Nyheter

Influencere i Norge og Sverige boikotter klesgiganten NA-KD

POPULÆR NETTBUTIKK: Det er ifølge Svenska Dagbladet ventet at nettbutikken NA-KD skal omsette for to milliarder svenske kroner i år. Foto: Skjermdump/nakd.no.

Ansatte og praktikanter forteller om en kultur i den svenske kleskjeden NA-KD med ubetalt arbeid, lange arbeidsuker og en sexistisk og rasistisk sjargong. 

  • Thea Roll Rakeng
  • Elise Alexandra Gulbrandsen
Publisert:

Nå avbryter en rekke influencere samarbeidet med kleskjeden etter at det har stormet på sosiale medier de siste dagene. En av dem er den norske influenceren Dina Hansen.

Alt begynte med at den svenske influenceren Rodja Pazooki spurte sine 25.500 følgere på Instagram om hva de egentlig synes om NA-KD. Innboksen hennes flommet over av tilbakemeldinger fra tidligere ansatte og praktikanter i merket som fortalte om kritikkverdige forhold, skriver Aftonbladet.

Pazooki delte flere av tilbakemeldingene anonymt på sin story på Instagram. Dette har forårsaket at ledelsen i NA-KD nå skal foreta en gransking av selskapet.

MinMote har forsøkt å komme i kontakt med ledelsen i NA-KD, uten å lykkes.

Ble kalt inn på teppet

En av dem som har fortalt sin historie er Elif Abay som jobbet som praktikant på avdelingen Influencer Marketing. Hun skriver på Instagram at hun sa opp stillingen sin forrige uke etter å ha blitt kalt inn til et møte med to sjefer som mente at hun ikke «gjorde nok» og at de tapte penger med henne på laget.

Abay mener at kleskjedens krav til henne som ny praktikant på hjemmekontor var helt urimelige. Hun skulle lande 160 avtaler med influencere som sto for 1 million kroner i omsetning for selskapet, skriver hun i innlegget.

– De fikk meg til å føle at jeg hadde gjort noe forferdelig mot selskapet deres, og at jeg ikke hadde noen verdi i det hele tatt. Jeg gråt etter samtalen med dem og ble så lei meg. Hva skjer når du ikke når tallene som en ny praktikant som fremdeles lærer, den halvannen måneden jeg var der, spør hun og legger til at hun ble kontaktet at HR og sjefene på bakgrunn av dette.

Abay forteller at hun var svært stresset på jobb og etter hvert utviklet eksem og hovnet opp i hendene.

– Jeg jobbet fra klokken 08 til klokken 17 mandag til fredag under stress. Jeg fikk eksem i hele ansiktet og klarte å gjøre 96 avtaler med influencere som en helt ny praktikant på hjemmekontoret uten reell veiledning og støtte, forteller hun.

Hvis praktikantene nådde målet med 160 influencer-avtaler ville de få fem klesplagg og et klapp på skulderen som takk, forteller hun videre i Instagram-innlegget.

Det er ifølge Svenska Dagbladet ventet at selskapet vil omsette for to milliarder svenske kroner i år.

Kjente samarbeidspartnere

Flere norske influencere samarbeider jevnlig med selskapet om både egne kolleksjoner, sponsede innlegg og såkalte «hauls». Nettbutikken er med det populær blant unge, norske kvinner.
Influencer Dina Hansen er blant dem som har valgt å avslutte sitt samarbeid med NA-KD.

– Jeg tar sterkt avstand fra alle typer av rasistisk, sexistisk, homofobisk eller annen type krenkende behandling. Så for meg var det et veldig enkelt og nødvendig valg å ta.

Hun sier til MinMote at hun har fått positive tilbakemeldinger etter at hun postet på Instagram story at hun avsluttet sitt samarbeid med nettbutikken, og at hun er glad hun valgte å dele det.

– De synes det er bra at noen står frem og belyser et så viktig tema. Jeg har også fått en del reaksjoner fra norske influencere. Det overrasket meg at flere norske profiler ikke helt har fått med seg hva som har skjedd og spør om «hva det NA-KD greiene i storyen min handler om», sier hun og legger til:

– Jeg føler også på et ansvar om å formidle slik informasjon. Etter jeg delte har jeg fått melding fra flere norske profiler som sier de skal gjøre det samme – og avslutte sine samarbeid.
På spørsmål om hun mener influencere gjør grundige undersøkelser før de inngår kommersielle samarbeid er svaret nei.

– Selv visste jeg ingenting om at det sto så dårlig til internt i selskapet NA-KD før nå. Jeg kommer til å bli mer observant på dette fremover, og mer bevisst på hvem jeg velger å samarbeide med i fremtiden, sier hun.

Flere tar avstand

En av Sveriges største influencere, Therése Lindgren, har også gått ut på sosiale medier og sier at hun tar sterkt avstand fra det som har kommet frem om NA-KD de siste dagene.

«For meg er anstendige arbeidsforhold og sosial bærekraft ekstremt viktig, og jeg tar tydelig avstand fra alle typer rasistisk, sexistisk, homofobi eller annen skadelig diskriminering», skriver Therése Lindgren på Instagram.

Skjermdump fra Instagram

Skal granskes

NA-KDs administrerende direktør Jarno Vanhatapio svarer på kritikken gjennom en melding på sin Linkedin-side, skriver Aftonbladet.

Selskapet har også kunngjort at de stopper internship-programmet sitt og at de vil oppnevne en intern etterforskning på bakgrunn av informasjonen som nå har kommet frem.

– Det er tydelig fra innleggene i sosiale medier at det er praktikanter og ansatte – fortid og nåtid – som ikke hadde det bra på arbeidsplassen da de jobbet hos oss. Det er selvfølgelig veldig trist. Dette er ikke noe vi ønsker, og vi tar dette veldig seriøst, skriver Jarno Vanhatapio i en e-post til Aftonbladet.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Skattelistene: Så mye tjente influencerne i 2019

  2. NYHETER

    Halima Aden slutter som catwalk-modell

  3. NYHETER

    Harry Styles historisk: Skaper heftige reaksjoner

Relaterte artikler

NYHETER

Norske influencere om NA-KD etter massiv kritikk: – Sånn skal vi på ingen måte bli behandlet

HUDPLEIE

Elixir-sjef Marianne Fjørtoft: – Vi vil aldri betale en influencer

NYHETER

Startet klesmerke rett før corona: – Har våknet med et gisp

NYHETER

Celine Aagaard om: Familielivet, barndommen og karrieren

GJØR DET SELV

Slik gjorde pandemien oss mer kreative

MOTE

MinMote tester: Fjong

NYHETER

Halima Aden slutter som catwalk-modell