GIR MEGADONASJON: François-Henri Pinault, som eier luksusselskapet Kering, gir millioner av kroner til oppbygningen av Notre-Dame. Her sammen med kona Salma Hayek. Foto: AP

Nyheter

Motemoguler får heftig kritikk for Notre-Dame-donasjon

Franske motekonger får kritikk for å bruke Notre-Dame-brannen til å fremme seg selv og hvert sitt luksusselskap.

  • Ingeborg Aspeli
  • Elise Alexandra Gulbrandsen
Publisert:

Den ikonisk katedralen Notre-Dame i Paris gikk opp i flammer mandag kveld. Katedralen fikk store skader, men det ble raskt bestemt at den 850 år gamle bygningen skal gjenreises.

Frankrikes president Emmanuel Macron ba om internasjonal hjelp for å få det gjort, og en innsamlingsaksjon ble opprettet tirsdag.

Da var to av Frankrikes rikeste menn, og som er sjef for hvert sitt luksuskonsern, raskt ute med hver sin hjelpende pengesum.

Den franske milliardæren François-Henri Pinault, som er konsernsjef og styreleder i luksusvareselskapet Kering, varslet at han skal donerer 100 millioner euro til gjenoppbyggingen, som tilsvarer omtrent 960 millioner kroner. Kering eier luksusmerker som Gucci, Saint Laurent, Balenciaga og Alexander McQueen.

Kun noen timer senere varslet Bernard Arnault, som er sjef for LVMH-gruppen, at de vil doble Kering sin donasjon – de skal nemlig gi hele 200 millioner til gjenoppbyggingen. Det tilsvarer 1,92 milliarder norske kroner. LVMH-gruppen eier noen av verdens mest kjente merkevarer innen luksusbransjen, som blant annet motehuset Louis Vuitton, Celine, Dior, Fendi og Givenchy, samt champagneprodusenten Moët et Chandon og konjakkprodusenten Hennessy.

NYHETER

Slik ble Per Spook Norges motekonge

Arnault er regnet for å være Frankrikes rikeste mann. Han og hans familie har ifølge Forbes en formue på 91,7 milliarder dollar, tilsvarende 778 milliarder kroner. Det gjør han også til verdens fjerde rikeste.

KJEMPER OM MOTETRONEN: Sjefen for Kering, François-Henri Pinault, og sjefen for LVMH, Bernard Arnault. Motemogulene har siden 90-tallet prøvd å overgå hverandre. Foto: AFP

Også Françoise Bettencourt Meyers, som sammen med sin familie eier 33 prosent av kosmetikkgiganten L'Oreal, skal donere 100 millioner euro. Milliardærene Mark og Oliver Bouygues skal også donere 100 millioner euro.

Milliardærene har blitt hyllet for sine heftige donasjoner, men det går ikke hjem hos alle.

– Fra det øyeblikket innsamlingsaksjonen ble annonsert, sto de rikeste menneskene i offentlig kø for å vise fram pengene sine på en vulgær måte, skriver den britiske motejournalisten Janet Street-Porter i en kommentar i Daily Mail.

Street-Porter mener de kun donere penger for å fremme selskapene sine ved å få navnene sine på den historiske og verdenskjente bygningen Notre-Dame.

– I stedet for å tilby millioner til de mindre heldige, foretrekker Pinault, Arnault og Bettencourt og Bouygues-brødene å punge ut i religionens navn.

PÅ BESØK: Antoine Arnault, sønnen til LVMH-sjef Bernard Arnault, besøkte Notre-Dame sammen med kona Natalia Vodianova tirsdag. Foto: AP

Pinault og Arnault har også en historie hvor de prøver å overgå hverandre.

– Det er litt sjokkerende å oppdage at 90 prosent av de dyreste merkevarene i verden produseres av selskaper som eies av bare to menn, og konkurransen mellom dem er intens, skriver hun videre.

Også Washington Post trekker frem at donasjonene fremstår som en kamp i å overgå hverandre.

– De er som konkurrerende gutter, men innsatsen er i milliarder, sier redaktør for Flaunt magazine, Long Nguyen, til avisen og legger til:
– Notre-Dame-donasjonene er de siste i en lang rekke. De driver konkurrerende motekonsern, og begge liker å være senter for oppmerksomheten.

Krangelen mellom motemilliardærene begynte nemlig ikke ved donasjonen til Notre-Dame. Ifølge flere internasjonale medier har de to hatt en feide gående i flere år. Business insider skriver at milliardærenes uærklerte krangel først nådde sin første høyde da de to kjempet om å sikre seg rettighetene til motehuset Gucci sent på 1990-tallet og begynnelsen av 2000-tallet.
Den to og en halv år lange kampen skal til slutt ha endt med at Arnault solgte sine åtte millioner aksjer til Pinault for 795 kroner stykket, og med det ga opp sin eierandel i luksusmotehuset. New York Times kalte slaget om Gucci «en av de mest bitre kampene i forretningshistorien». Senere kjøpte Pinault også motehuset Saint Laurent, noe som ikke gjorde forholdet mellom de to bedre.
De to motekongene har også en stor interesse for kunst, og ifølge avisen har de konkurrert i kunstverdenen siden Gucci-feiden.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Melania Trump tatt av vinden etter Vogue-krangel

  2. NYHETER

    Slik ble Per Spook Norges motekonge

  3. NYHETER

    Jeffree Star rundstjålet for sminke verdt over 20 millioner kroner

Relaterte artikler

NYHETER

Ni kontroverser som preget moteåret 2019

NYHETER

Nicolas Ghesquière går hardt ut mot Donald Trump

NYHETER

Hanneli Mustaparta har blitt mamma

NYHETER

Melania Trump tatt av vinden etter Vogue-krangel

NYHETER

7 stilikoner over 70 år du må vite om

NYHETER

Slik ble Per Spook Norges motekonge

NYHETER

Nå får du kjøpt & Other Stories i Norge