Nyheter

Møt Skandinavias fremste moteillustratører

I motebransjen skjuler det seg en rekke interessante yrker. Illustratør er et av dem. minMote har snakket med to av Skandinavias mest brukte illustratører, som begge har Vogue på kundelisten, om hva som inspirerer og motiverer dem i motebransjen.

  • Jennifer Bråthen
Publisert:

Motemagasinene bugner av fotografiske moteserier og reklamebilder. Motefotografene regjerer, med andre ord fremdeles når det kommer til å presentere trender. Før motefotografene gjorde sitt inntog var illustratørene uunnværlige for motemagasinene. I løpet av de siste årene har vi igjen sett en blomstrende interesse for håndverket, nettopp fordi flere og flere magasiner ønsker å skape seg en genuin identitet.

LES OGSÅ: Fortryllende fra Marc Jacobs

– Jeg tror at veksten av illustrasjoner i magasiner kan ses i sammenheng med den stadige økende interessen for det samme også på andre felt som for eksempel innen plakatkunst, som dekor i butikk- og kaféinnredninger og som trykk på tekstiler i moten. Dette kommer som en følge av behovet for «unikhet» som er så sterkt i tiden vi lever i, sier Lene Vintervoll, redaktør i Stella, og legger til:

– Behovet for ekthet, det håndlagde, det personlige er veldig tydelig, også i magasinverdenen. Håndtegnede illustrasjoner gir oss nettopp denne muligheten til å skille oss ut i mengden, til å sette vårt preg på ting, og dermed forsterke vår identitet.

Å tilhøre et fellesskap

Den Stockholmbaserte illustratøren Cecilia Carlstedt hadde en mor som jobbet med reklame- og barnebokillustrasjon. Illustrasjon var derfor en naturlig vei å gå for Cecilia. Hun studerte kunstvitenskap før hun fortsatte på London Collage of communication og Fashion institute of Technology i New York hvor hun spesialiserte seg på grafisk design og illustrasjon.

Cecilia startet sin karriere ved å gå rundt og vise sin portofolie for magasiner og aviser. Etter en stund fikk hun sin første jobb og deretter løsnet det. Nå har hun blant annet jobbet med La Perla, Paul Smith, Victoria Beckham, BON magazine, Marie Claire og Vogue.

– Det som virkelig satte fart på sakene var samarbeidet med agenten Agent Form. Det å ha noen som promoterer og tar seg av bedriften var virkelig noe jeg trengte. Jeg setter stor pris på å tilhøre et felleskap med etablerte illustratører.

Cecilia leter etter inspirasjon i tradisjonelle kanalene, som mote- og interiørmagasiner, men det finnes også flere kilder.

– Jeg kjøper ofte kunstbøker, men jeg bruker også mye tid på internettsurfing og blogger. Jeg skal innrømme at jeg lar meg inspirere av merkelige postkort.

Cecilia er ikke en motløve iført de nyeste trendene, men hun lar seg inspirere av designerne, og mote har stor betydning for bildene hun skaper.

– Det er den teatralske, fantasifulle og kreative delen av moten, spesielt kreasjonene som lokker. De trigger min kreativitet til å skape interessante former og uttrykk på papiret. Jeg følger med på Chalayan for det konseptuelle, Cacharel og Pucci for vakre prints og Celine for grafiske former.

Nettverk har alt å si

Esra Røise har jobbet for en rekke nasjonale magasiner som Carl's Cars, Stella, Natt&Dag og D2, men også internasjonale som Nylon, Wallpaper, VICE og Vogue. Hun har utdannelse fra Einar Granum og kunstskolen i Oslo, og jobber gjerne med moteillustrasjoner når anledningene byr seg.

– Jeg har tegnet siden jeg var liten, så det å jobbe med hendene og skape noe visuelt har alltid vært noe jeg har fått mye glede ut av. Jeg bestemte meg tidlig for at jeg ville prøve å få illustrasjon til å bli noe jeg kunne leve av. Alle valg jeg har tatt utdanningsmessig har vært bevisste valg mot målet som var å kunne jobbe med tegning som hovedfokus i en eller annen konstellasjon. Jeg føler meg utrolig heldig som har fått mulighet til å gjøre hobbyen min om til jobben min. Friheten og gleden i å skape min egen jobb gjør at jeg kan jobbe lange dager uten å bli lei, og jeg håper jeg kan fortsette å jobbe som illustratør så lenge jeg orker.

Esra er en av få som lever av å gjøre illustrasjoner her i Norge. Hun tror det er viktig å ha et velfungerende nettverk i bransjen.

– Man kan være superdyktig alene på kammerset, men uten et nettverk kan det være veldig vanskelig å få eksponert arbeidene. Det er litt trist at det er sånn, men det er veldig sant. Det kan hjelpe og knytte seg til et agentur. Selv er jeg tilknyttet byHands som er Norges eneste illustrasjonsagentur. De fungerer som et veldig fint støtteapparat og tar seg av blant annet promotering.

For Esra har også bloggerne hatt stor betydning. Hun har hatt en trofast gjeng som uoppfordret har spredt arbeidene hennes langt utover landegrensene og gjort henne mere synlig.

Esra lar seg inspirere av mennesker, musikk, mote og litteratur. Hun nevner også internettet som en utømmelig kilde.

– Mote er utrolig fascinerende i den forstand at det forteller noe om din egen identitet og tiden du lever i, og jeg synes det er veldig inspirerende og underholdende å følge med på de som gjør en ekstra innsats. Selv har jeg et ganske avslappet forhold til det hele, men jeg betrakter det mer som en kuriositet fra sidelinja enn en aktiv deltager, sier hun og trekker frem Marc Bolan fra T.Rex, Patti Smith og Emmanuelle Alt som inspirerende mennesker.

LES OGSÅ: Tendrapport fra New York Fashion Week

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Kunst
  2. Mote

Relaterte artikler

MOTE

Norske Edda på New York Times talentliste

NYHETER

Erna og Høyre ansetter egen stylist

NYHETER

Vogue brukte mindreårig modell i helsekampanje

NYHETER

Designerantrekk, sminke og tilbehør: Alt om Caitlyn Jenners Vanity Fair-look

NYHETER

Hvem er Norges beste moteblogger? Du bestemmer

NYHETER

Vogue Scandinavia ansetter fire fra Norge

NYHETER

Derfor provoserer Kim Kardashians Vogue-forside