De nye designtalentene: Søster Studio
Pernille Nadine (25) har bodd i London og hatt store klienter som Givenchy, Yeezy og Adidas. Nå satser hun for fullt på sitt eget klesmerke.
I serien «De nye designtalentene» skal MinMote møte flere unge norske designtalenter. Vi har allerede tatt en prat med Bror August, Elnaz Gargari og Malin Molden, og nå er det klesdesigner Pernille Nadines kreative verden vi skal få et innblikk i.
Pernille Nadine er designer og kreativ direktør for sitt eget klesmerke, SØSTER STUDIO, som hun startet for ett og et halvt år siden. Før dette bodde hun i London og freelancet som makeup-artist og stylist, og var beauty editor for magasinet Å journal.
Hun flyttet til London uten en eneste kontakt, men bygget seg raskt opp et nettverk med store klienter som Givenchy, Urban Outfitters, Kanye Wests Yeezy, Adidas, Mac Cosmetics, Chanel Beauty og flere.
Dette er mote-Norges mektigste
Selv om hun jobbet i andre deler av bransjen først, var det aldri noen tvil om at hun skulle starte for seg selv.
– Jeg drev med dans og teater først, men klær var alltid mitt fristed som jeg drømte meg bort til, og det som fikk meg til å være motivert i hverdagen.
25-åringen har studert make-up i Oslo og styling i London. Men i på stylingskolen ble hun ikke så lenge som hun først planla.
Smykk deg i norsk design
– Min vei var heller å jobbe og prøve ut ulike ting og få erfaring på egen hånd. Det er jo to vidt forskjellige veier, på både godt og vondt. I og med at jeg ikke har studert klesdesign, så har jeg kanskje ikke så mange rammer i hodet, noe som kan være positivt for den kreative prosessen, sier hun.
Nå bor hun og samboeren Paavo Rafael på Grünerløkka i Oslo, i en perle av en loftsleilighet. Da MinMote var på besøk skinte solen inn på klesstativene med Søster Studios første kolleksjon.
Hun er ofte i studioet i London, hvor hun samarbeider med en mønsterkonstruktør, syerske og skredder. Det er her de lager plaggene og jobber med kolleksjonene. Loftsleiligheten hjemme er der research-delen foregår, og her hun tegner designene.
Den unge designeren har klare retningslinjer på hvordan hun vil at klesmerket skal drives: Miljøbevisst og etisk. Søster Studio er bærekraftig, vegetarisk og såkalt «slow-fashion».
Hun ønsker at klærne hun designer ikke skal være trend-basert, men uavhengig av sesong, for å unngå bruk-og-kast-kulturen som i stor grad preger motebransjen. Alle plaggene produseres i London, for å gjøre det så lokalt som mulig.
– Vi skal ikke masseprodusere plaggene, så det blir små kolleksjoner. Det er viktig at materialene vi bruker er bærekraftige. Merkelappene, glidelåsene, knappene, linningen – absolutt alle deler av plagget ned i minste detalj. Jeg passer også på minst mulig plastbruk. Vi har resirkulert plast i et par plagg og så har vi polyester-tråd i noen, men det er det eneste, forteller Nadine engasjert.
Halima Aden skriver historie
Selv om hun mener det er en selvfølgelighet at man skal tenke på miljøet og behandle alle mennesker og dyr godt, er det likevel noe veldig mange i moteindustrien ikke tar hensyn til.
– Det er viktig å sørge for at alle som lager klærne og materialene får bra betalt og jobber i trygge omgivelser. Nå som Søster Studio er små og helt i startfasen, er det mye lettere å faktisk bygge en bærekraftig bedrift fra bunnen av og passe på alle ledd, konstaterer hun, og legger til:
– Designene mine skal visualisere hvordan jeg ønsker at verden skal være og hvordan jeg kan endre den.
En av ambisjonene hennes for Søster Studio er at de skal være med på å forandre industrien og samfunnet. Hun er opptatt av at man kan gjøre ting på en helt annen måte enn hvordan store deler av bransjen driver, selv om det er dyrere, vanskeligere og mye mer tidkrevende.
– Det er den veien moteindustrien skal gå, kommer til å gå og må gå. Enten gjør man det nå, eller så må man lære seg alt det her og begynne på nytt igjen senere, sier Nadine.
Søster Studio har allerede fått internasjonal oppmerksomhet. Klesmerket har blant annet vært i det anerkjente motemagasinet Vogue tre ganger, noe Pernille Nadine synes er utrolig stas.
I august i fjor, var hun nominert til Bik Bok Runway Award 2018, hvor HAIK/w stakk av med seieren. På visningen hadde hun fokus på mangfold.
– Når jeg finner modeller tenker jeg mer på hvem som er kule og hvem som gjør noe interessant. Ikke på alder, størrelse, bakgrunn eller etnisitet. Ja til en mer inkluderende moteindustri som fremmer mangfold, det er det dessverre veldig stor mangel på. Det blir kjedelig å se de samme personene om og om igjen, sier Nadine.
Et høydepunkt for merket er at de snart skal vise kolleksjonen sin på showroom i Paris. Akkurat nå har de bare en av hvert plagg, men de har fått mulighet til å vise hele kolleksjonen til innkjøpere, og å produsere den.
– Vi har ikke hatt midlene til å produsere den før, så selv om butikkene har ønsket å kjøpe kolleksjonen, har vi ikke kunne sagt ja. Vi har kun tatt imot bestillinger på nett. Så nå har vi fått til noe jeg har hatt som mål, smiler hun fornøyd.
Selv om merket går bra og får mye positive tilbakemeldinger, legger hun ikke skjul på at det er utfordrende til tider. Siden hun har studio hjemme er det ikke noe skille mellom jobb og fritid.
– Jeg prøver å være litt mer obs på å gi meg selv fri, men det blir ikke særlig mye av det. Man må nesten være på jobb døgnet rundt når man driver for seg selv. Jeg tenker hele tiden at siden det er så mange som driver med dette her og som jobber beinhardt, så må jeg jobbe enda hardere, ler hun.
Hun synes likevel det er verdt det. For henne var det aldri en annen mulighet enn å starte for seg selv.
– Det er så mye mer givende, og jeg jobber bedre under press. Samtidig er det behovet for å skape en endring og uttrykke meg, så dette blir min måte å gjøre det på.