skandinavia. De franske kjedebutikkene åpner i 1.etasje på Eger Karl Johan, i det gamle Tommy Hilfiger-lokalet.

Butikkene gjør suksess i store motemetropoler som London og Paris, og solgte i fjor for tre milliarder kroner på verdensbasis.
Maje og Sandro sammenlignes ofte stilmessig med Zara, men prisnivået er høyere. Det er lett å se at merkene opprinnelig er fra Paris, da de så og si er oppskriften på den avslappede og trendy «nonchalant chic»-stilen.

Klærne på Maje er klassiske, men Sandro regnes for å være mer «edgy» og trendbasert.

KONKURRANSEUTSATT: Journalist og forfatter bak boken Avkledd, Journ Aartun, mener motebutikker som Acne, Malene Birger og Filippa K vil få økt konkurranse når Maje og Sandro inntar Oslo. Foto: Truls Qvale

Se bilder fra høst- og vinterkolleksjonen til Maje og Sandro nederst i saken!

- Vil øke konkurransen

Jorun Sofie Fallmo Aartun, forfatter og journalist i Dagens Næringsliv, mener Maje og Sandro vil skape økt konkurranse blant merkevarene som allerede finnes i Norge.

- Sammen med en rekke andre aktører, er de eksempler på den nye bølgen med franske varemerker som etablerer butikker internasjonalt i et heseblesende tempo, sier hun og fortsetter:

- Det virker som om unge kvinner verden over vil se ut som jentene som vandrer gatelangs i Paris.

- De nyetablerte franske moteskaperne konsentrerer seg om å utvikle klassiske plagg med en liten vri, i et kontemporært prissjikt. Stilen er avslappet, fransk og chic, og målgruppen er yngre og hippere enn de tradisjonelle franske motehusene. Jeg tror svenske og danske varemerker som Acne, Malene Birger og Filippa K kan få økt konkurranse.

Ny motedestinasjon

Det siste året har det kommet en rekke nye varemagasiner, luksusbutikker og nyoppussede shoppinggater rundt om i hovedstaden. Handlegaten Karl Johan ble til og med kalt for nytt skandinavisk motemekka.

- Oslo er i ferd med å bli en motedestinasjon. Mens gjeldstyngede økonomier i Europa vakler, handler nordmenn champagne, klokker, biler og klær som aldri før. Vi har høy kjøpekraft, og har fått mer kontinentale vaner, sier Aartun.

Godt tegn for mote-Norge

Styslist og moteblogger Hedda Skaug er kjempe positiv til at de franske kjedebutikkene åpner i Oslo. Hun mener at butikkåpningene av Sandro og Maje vil styrke Oslo som motehovedstad.

POSITIV: Mona Elisabeth Gladhus, magasin- og markedsdirektør ved Eger, har tro på at norske kvinner vil like de ferskeste butikktilskuddene til senteret. Foto: Fred Jonny

- Det er helt fantastisk! Maje og Sandro er to av mine absolutt favorittbutikker, som jeg alltid besøker når jeg er i Paris eller London. De plasserer seg ikke hvor som helst, så dette er et godt tegn for mote-Norge, sier Skaug til MinMote.

Hun tror også at norske kvinner vil bli positivt overrasket av merkene.

- Det er kanskje ikke så mange som kjenner til butikkene fra før av, men jeg har troen på at disse klærne er midt i blinken for norske kvinner, sier hun.

- Tilbyr noe nytt

Magasin- og markedsdirektør ved Eger, Mona Elisabeth Gladhus sier til MinMote at hun tror butikkene vil få en positiv effekt for senteret.

- Det er positivt for Eger at det kommer noe nytt inn. Det er den første

butikken Maje og Sandro åpner i skandinavia. Det er derfor ikke bare noe nytt for Oslo, men for hele Skandinavia. Jeg håper det vil vekke interesse, med tanke på at vi tilbyr noe helt nytt, sier hun.

Bilder fra høst- og vinterkolleksjonen til Maje og Sandro:

Sandro

Høst- og vinterkolleksjonen til Sandro. Foto: Produsenten

Sandro

Høst- og vinterkolleksjonen til Sandro. Foto: Produsenten

Sandro

Genser SPICE fra Sandro, kr: 3170. Foto: Produsenten

Maje

Maje høst- og vinter kolleksjon. Foto: Produsenten

Maje

Maje høst- og vinter kolleksjon. Foto: Produsenten

Maje

Kjole GRIMAGE fra Maje, kr: 4 057. Foto: Produsenten

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Eger
  2. Shopping

Relaterte artikler

NYHETER

Shoppingguide: Her kan du handle de fineste julegavene i Oslo

NYHETER

Nytt forsøk på moteuke i Norge: - Viktig at det ikke blir en kjendisfest

NYHETER

Se første smakebit av H&Ms nye designsamarbeid

NYHETER

Gwyneth Paltrows «norske» kolleksjon ferdig – kommer i august

NYHETER

Dette er gutta bak Oslos nye luksusbutikker

NYHETER

Dette mener ekspertene om fremtiden til Oslos nye moteuke

NYHETER

Fremtidens shopping? Har prøverom på posten