Nyheter

Det Nye felt i PFU for lansering av Fotballfrue-veskene

VESKEDESIGNER: Det Nye er felt i PFU for sin omtale av Caroline Berg Eriksens veskekolleksjon. Bildet er fra da hun var med som dommer i Det Nye jenta-innspilling. FOTO: FRODE HANSEN/VG

Motemagasinet Det Nye har blitt felt i Pressens Faglige Utvalg for leser-arrangement  med Caroline «Fotballfrue» Berg Eriksen og hennes veskekolleksjon.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

Fellelsen kom torsdag formiddag, og hele uttalelsen fra PFU kan du lese her.

Saken havnet hos PFU som følge av to leserklagerpå følgende:

I det mye omtalte intervjuet - hvor Berg Eriksen stilte med rumpa bar på coveret med tittelen «Tatt med buksa nede», og tittelen «En frekkere frue» på en ti sider lang reportarsje inne i bladet - kom det også fram at toppbloggeren også skulle debutere som veskedesigner.

Sjekk hva ekspertene mente om Fotballfrue-veskene her.

– Jeg ville lage noe som de fleste kan se seg selv gå med og bruke til

det meste. Kolleksjonen består av en liten hverdagsveske, en clutch, og en større hverdagsveske som også skal kunne brukes som stelleveske, forklarer Berg Eriksen i saken.

«Intern svikt»

Kort tid etter at intervjuet sto på trykk, ble lanseringen holdt på en kundekveld i samarbeid med nettopp Det Nye.

Det er dette som er problematisk, ifølge PFU.

«Problemet oppstår imidlertid når markedsaktiviteten kan knyttes til redaksjonen, som her, og når publikum (som klagerne) mistenker redaksjonen for å samarbeide med eksterne interesser. Publikum må ha tillit til at redaksjonens valg og vurderinger er gjort uavhengig av kommersielle krefter utenfor redaksjonen», skriver de og fortsetter:

Sjefredaktør Karine Thyness. Foto: Roy Darvik

«Utvalget noterer seg videre at veskemerket henviste til Det Nye for påmelding til kundekvelden, og at dette skjedde så sent som dagen før lanseringen. At Det Nye har beklaget at det ble sendt ut invitasjoner, og forklart det som en intern svikt, er noe utvalget registrerer. Men det retter ikke opp skaden som utvalget mener Det Nye har påført sin egen troverdighet ved å blande sammen redaksjonell og kommersiell virksomhet».

Videre viser utvalget til Vær Varsom-plakatens punkt 2.7, der det heter: «Oppretthold et klart skille mellom markedsaktiviteter og redaksjonelt arbeid», og konkluderer med at Det Nye har brutt god presseskikk.

Det Nye-redaktør, Karine Thyness, skriver følgende til MinMote i en mail:

- Vi felles ikke for journalistikken, men for en tvil rundt Det Nyes rolle i Caroline Berg Eriksens event. Vårt intervju med Berg Eriksen er basert på journalistiske vurderinger. D et finnes ingen kommersielle bindinger mellom Det Nye, Berg Eriksen eller veskemerket Adax. Jeg synes fellelsen er svært streng, og tror den kan bli utfordret.
Vi tar fellelsen til etterretning, og vil publisere en beklagelse snarest mulig, skriver Thyness.

Dømt tidligere

Dette er ikke første gang Det Nye felles i PFU. I vår ble magasinet dømt for å ikke tilstrekkelig merke forsiden på sitt nummer 14 i 2014, hvor hele førstesiden var en kjøpt annonse hvor modellen er kledd opp i klær fra en annonsør. PFU dømte Det Nye på punkt 2.6, som handler om å bryte ned det klare skillet mellom journalistisk virksomhet og betalt innhold.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    ELLE får kritikk for sponset helsereportasje

  2. NYHETER

    Disse tjener mest og minst i mote-Norge

  3. NYHETER

    Norske motemagasiner dekket moteukene på sponseturer

Finn mer innhold om:

  1. Mote
  2. Presseetikk

Relaterte artikler

NYHETER

Dolce & Gabbana lanserer kolleksjon med hijab

NYHETER

Michelle Obama hylles for «statement»-kjole

NYHETER

ELLE og Camilla Pihl får krass kritikk etter sponset reisereportasje

NYHETER

Elise By Olsen om: ** Guiness rekordbok ** Å endre skjønnhetsidealet ** Fjerde Recens-utgave

NYHETER

Ultra-fast fashion er det nye fast fashion

NYHETER

Iselin Steiro med catwalk-comeback

NYHETER

Er «Squid Game»-stjernen motebransjens nye favoritt?