KOMMER MER: Luksusvaremagasinet Eger, som selger motemerker som Isabel Marant og Alexander Wang, får nå selskap av Paleet som også vil fokusere på moteriktig design. Foto: Patrick Da Silva Sæther / VG

Nyheter

Slik blir «nye» Karl Johan: – Nytt skandinavisk motemekka

Turistgaten Karl Johan får en «makeover». I tillegg til nye luksusbutikker, vil flere motekjeder og et nytt varemagasin innta området. – Spøker for Bogstadveien, mener moteekspert.

  • Thea Roll Rakeng
Publisert:

I tillegg til franske kjedebutikker som Sandro, Maje, The Kooples og Zadig & Voltaire vil nok et luksusvaremagasin innta Karl Johan-området. Varemagasinet Paleet gjenåpner onsdag - etter å ha vært stengt siden våren 2013.

I tillegg til flere restauranter, som serverer alt fra meksikansk taco til japansk teriyaki, vil det nye magasinet også huse flere motebutikker.

Godt har testet ut fire av de nye spisestedene på Paleet.

Det norske herremerket Johnny Love, som musikkprodusenten Mikkel Eriksen fra Stargate og kona Hege Fossum Eriksen er medeiere i, åpner blant annet sin første Oslo-butikk i senteret.

MOSS THE BOSS: Ymes romslige herreavdeling ligger i tredje etasje og fører merker som Dior Homme, Lanvin og Rick Owens. På veggen henger det et bilde av Kate Moss, tatt av den norske fotografen Lasse Fløde. Foto: Thea Roll Rakeng / MinMote

Paleets senterleder Øystein Aurlien forteller at han ikke ser på de andre varemagasinene i nærheten som konkurrenter.

TRENDY INNREDNING: Paleet, som først åpnet i 1990, har blitt pusset opp for over 150 millioner kroner. Varemagasinet er dekket med lyse terrazzo-gulv og store flate i trendy kobber. Her ser du dekorasjonene i taket. Foto: Paleet

– Endringene vi har sett rundt Karl Johan-området den siste tiden er svært spennende. Sammen med Eger og Steen og Strøm ønsker vi å være med på å gi sentrum en ny energi, sier han.

Nytt motesentrum

Den største motebutikken i varemagasinet har fått navnet YME, og er tegnet av det anerkjente arkitektfirmaet Snøhetta. Butikken på 1600 kvadratmeter vil gå over tre etasjer og blant annet føre luksusvarer fra Valentino og Giambattista Valli - som er noen av kronprinsesse Mette-Marits favorittmerker. Konseptet beskrives som er univers av mote, kunst, interiør og design, og vil også ha en egen kafé.

MinMote-ansvarlig Sonia Huanca Vold har stor tro på de nye motekonseptene.

HAR TRO PÅ OMRÅDET: - Karl Johan er hjertet av Oslo, og jeg tror flere moteinteresserte nå vil handle her fremfor på vestkanten, sier MinMote-lederen. Foto: Privat

– Med luksusmagasinet Eger i nærheten og de nye, franske motebutikkene som åpner i løpet av høsten, spøker det litt for Bogstadveien og Frogner-området. Karl Johan har lenge hatt et harry turiststempel blant moteinteresserte, men nå er Norges mest kjente gate virkelig noe å være stolt av i motesammenheng. Det blir et nytt skandinavisk motemekka, sier hun.

Kvinnen bak det norske merket By Timo, Tine Mollatt, er blant dem som åpner butikk i det nye varemagasinet Paleet. Hun stenger butikken hun har hatt på Frogner, og forteller at hun er glad for å komme seg bort fra Oslo vest og til sentrum.

– Jeg er en gammel Frogner-jente, men området ikke er det samme nå som før. Flere butikker har begynt å flytte på seg - det er i sentrum det skjer nå, sier hun til MinMote.

ORDFØREREN ÅPNET: Fabian Stang kastet glans over Karl Johans nye motesenter Paleet da de gjenåpnet onsdag. Foto: Frode Hansen / VG

Vil utkonkurrere Bogstadveien

Paleet blir på ingen måte alene om å trekke motepublikummet mot Karl Johan-området. Siden mai 2009 har Søylen Eiendom åpnet et titalls butikker i området rundt øvre Karl Johan. Det Søylen-eide luksusvaremagasinet Eger huser blant annet motebutikken Høyer, samt den populære frisørsalongen Gevir hvor stjerner som Jenny Skavlan og Tone Damli er faste kunder.

Se hvordan du sminker deg som Tone Damli!

I tillegg har det blitt åpnet luksusbutikker som Marc by Marc Jacobs, Bottega Veneta, Gucci og Hugo Boss.

Daglig leder og hovedaksjonær i Søylen Eiendom, Carl Erik Krefting, bekrefter at det har vært et mål å utkonkurrere Bogstadveien som hovedhandlegate.

– Vi har etablert luksuriøse motehus som Hermès, Bottega Veneta og Louis Vuitton, og nå strekker vi oss også mot et annet publikum med rimeligere, franske kjedebutikker.

Populære Michael Kors får også en egen butikk i samme område.

Daglig leder i Majorstuen & Bogstadveien Næringsforening, Andreas Melander, ser ikke på det nye shoppingdistriktet som en trussel.

- Jeg tror Bogstadveien og det nye shoppingdistriktet i Karl Johan kun vil gange hverandre. Bogstadveien tilbyr en god miks av rimelig og dyrt, og hvor 40 prosent er enkeltstående butikker og resten kjeder. Sentrum har godt av en oppgradering og jeg håper selvfølgelig at dette nye området vil få det til, sier han.

FLERE SHOPPINGMULIGHETER: Blant luksusbutikkene i øvre del av Karl Johan åpner franske kjedebutikker som Sandro og Maje. Foto: Patrick Da Silva Sæther / VG

Melander forteller at Bogstadveien er på vei opp etter at gaten åpnet for gjennomkjøring etter byggearbeidet.

- Vi har mange spennende prosjekter på gang og det er nesten ikke et eneste lokale som ikke er utleid, sier han.

Usikker fremtid

Karl-Fredrik Tangen, samfunnsgeograf og førstelektor på Markedshøyskolen i Oslo, mener det kan være et lurt valg å åpne rimeligere kjedebutikker i øvre del av Karl Johan som har vært preget av luksusmerker.

SKEPTISK: Forbrukereskpert Karl-Fredrik Tangen mener det er for mange om beinet i luksussegmentet i Norge. Foto: Mattis Sandblad / VG

- De som har mye å betale med, vil ikke bare ha dyre klær, så dette kan ta større del av klesbudsjettet. Det er også smart med tanke på den varierte og store gjennomstrømningen, sier han.

Tangen er likevel ikke sikker på at det nye moteområdet vil bli en suksess.

- Jeg er absolutt ikke overbevist om at området vil klare seg. Både Aker Brygge og Bjørvika utvikles å bli store konkurrenter. Bogstadveien vil sikkert også henge seg på. Mange vil tape i luksusbransjen, mener han.

Tangen mener at byggeprosessen som har pågått i Bogstadveien den siste tiden ikke er den eneste utfordringen for handlegaten.

- Bogstadveien preges av konflikten mellom motens logikk der ­ det nye er bra ­ og merkevarens logikk ­ der det tradisjonsrike er bra. De har ikke klart å sjonglere dette, og framstår som et ruin etter en svunnet oppgangstid, sier han og legger

til:

- Men Bogstadveien kan, når gjerder og maskiner forsvinner helt, presentere seg som en gammel storhet som kommer opp av asken; ny og spennende.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Design
  2. Shopping

Relaterte artikler

NYHETER

Shoppingguide: Her kan du handle de fineste julegavene i Oslo

NYHETER

Norgesfavoritten Michael Kors åpner gigant-butikk i Oslo

NYHETER

Fransk klessuksess inntar Norge: - Kan utfordre Acne

NYHETER

Valentino til Oslo: - Det er første gang vi åpner noe vi ikke har i København

MOTE

Luksusbutikker i Oslo tiltrekker seg turister:
Ansetter personale med kinesisk-kunnskaper

NYHETER

Har du fått med deg disse butikkåpningene?

NYHETER

Gründer-ektepar åpner luksusbutikk på 800 kvadratmeter