Full forvirring før motefest: Dette er temaet for årets Met-galla

STORSLÅTT: Ariana Grande på Met-gallaen i fjor. Foto: Reuters
STORSLÅTT: Ariana Grande på Met-gallaen i fjor. Foto: Reuters

Årets tema for verdens største motefest har skapt full forvirring om kleskoden.

I kveld er det duket for Met-gallaen, som hvert år arrangeres den første mandagen i mai. Gallaen blir regnet som verdens største motefest, og stjerner går på den røde løperen ikledd de mest fantastiske og fantasifulle kreasjoner.

Met-gallaen feirer åpningen av Metropolitan Museum of Art’s Costume Institute nye kostymeutstilling, samt at den samler inn penger til museets avdeling. Hvert år har utstillingen et nytt tema, som også blir kleskoden for gallaen. Årets tema er «Camp: Notes on Fashion», som tar utgangspunkt i den amerikanske forfatteren Susans Sontags tekst «Notes on Camp» fra 1964.

Årets tema har imidlertid skapt full forvirring hos både motepressen og kjendisene som skal gå ned den røde løperen.

MOTEDRONNING: Anna Wintour innrømmer at det kan være vanskelig å forstå met-gallaens tema. Foto: Reuters
MOTEDRONNING: Anna Wintour innrømmer at det kan være vanskelig å forstå met-gallaens tema. Foto: Reuters

Til og med Vogue-redaktør Anna Wintour, som er med på å arrange gallaen og bestemmer den eksklusive gjestelisten, innrømmer at det kan være vanskelig å forstå årets kleskode.

– For å være ærlig, har årets tema skapt en del forvirring, sier hun til Vogue.

For hvordan kler man seg egentlig «camp»?

I teksten forsøker Sontag å forklare hva «camp», som for øvrig ikke har noe god norsk oversetting, er. Innledningsvis skriver hun at det er en «kjærlighet for det unaturlige: Det kunstige og overdrevne».

TILBAKEBLIKK: Rihanna på fjorårets Met-galla hvor tema var «Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination». Foto: Pa Photos
TILBAKEBLIKK: Rihanna på fjorårets Met-galla hvor tema var «Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination». Foto: Pa Photos

Hun skriver videre at det er en metafor for livet som et teater, og at «camp viser at god smak ikke enkelt og greit er god smak: Det finnes faktisk en god smak av dårlig smak». Forfatteren forklarer at hele poenget til camp er å være leken og useriøs, og det tar ofte utgangspunkt i populærkulturen.

Susan Sontag nevner flere kjendiser på den tiden som hun mener er «camp». Hun nevner blant andre skuespillerinne Bette Davis, skuespillerinne og sangerinne Jayne Mansfield, bodybuilder Steve Reeves og den italienske skuespillerinnen Gina Lollobrigida.

CAMP: Susan Sontag trekker fram den amerikanske skuespillerinnen Jayne Mansfield som et eksempel på en som er «camp». Her sammen med Mickey Hargitay i 1957. Foto: AP
CAMP: Susan Sontag trekker fram den amerikanske skuespillerinnen Jayne Mansfield som et eksempel på en som er «camp». Her sammen med Mickey Hargitay i 1957. Foto: AP

Det de alle har til felles er at de er overdrevet i en eller annen retning – fra Steve Reeves muskuløse kropp til Jayne Mansfield platinamanke.

På den røde løperen vil man derfor mest sannsynlig ikke se naturlig vakkert og enkelt, men heller overdrevent, kunstig og teatralsk.

Vogue-redaktøren håper, selv om det hele er litt forvirrende, at vi vil se ville og morsomme antrekk. Hun holder også en knapp på ett materiale:

– Jeg gjetter på at vi kommer til å se store mengder med fjær på den røde løperen, sier hun.

Hvordan var din opplevelse i dag?