Nyheter

Motenettsted: Dette er mote-Norges mektigste

HOLZWEILER: Andreas Holzweiler (t.v) Maria Skappel Holzweiler (i midten) og Susanne Holzweiler (t.h) leder Holzweiler merket og agenturet. Foto: Mattis Sandblad/VG

Holzweiler-familien går seirende ut av Melk & Honnings årlige kåring av de mektigste i motebransjen her til lands. 

  • Maiken Svendsen
Publisert:

Tradisjon tro har motenettstedet Melk & Honning kåret de femten mektigste i mote-Norge. De to siste årene har Blender Agency tronet øverst i kåringen, men i år er det Holzweiler-familien med merket og agenturet som overtar plasseringen.

MinMote-leder Elise Alexandra Gulbrandsen har vært med i juryen.

Juryen forøvring består av Melk & Honning-redaktør Ida Elise Eide Einarsdottir, Dagens Nærignsliv-journalist Jorun Sofie Fallmo Aartun, moteansvarlig i D2 Anders Kemp og moteskribent i D2 Ida Eritsland.

I år har de lagt vekt på både økonomisk påvirkning, faglig tyngde og troverdighet innad i bransjen, skriver Melk & Honning.

– Få andre klarer å flytte varer på samme måte

Holzweiler består av agenturet som Andreas og Susanne Holzweiler startet i 2007, og klesmerket de startet med Maria Skappel Holzweiler i 2013.

Holzweiler om utenlandssuksessen: – Helt fantastisk

Juryens begrunnelse for at trioen er mote-Norges mektigste er:

«Opp fra en femteplass på fjorårets liste og helt til topps. Dersom Holzweiler var «toneangivende» i 2016 var de virkelig ledende i fjor – og er det fortsatt. «Alle» kjenner til Holzweiler – riktignok kanskje først og fremst som merke og ikke agentur – både her hjemme og i stadig større grad også internasjonalt (med innpass hos blant andre Net-a-porter). Mens Holzweiler Items omsatte for nærmere 36 millioner i 2016 (som er siste oppdaterte regnskapstall) hadde agenturet en omsetning på rundt 44 millioner kroner og vil ifølge dem selv passere 150 millioner kroner i år. Få andre norske motemerker klarer å flytte varer på samme måte. Sist de slapp sin superpopulære kleshenger-hettegenser var den utsolgt nærmest før den kom i butikk. Joda, det hjelper at den allerede har blitt sett på superstjerner som Gigi Hadid (som forøvrig flere ganger har blitt spottet i klær fra det norske motemerket). Også samarbeidsprosjektene fortsetter – nå sist var Holzweiler de eneste skandinaviske designerne som ble plukket ut til det som var Paris-butikken Colettes siste designersamarbeid noensinne. Til høsten viser det norske motemerket mest sannsynlig igjen i København, for tredje sesong på rad, under den danske moteuka.»

STARTSKUDDET: Gigi Hadid i genser fra Holzweiler var starten på utenlandseventyret til merket i fjor. Foto: Getty Images.

Resten av topp ti listen:

2. Ditte Kristensen - Leder for Oslo Runway

3. Magnus Thorud, Mats Alver og Kyrre Alver - Eiere av Blender Agency/BA-Group/Blender Retail

4. Richart Scharnke - Daglig leder på Yme Universe i Oslo

5. Petter Varner - Styreformann i Varner-imperiet

6. Ørnulf Høyer – innehaver Høyer

7. Darja Barannik – influencer og Instagram-profil

8. Mona Jensen og Morten Isachsen – Tom Wood

9. Kine B.Hartz – sjefredaktør Costume

10. Tine Mollatt – grunnlegger og designer ByTiMo

Hele listen med begrunnelse finner du hos Melk & Honning.

Kronprinsessen ute av listen

I fjor var kronprinsesse Mette-Marit på en niende plass, og begrunnelsen startet med:

«Finnes det egentlig noen enkeltpersoner som har større innflytelse som stilikon i Norge enn Mette Marit?»

I år har hun derimot falt ut av listen over mote-Norges mektigste.

I NORSK DESIGN: Kronprinsesse Mette-Marit i t-skjorte fra Nora Mørk og Tise på kvinnedagen i New York. Foto: Pontus Höök/NTB Scanpix

Faller ytterligere

Magasin-redaktørene faller på listen i år, som i fjor. Costume-redaktør Kine Hartz beholder likevel toppnoteringen blant redaktørene. I fjor var hun på tredje-plass, i år har hun falt til en niende.

Juryen skriver i sin begrunnelse at det virker rart å forholde seg til print i 2018, men mener at det fortsatt har en funksjon og spiller en mer eller mindre viktig rolle til tross for fallende opplag og lesere.

«På topp troner Costume-redaktør Kine B. Hartz som klarer å sette mote i et større perspektiv», heter det i begrunnelsen.

PÅ TOPP: Kine B. Hartz hylles som den som klarer å sette mote i et større perspektiv av Melk & Honning. Foto: Privat.

Signy Fardal i norske Elle har det siste året vært underlagt bloggplattformen United Influencers, og har knyttet til bloggere som Lene Orvik. I årets kåring heter de Elle 2.0, men de faller likevel fra en syvende til en fjortende plass på listen.

Elise By Olsen, kjent som verdens yngste redaktør, faller også fra en sjette til en femtende plass.

De som nesten får plass på listen, altså de såkalte «boblerne» er fotograf Maria Pasnau, designer Edda Gimnes, modellagentene Alexander Nordheim (Team Models) og Amar Faiz (Idol Looks) og Hege Aurelie Badendyck.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Dette er de mest populære merkene akkurat nå

  2. NYHETER

    Edda Gimnes om drømmejobben: – Det er beintøft

Relaterte artikler

NYHETER

Motenettsted: Dette er Mote-Norges mektigste 2019

NYHETER

Motenettsted: Dette er mote-Norges mektigste 2020

NYHETER

Motenettsted: Dette er mote-Norges mektigste

NYHETER

Varner kjøper seg inn i Yme Universe

NYHETER

Disse tjente mest i den norske motebransjen

NYHETER

Ditte Kristensen om Oslo Runway: – Det skal ikke bli en millionbedrift

KJENDIS

Historien bak #Oneleggedselfie