VERDENS STØRSTE: Puccis flagshipstore på Madison Avenue er verdens største Pucci-butikk. En fransk arkitekt ble hyret inn for å sikre at interiøret skulle speile den riktige atmosfæren. VG vet at kjolen til venstre er spesialtbestilt til kronprinsesse Mette-Marit fra nettopp Pucci. Foto: Getty Images/All Over Press/Malin Fezehai
Nyheter

Her selges Mette-Marits luksuskjoler - minMote i rojale fotspor i New York

NEW YORK (minMote) I kjølvannet av kjoledebatten rundt kronprinsesse Mette-Marit (39) har minMote gått rådyre fotspor på Madison Avenue i New York. Der fant vi blant annet aftenkjoler til over 100.000 kroner og strandklær til flere titalls tusen.

  • Kari Aarstad Aase
Publisert:

Av KARI AARSTAD AASE, THEIS ROKSVÅG PEDERSEN og MARTINE LUNDER

Debatten om Mette-Marits luksusgarderobe har rast den siste uken, etter at kronprinsessen sa hva hun mener om skriveriene i et intervju med Dagbladet Magasinet. I går kunne minMote vise at den har blitt utvidet med flere kostbare tilskudd hittil i år; blant annet tre spesialsydde kjoler fra Pucci, Valentino og Giambattista Valli.

Flere av Mette-Marits aftenantrekk er såkalte haute couture-kjoler, spesialsydd til henne. Disse kjolene regnes som det ypperste av hva designerne har å tilby, og koster gjerne fra flere titalls tusen til flere hundre tusen kroner.

BAKGRUNN:Kronrinsessens nye luksuskjoler

RØDT OG BLONDER: Valentinos eksklusive butikk er på flyttefot, til større lokaler noen gater lenger opp. Likevel ser butikken plettfri ut, og er stappfull av Valentinos varemerke: kjoler, kåper og skjørt med blonder. Foto: Malin Fezehai

Svindyr bikini-kjole

Tirsdag kveld tar minMote en runde på Madison Avenue i New York, hvor flere av Mette-Marits favorittmerker har egne butikker. Vi begynner hos Pucci, som blant annet står bak den pastellfargede kappekjolen Mette-Marit etter hva VG kjenner til fikk spesiallaget til prinsesse Madeleines bryllup i Stockholm.

Hos Pucci har noen få, utvalgte plagg fått plass i de store vindusutstillingene. Innenfor dørene er ekspeditrisen lavmælt og tilstedeværende, og følger oss rundt uten at vi føler oss forfulgt.

Det hersker en kjølig eleganse i luksusforretningen. Men prisene får kredittkortet til å gå varmt. I rommene der det ikke er salg, stiger beløpet på den lille merkelappen fort til både 10 og nærmere 20.000 dollar - nesten 125.000 kroner.

Trenger du for eksempel noe å slenge over bikinien, får du en lang silkekjole som matcher, til 60.000 kroner.

I noen utvalgte butikker lager de også «one of a kind»-kjoler på spesialbestilling. Da er startprisen 60-70.000 kroner for de billigste variantene, opplyser en medarbeider på Pucci i London til minMote.

minMote-Sonia kommentererer:Derfor angår det oss

NYE DESIGNERKJOLER: Alle disse kjolene er nye av året. Fra venstre kommer dra fra Valentino, Giambattista Valli, Pucci og et ukjent merke. Foto: NTB Scanpix

Høy Hollywood-faktor

Litt lengre ned i New York-handlegaten ligger butikker som Gucci, Armani, Celine, Oscar de la Renta og enda en av kronprinsessens favorittdesignere; Valentino. Mette-Marit har lenge hatt en forkjærlighet for det italienske merket, og til kongeinnsettelsen i Amsterdam hadde hun på seg en kjole med mønster fra høst 2013-kolleksjonen, som da enda ikke var i butikk.

På en av veggene i Valentino-butikken henger blant annet en sort aftenkjole til 120.000 kroner, med høy rød-løper-faktor. I tillegg til å vøre en Hollywood-favoritt, er Valentino et av de mest brukte merkene til dronning Maxima, og prinsesse Madeleine giftet seg i samme merke.

Slottet innrømmet allerede i 2010 at flere av klærne til Mette-Marit er kjøpt på salg, rabatt eller rett og slett fått i gave, noe de igjen bekreftet denne uken. Videre har det kommet fram at kronprinsessen ikke skatter av luksusgavene, noe som får blogger Cathrine Heienberg og kongeekspert Carl Erik Grimstad til å reagere.

TRIPPEL VALENTINO: Alle disse plaggene er fra kronprinsessens italienske designerfavoritt. Foto: Getty Images/All Over Press/NTB Scanpix

- Vinn-vinn-situasjon

Det kan være bra for både kongehuset, det norske folk og kjente designere som Valentino at Mette-Marit mottar kjoler som gave fra dem. Men det må skje under full åpenhet, mener Julie Weinhouse. Hun driver firmaet Hero Product Placement i California.

- Kjente merkevarer ønsker å se klærne sine på folk som passer til dem, representerer dem på en god måte og ser naturlig ut, forklarer hun.

Slik sett mener hun at feks Valentino har skutt gullfuglen hvis han gir Mette-Marit kjoler hun bruker.

Men hun tror markedsverdien er ganske lokal.

- Hadde Scarlett Johansen båret en Valentino, ville det hatt global interesse. Den norske kongefamilien har nok betydelig mindre nedslagsfelt, sier Weinhouse.

Hun synes det er lit merkelig at nordmenn ikke er glade for disse kongelige gavene, hvis det er slik at kongefamilien lever av skattebetalernes penger.

- Det er jo en vinn-vinn situasjon for alle. Men åpenhet er en betingelse. Da unngås spekulasjoner om gjentjenester, mener hun.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Valentino
  2. Kongelige
  3. CIA
  4. Pucci

Relaterte artikler

NYHETER

Dette er kronprinsessens nye luksuskjoler

NYHETER

Mette-Marits kjoler splitter Norge

KJENDIS

Mette-Marits beste moteøyeblikk det siste tiåret

NYHETER

Mette-Marit fyller år - her er hennes 40 flotteste antrekk

KJENDIS

Mette-Marit i lik luksuskjole som stilikon Olivia Palermo

KJENDIS

Mette-Marits ti beste antrekk i 2015

NYHETER

Sjekk Mette-Marits nye designerkjole