Luksusgruppen LVMH selger Donna Karan
Donna Karan International sliter med å hevde seg i moteverdenen - nå har de franske eierne bestemt seg for å selge merket.
Det skriver blant annet nyhetsbyrået Reuters.
For å begynne med fakta: Det franske holdingselskapet LVMH (eier av blant annet Louis Vuitton, Christian Dior og Emilio Pucci) skal selge Donna Karan International til klesfirmaet G-III Apparal Group. Donna Karan International er også eier a undermerket DKNY.
Kygo blir klesdesigner
Mindre verdt
Ifølge Reuters analytikere anslår analytikere at DNKY omsetter for mellom 450 og 500 millioner dollar i året, noe som vil si at det G-III betaler for selskapet tilsvarer 1-1,5 ganger DKNYs årlige omsetning - som er mindre enn det LVHM betalte da de kjøpte merket i sin tid (de betalte rundt 1,9 ganger omsetningen).
- Å selge DKNY er en måte å kvitte seg med et problem på, på et tidspunkt hvor markedet er tøft og luksusbedrifter gjør rett i å vise mindre tålmodighet med bedrifter som ikke presterer, sier analytiker i Exane BNP Paribas, Luca Solca, til Reuters.
Alexa Chung lanserer eget klesmerke
Problemmerke
Dette er imidlertid ikke første gang det stormer rundt det amerikanske merket. For et drøyt år siden ble det klart at produksjonen av Donna Karan International ble lagt på is, og at det ikke ble noe show under moteuken i New York.
Den gangen ble det sagt at dette var for å fokusere på DKNY, som de siste årene har stått for mesteparten av salget.
Men heller ikke det rimeligere undermerket klarer å havnde seg i konkurranse med merker som Michael Kors og Alexander Wang, noe eierne nå åpenbart har fått nok av.