NORSK SUKSESS: Den norsk-svenske designerduoen Ingrid Bredholdt og Patrik Rosenfors puster lettet ut etter å ha vist nok en vårkolleksjon bestående av full garderobe for dame og herre på Vigeland-museet. Foto: Tor Gunnar Berland/Stella Pictures

Nyheter

Norske suksessdesignere vil bort fra sexy-stempelet

Designerduoen bak det norske merket Mardou & Dean, Ingrid Bredholt og Patrik Rosenfors, har ingen ambisjoner om å være sexy. Til våren vil de kle opp kvinner i alle aldere i vintage sportsklær - inkludert kronprinsesse Mette-Marit (39).

  • MinMote
Publisert:

Designerduoen bak det norske merket Mardou & Dean, Ingrid Bredholt og Patrik Rosenfors, har ingen ambisjoner om å være sexy. Til våren vil de kle opp kvinner i alle aldere i vintage sportsklær - inkludert kronprinsesse Mette-Marit (39).

Av MARTINE LUNDER og NATALIE NGO

Under Oslo Fashion Week viste de en full kolleksjon i Vigeland-museet med både klær og tilbehør for tredje gang, inspirert av sine egne barndomsminner og vintage sportsklær. Piquet-trøyer, lange kjoler og tights og topper i våtdraktstoff ble sendt nedover catwalken, som gikk i en slags ring inni museet. Modellene viste også frem en rekke nye Mardou & Dean-jeans, som har blitt Ingrid og Patriks varemerke.

Forrige kolleksjon ble hyllet av den norske motebransjen, og ordet «sexy» var en gjenganger. Det er ikke denne kolleksjonen, mener Ingrid.

- Vi vil egentlig ikke være sexy i det hele tatt, selv om det selvsagt er kjempehyggelig at folk liker det vi lager. Vi ønsker å være litt rarere – litt mer «quirky», forklarer hun.

VANNSPORT: Modellene var sporty ikledd topper og tights i våtdraktstoff kombinert med fit flops og høye sandaler. Foto: Tor Gunnar Berland/Stellapictures

Frykter ikke det kommersielle

Det er nettopp jeansen som har gjort det mulig for designerduoen å utvide merket. Da de lanserte sin første jeanskolleksjon i 2007 tok den moteblogg-verdenen med storm, og ble dessuten sett på blant annet Nicole Richie, Kylie Minogue og Byrdie Bell. I 2010 vant de den prestisjetunge Nåløyet-prisen, et par år senere hadde de gjort millionsuksess på Majorstua. Nøkkelen er ifølge designerene i å ikke frykte det kommersielle.

- En del norske designere er nok redde for å bli for kommersielle, fordi det vil gå på bekostning av det kunstneriske. Vi tenker ikke slik i det hele tatt – vi har skaffet oss et fundament med jeansen, som er det vi selger mest av og det vi lever av, og det har gitt oss muligheten til å gjøre mer som vi vil. Og vi tar den ikke så langt at det skremmer bort kundene, sier Ingrid.

- Vi har ikke noe ønske om å være et «high street»-merke, men vi kombinerer kommersielt og kunstnerisk så godt vi kan. Og det er klart vi kan ta oss større friheter nå, fortsetter Patrik.

SKINN: Skinnbukser, kjoler og jakker i uventede farger dukket opp på Mardou & Dean-visningen. Foto: Tor Gunnar Berland/Stellapictures

Vil kle opp Mette-Marit

De vil ikke stemples som sexy, og vil heller ikke svare på hvem som er den ultimate drømmekvinnen å kle opp i Norge. Designerduoen understreker imidlertid at klærne passer til alle aldersgrupper – inkludert vår egen motekronprinsesse Mette-Marit (39).

- Mette-Marit er varmt velkommen til å kle seg i Mardou & Dean. Det tror jeg kunne blitt veldig bra, ler Patrik og får støtte av makkeren:

- Det hadde vært utrolig stas, sier Ingrid.

Til våren har hun tro på farger som hvitt, mint, lysegult og lys kobber. Piquet-trøyer har hun aldri likt spesielt godt, men nettopp derfor har hun laget sin egen versjon.

- Jeg liker ideen om å ta noe stygt og gjøre det vakkert, forklarer hun.

SPORTY: Vårkolleksjonen for 2014 bestod av en hel del piquet-trøyer til både dame og herre. Foto: Tor Gunnar Berland/Stellapictures

- Super sexy

Vårkolleksjonen som var mer sporty preget med «quirky» detaljer denne gangen - hadde likevel et snev av sexy. ELLE-stylist og blogger Caroline Skjelbred falt nemlig for de fargerike skinnbuksene og plaggene i våtdraktstoff, som hun synes var veldig sexy.

- Kolleksjonen var i tråd med Mardou & Dean - de har alltid skinnjakker og jeans, men nå hadde de utviklet kolleksjonen med noen partykjoler som jeg synes var veldig kule. Kjolene, skinnbuksene og våtdrakt-plaggene var super sexy! sier Skjelbred til minMote.

Skuespiller og «it»-jente Jenny Skavlan hadde pause fra filminnspilling og hadde tatt turen til Frogner i Oslo for å få med seg Mardou & Dean-visningen. Hun synes særlig herrekolleksjonen var spennende.

- Det er ofte mye fokus på plaggene til kvinner, men det var veldig mye spennende og fine herreklær. Både dame- og herrekolleksjonen var absolutt sexy med rene og fine linjer, samtidig som de viste litt hud. Jeg likte at endene bare var «revet» av og fløt fint med resten av kroppen, smiler Skavlan.

LYSE KJOLER: Mardou & Deans vårkolleksjon var fylt med lyse kjoler i hvitt og pastellfarger som viste litt hud. Foto: Tor Gunnar Berland/Stellapictures

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Oslo Fashion Week
  2. Mardou & Dean

Relaterte artikler

NYHETER

Norske designere satser på klessalg til 25 millioner

NYHETER

Norsk designerduo i retten etter konkursbegjæring

NYHETER

Norsk designerduo i retten onsdag

NYHETER

Kronprinsessen delte ut motepris - gikk for gjenbruk

NYHETER

Norske Peter Dundas overrasket med sexy og sporty Pucci-kolleksjon

NYHETER

Moods of Norway legger om stilen

KLÆR

Høydepunktene fra moteuken i Paris