Nyheter

Torger og Bernhard maler klær til norske kjendiser

RETT FRA VIDEREGÅENDE: Torger Vestgård (til venstre) og Bernhard Bratsberg startet klesmerket 404 design for ett år siden. Her avbildet i et møterom på et kontor de har dekorert for å ha pop up-butikk. Foto: Mattis Sandblad/VG

19-åringene fra Bærum kler opp Dutty Dior, Adrian Sellevoll og Sondre Justad. – Vi er den nye generasjonen, og derfor helt naturlig for oss å tenke gjenbruk og ha et stort miljøfokus, sier Torger Vestgård.

  • Thea Roll Rakeng
Publisert:

I et anonymt kontorlokale langs Fornebuveien, opp to trapper og inn i en gang med grå vegger og linoleumsgulv holder 404 design til. Kontorbygget, som leies ut av moren til Torger, skal egentlig totalrenoveres før en bedrift snart flytter inn, så designduoen Torger Vestgård (19) og Berhard Bratsberg (19) har fått frie tøyler til å dekorere gulv, vegger og tak med graffiti og maling, enn så lenge.

– Greia vår er at vi lager one of a kind-klær hvor vi maler med tekstilmaling og graffitispray. Mange av plaggene er vintage, mens noe er nytt og noe gjenbruk fra eget klesskap, forklarer Vestgård og fortsetter:

– Vi driver på med måte med DIY (do it yourself) og redesign av plagg, og så et behov for denne type klær som skilte seg ut. Vi spriter opp klær med kunst. Det er litt magi i hvert plagg.

NYHETER

Nytt norsk klesmerke avslørt

A post shared by 404 DESIGN (@404design_)

Kler opp kjendiser

De to bestevennene fra Bærum drev med maling av klær og bilder på hver sin kant da de gikk på Stabekk og Eikeli videregående skole. Bratsberg har tegnet hele livet, og Vestgård beskriver han som «en kunster in flesh». Han beskriver seg selv som kreativ, men med fokus på markedsføring. I fjor, da de gikk i tredje klasse, bestemte de seg for å slå seg sammen.

– Vi får til mye kulere ting sammen enn når vi drev hver for oss. Vi blir mer utfordret og pusher hverandre. I fjor hadde vi en pop up-butikk på Kadetten (festival journ.anm.) hvor vi solgte ut alt på noen timer, forteller Bratsberg.

Prisnivået ligger stort sett mellom 1000 til 2500 kroner, forteller de.

– Jeg tror kanskje vi priset det litt for lavt. Det endte hvert fall med at jeg måtte male opp plagg fortløpende til neste dag. Det ble et langt nachspiel for å si det sånn, ler Vestgård.

Navnet, 404, forklarer de slik:

– 404 er en error-melding som dukker opp når det er noe galt med nettsiden du skal inn på. Dette er en veldig frustrerende følelse. Litt lik den følelsen man får når man har kleskrise. Tanken er at du da leverer inn gamle, vintage-klær til 404 som gir klærne er ny vibe ved hjelp av kunst og maling.

KLÆR

Sniktitt på fem store vårtrender

PARTNERS IN CRIME: Bernhard (til venstre) studerer kunst og grafisk design i New York, mens Torger er primus motor for klesmerket de har bygget opp sammen hjemme i Bærum. Foto: Mattis Sandblad/VG

En blå slalåm-dress, trolig fra 80-tallet, ligger på et bord omringet av pensler og malingsspann. Den er så vidt påbegynt med maling, men ikke på langt nær ferdig, forklarer Bratsberg.

– Vi lager den til Snow Boyz, men det er mye igjen før den er helt klar, sier han.

Rapgruppen Snow Boyz er imidlertid ikke de første kjendisene som går med 404 design. Adrian Sellevoll fra «Ex On The Beach» og artisten Dutty Dior har brukt klær fra merket, og under P3 Gull hadde Vestgård og Bratsberg spesialdesignet en skinnjakke for Sondre Justad med et budskap om å stoppe oljeboring i Lofoten. Justad var selv med på designprosessen.

Stort miljøfokus: – Vi er den nye generasjonen

Til våren dukker de opp i en episode av Jenny Skavlans nye redesign-program på NRK, og for noen måneder siden redesignet de en veske fra Louis Vuitton for det norske merket Line of Oslo.

A post shared by Bruce Robert Abbott (@abbott)

De har også solgt en kolleksjon med navnet: «Endangered species» hvor 50 % av inntektene gikk til WWF Verdens naturfond.

Bærekraft er et naturlig fokus for kompisene. I tillegg til at klærne de designer på ofte er brukt, er alle møblene i kontorlokalet fra «Gi bort»-siden på Finn.no.

– Vi er den nye generasjonen, og det er helt naturlig for oss å tenke gjenbruk og ha et stort miljøfokus.

KLÆR FRA EGET KLESSKAP: – Du trenger ikke alltid å kjøpe nytt hvis du er lei av klærne dine. Hvis vi kan inspirere til gjenbruk, og at folk oppdaterer plaggene de allerede har i skapet, gjør vi mer enn gjerne det, sier Berhard Bratsberg (til høyre). Kompisene forteller at klærne de redesigner ofte er brukte klær fra vintage-butikker, eller klær fra eget klesskap. Foto: Mattis Sandblad/VG

Vestgård forteller at han møtte Adrian Sellevoll helt tilfeldig på en matbutikk, og at han fikk komplimenter for klærne sine. Så inviterte Sellevoll han på et vorspiel, og resten er historie.

– Vi har mye å takke Adrian for. Han digger klærne vi lager og har hjulpet oss masse, sier Bratsberg.

– Det er ikke noen hemmelighet at kjendiser får ballen til å rulle. Og det er jo gøy det. Målet er å inngå flere samarbeid i 2020.

Får dugnadshjelp av venner

Duoen har nylig hatt pop up-butikk i kontorlokalet vi befinner oss i, og avsluttet med å arrangerte en stor fest med over 300 gjester i samarbeid med kunstnerne bak Broslo. Det ga mersmak, innrømmer 19-åringene.

– Det er dette vi brenner for. Vi vil drive med alt og skape et 404-univers med klær, eventer, visuell kunst, underholdning og generelt bare fete ting.

Bratsberg tilføyer:

– Det skal liksom være et kreativt community. Vi er jo bare to stykker som driver dette nå, og vi håper det blir flere etter hvert. I mellomtiden har vi masse kompiser som hjelper til. Det er skikkelig dugnadsånd.

KJENDIS

SJEKK UT MARTHE AMUNDSENS KULE STIL HER!

– Å studere er det siste jeg tenker på

Bratsberg reiser snart tilbake til New York hvor han studerer kunst og grafisk design på første året, og spiller college-fotball på stipend. Merket hjelper han til med så godt han kan.

– Selv om jeg ikke får så mye tid som jeg skulle ønske til å drive med 404 når jeg bor i New York, så samarbeider jeg og Torger bra for det. Jeg føler jo at jeg er litt der det skjer når jeg bor der, og nå mot våren skal noen av klærne våre selges i en vintagebutikk på Manhattan.

BESTEVENNER OG KOLLEGER: Torger Vestgård (til venstre) og Bernhard Bratsberg gikk ut av videregående i fjor, og designer nå gjenbruksklær ved hjelp av graffiti og tekstilmaling. Foto: Mattis Sandblad/VG

Bratsberg viser frem en iPad hvor han laster inn bilder av klær klare til å dekoreres. Han bruker et program som gjør at han kan tegne og designe direkte på iPaden, og skissene sender han til Vestgård som til slutt maler på plaggene og ferdigstiller etter tegningene.

Vestgård har på sin side ingen planer om å studere riktig enda. Han bor hjemme hos moren sin mens han driver merket parallelt med å være vikar på en ungdomsskole.

– Å studere er det siste jeg tenker på akkurat nå. Det miljøet jeg er i, og kommer fra, tilsier at jeg skal bli økonom, advokat eller lege, men det er ikke det jeg har lyst til, sier Vestgård.

Kompisene forteller at de får full støtte hjemmefra til å fortsette med å utvikle merket sitt.

– Vi må smi mens jernet er varmt sier mamma, forteller Vestgård og fortsetter:

– Både mamma og pappa har tradisjonelle A4-jobber, men har alltid vært kreative og litt eksentriske. Pappa, som er eiendomsmegler, har blitt helt yoga-frelst nå og mamma driver og renser rom med krystaller og er helt Lilli Bendriss, sier han og ler.

– Haha, er det serr? spør Bratsberg.

– Ja, i går da jeg kom hjem synes mamma jeg hadde litt stresset energi, så da ga hun meg en krystall. Så selv om jeg kommer fra en tilsynelatende tradisjonell familie fra Bærum, har jeg jo skjønt i løpet av oppveksten at det er mulig å være kreativ, sier Vestgård.

A post shared by 404 DESIGN (@404design_)

Vestgård og Bratsberg vil inspirere og formidle til unge at det er kult å være annerledes, og å skille seg ut.

– Uansett hva du interesserer deg for, så er det modig å prøve noe nytt og være kreativ. Det er bare fakta. Tør å satse, basically.

– Hva er målet med 404 design?

– Å kle opp Travis Scott. Får vi til det så slutter vi, tuller Vestgård med og fortsetter:

– Det hadde selvfølgelig vært helt rått, men målet er å gjøre kulere og kulere ting. Vi er veldig inspirerte av kunstnerne bak Broslo som gjør mye forskjellig kreativt. Vi trenger ikke å tjene så mye penger nødvendigvis, men vi vil at alt skal bli større enn det er i dag. Det vi tjener fra salget reinvesterer vi i nye plagg og maling, sier han.

Bratsberg stemmer i.

– Alle gutta sier vi er heldige som har en hobby vi kan leve av, og det er jo sant. Jeg har aldri jobbet før dette vi driver med nå.

– Mens jeg derimot har vært ute en vinternatt før og jobbet i kassen på Kiwi, og på Jernia. Nå lager vi klær, er kreative og har det gøy mens vi tjener litt penger, det er viktig å huske på, sier Vestgård og legger til:

– Vi stresser ikke. Det er det beste med oss. Vi har det gøy, og for snille designere går det alltid bra.

Publisert:

Les også

  1. KJENDIS

    DE NYE IT-JENTENE – SOPHIE JEBSEN

  2. NYHETER

    Nytt norsk klesmerke: – Det skal være folkelig

  3. KJENDIS

    De nye it-jentene: Nikoline Anundsen

  4. KLÆR

    Dette blir de største trendene i 2020

Relaterte artikler

NYHETER

Sondre Justad på P3 Gull: – Protest mot at kvinner må dekke til brystvortene

NYHETER

P3 Gull 2021: Se alle antrekkene her

NYHETER

Erica Mathiesen og Anette Ousdal starter gjenbruksmerke

NYHETER

Slik vil norske designere fremme bærekraft

KLÆR

MinStil: Theresa og Hedda

KJENDIS

De nye it-jentene: Paolla Miranda da Silva

KLÆR

Sara (25) brenner for en bedre motebransje