Nyheter

Dette er mote-Norges ukjente millionbrødre

Blender Agency

Ingen vet hvem de er, men brødreparet som hentet Marc Jacobs og Michael Kors til Norge er blant inntektstoppen i norsk motebransje.

  • Thea Roll Rakeng
  • Line Blokhus
Publisert:
Blender Agency

Magnus og Kyrre. Foto: Privat

Blender Agency

Brødrene Mats og Kyrre. Foto: Privat

I 2003 ble Blender Agency startet av Kyrre Alver og Magnus Thorud, som i dag er et av de største og mest populære klesagenturene i Norge.

Kyrres bror, Mats Alver, kom inn på eiersiden etter at han ble ferdig med siviløkonomstudiet i 2005, og er i dag økonomidirektør. I år kjøpte også tidligere finansdirektør i Amedia, Glenn Veiby, seg inn i millionbedriften. Han har overtatt som daglig leder.

Skattelistene for 2014 som ble offentliggjort denne uken viser at de to brødrene og Magnus Thorud hentet ut millionbeløp, som plasserer dem blant de best betalte i norsk motebransje.

Ikke rart, agenturet fører flere av verdens mest ettertraktede merker som Marc Jacobs, norgesfavoritten Michael Kors, Alexander Wang, Rag & Bone, IRO, Diemme, norske Cala & Jade og Fall Winter Spring Summer. Sistnevnte tre merker er Blender medeiere i.

NYHETER

Disse tjener mest og minst i mote-Norge

Tolv år etter oppstarten selger de fire guttene og deres 20 ansatte merkevarer for flere titalls millioner årlig. Agenturets driftinntekter viser at Blender omsatte for 43 millioner kroner i 2014 - 14 millioner mer enn året før.

MEDGRÜNDER: Magnus Thorud. Foto: Instagram @blenderagency

Og det er nettopp det at Blender Agency drar nytte av og slår sammen ulik kompetanse som Mats Alver beskriver som en av suksessfaktorene.

– Det er nesten så det har gått litt for bra, sier en beskjeden Alver til MinMote.

Han forklarer at de har lært hvilke parametere som skal til for at lansering av et nytt merke skal bli en suksess i markedet, men at det også er blitt bommet en hel masse underveis.

NYHETER

Tjener millarder på billig nettshopping

Vil være under radaren

Guttene er ydmyke med tanke på suksessen og holder bevisst en lav profil. De fokuserer heller på business for å videreutvikle forretningsmodellen og for å kunne ligge et skritt foran markedet her hjemme.

– Det er den aller viktigste faktoren. Derfor reiser vi til New York, Tokyo og andre europeiske byer hvert år, slik at vi er oppdaterte på hva som skjer utenfor Norge, sier Alver.

Millionlønn

Kyrre står oppført med en inntekt på to millioner og litt over 600 000 kroner i formue. Mats tok ut én million i lønn inntektåret 2014. Thoruds inntekt i 2014 bikker også to millioner kroner, mens Glenn Veiby hadde inntekt på over tre millioner i 2014.

Ønsker å bygge opp norske merker

Bedriften er bygget sten på sten – fra et agentur med noen få merker, til å bli et agentur med stor bredde, kapital og ikke minst påvirkningskraft.

I 2006 hentet guttene Marc Jacobs til Norge, og i 2009 var det de som introduserte Michael Kors for det norske markedet. Agenturet, som holder til i Oslo, fører i dag flere av verdens mest ettertraktede merker.

Men det er ikke bare de store internasjonale motehusene Blender-guttene brenner for.

NYHETER

«Fotballfrue» og Tone-stylist på inntektstoppen

– Vi vil bidra til å bygge opp norske merkevarer. Det er så mye bra der ute, sier Alver og utdyper:

– Agenturet er kjernen i alt vi gjør, det betyr at vi i all hovedsak er en salgsorganisasjon, som er våre merkers forlengede arm i Skandvinavia. Det at agenturet går såpass bra som det har gjort de siste årene, har muliggjort at vi har kunnet være med å investere i norske merkevarer. Vi ser på dette som en mulighet til å gi noe tilbake til norsk og skandinavisk mote, ved å bidra med vår kompetanse.

Agenturet er medeiere i det norske suksessmerket Fall Winter Spring Summer og de har nylig kjøpt seg inn i merket Cala & Jade - som også er norsk. I tillegg er de involvert i både distribusjon, design og produksjon av skomerket Diemme, som blant andre kronprinsesse Mette-Marit har i garderoben.

Nå er Blender i ferd med å kjøpe seg inn i Diemme sin fabrikk i Italia, som agenturet har arbeidet tett sammen med siden Thorud kjøpte et par Diemme-sko i Tokyo i 2009.

Selvsagt står flere prosjekter på trappene, blant annet et smykkemerke som guttene har vært med på å starte.

Les også: Sjekk hvem som tjente best i din kommune

Se hva resten av motegründerne i Norge tjener her:

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Mener disse er mote-Norges mektigste

NYHETER

Dette er gutta bak Oslos nye luksusbutikker

NYHETER

Skattelistene: Disse tjente mest i motebransjen i 2018

NYHETER

Motenettsted: Dette er mote-Norges mektigste

NYHETER

Motenettsted: Dette er Mote-Norges mektigste 2019

NYHETER

Motenettsted: Dette er mote-Norges mektigste 2020

NYHETER

Motenettsted: Dette er mote-Norges mektigste