FORKLARER LUSKSUSPRISER: I sin seneste leder prøver Signy Fardal å forklare hvorfor det ikke er så rart at en bluse kan koste 85.000 kroner. Her er ELLE-redaktøren på Vixen Blog Awards i fjor. Foto: Krister Sørbø / VG

Nyheter

ELLE-Signy: Ikke helt galimatias med bluse til 85.000 kroner

I sin nyeste lederartikkel i motemagasinet ELLE, slår sjefsredaktør Signy Fardal fast at det slettes ikke er så rart med en blondebluse til 85.000 kroner.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

Fardal åpner riktignok lederen med å skrive at de færreste - ei heller henne selv og ELLE-redaksjonen - har råd til «en slik investering»:

«Kunne du tenkt deg å bruke 85.000 kroner på en fin bluse? Eller 35.000 kroner på en kjole? Sannsynligvis ikke ... Med mindre du er veldig rik eller nettopp har vunnet i Lotto».

VERDT DET? Bluse fra Marchesa til drøye 53.000 kroner hos luksusbutikken Net-A-Porter.com. Foto: Produsenten

Men skal vi tro Fardal, er det langt fra vilt at et plagg koster mange titalls tusen:

«Det vi viser i våre moteserier er det ypperste fra verdens ledende moteskapere - og selvfølgelig er det dyrt. Det kan høres en smule vilt ut at en blondebluse kan koste så mye som 85.000 kroner - men når man tenker etter, er det ikke helt galimatias. Faktisk ikke».

NYHETER

ELLE-redaktør vil ikke svare på om reportasjetur var sponset

Videre i lederen førsøker redaktøren å forklare hvorfor det ikke er så galt med en slik prislapp. Blant årsakene er produktutvikling (mens store motehus må være først ute, kan kjeder kopiere ideene), bedre kvalitet, passform og eksklusivitet.

Fardal mener også at «Ved å kjøpe en Chanel-veske til 25.000 kroner i stedet for en navnløs, lignende veske, kjøper du deg samtidig litt Chanel-identitet - du blir en Chanel-girl.»

Og selv om Fardal understreker at hennes magasin også skal tilby rimelige plagg, forklarer hun at hun selv har gjort noen kjøp som har kostet skjorta opp gjennom årene - og «ikke angret på et eneste ett av dem».

NYHETER

ELLE får kritikk for sponset helsereportasje

- Gale signaler

Barne- og ungdomsspsykolog Willy-Tore Mørch er ikke imponert over Fardals leder.

KRITISK: Barne- og ungdomspsykolog Willy-Tore Mørch mener lederen sender ut gale signaler. Foto: Terje Mortensen / VG

- Dette er å sende gale signaler ut til unge jenter. Materielle ting opphøyes til det viktigste i verden. Utseende og moter settes i sentrum. Dette legger et stort forventningspress på disse jentene, sier han og fortsetter:

- TV2s serie som starter i kveld med tittelen «sykt perfekt» illustrerer fenomenet tydelig. I verste fall møter jentene veggen fordi kravene til utseende, moter og prestasjoner er for stort. Dessuten er det er jo de færreste som har økonomi til å kjøpe så dyre ting. Dette skaper større forskjeller mellom ungdom og representerer et samfunnsproblem.

- Jo, det er galimatias

Forbrukerøkonom og «Luksusfellen»-ekspert Silje Sandmæl er heller ikke enig i Fardals påstand.

- En bluse til 85.000 er galimatias. Og jeg er ikke så tilhenger av å oppfordre folk til å kjøpe en identitet. Jeg mener heller at det viktige budskapet å gi til unge jenter og kvinner er at de må tenke på økonomien sin framfor å kjøpe seg en identitet en merkevare kan gi. Unge er under et ekstremt press på vellykkethet, og det som skremmer meg er at jeg ser stadig flere unge gå i nettopp luksusfellen, sier hun og fortsetter:

SKEPTISK: Forbrukerøkonom Silje Sandmæl anbefaler ikke bluser til 85.000 kroner. Foto: DNB

- Man må selvsagt få lov til å prioritere pengene sine som man vil, og vurdere hva som er verdt å betale for. Men når det kommer til dyre kjøp ser vi stadig oftere at det ikke står i til med lommeboken – skrekkeksempelet er jo de unge jentene som går med vesker til titusener på armen, som ikke engang har inntekt selv. Også er jeg generelt ikke enig i at et kvalitetsplagg er verdt så mange tusen.

- Forskjell på å forklare og forsvare

MinMote har vært i kontakt med Signy Fardal og sendt henne Mørchs og Sandmæls sitater. MinMote har også sendt over noen spørsmål, blant annet om hva slags kvalitet som forsvarer en prislapp på 85.000 kroner.

Fardal ønsker kun å kommentere saken på e-post, hvor hun skriver følgende:

«Jeg skriver om dette fordi jeg forsøker å svare på et spørsmål jeg ofte får fra leserne; hvorfor er klær og vesker etc fra de store designeren så dyre? Jeg syns ikke jeg forsvarer de høye prisene, jeg prøver å forklare. Og det er forskjell på å forklare, og å forsvare».

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    OPPDATERT: Enighet om saken mot EOS-leppepomaden

  2. NYHETER

    Michelle Obama hylles for «statement»-kjole

  3. NYHETER

    Kylie Jenner knapt til å kjenne igjen på Golden Globe

Relaterte artikler

NYHETER

Eksperten tipser: Slik sparer du penger i januar

NYHETER

Bærum: Kjøpesenter ville selge «skoleveske» til 16.700 kroner

LIVSSTIL

Jeg sluttet å drikke kaffe i en måned – dette skjedde

MOTE

MinMote tester: Fjong

NYHETER

Golden Globe-kjolene som ble slaktet på Instagram

NYHETER

Ørjan Burøe gjør narr av bloggkolleger i nytt innlegg

NYHETER

Tallene som vipper «Fotballfrue» av bloggtronen