Nyheter

Moods of Norway omsetter for 291 millioner takket være denne traktoren

Klesmerket Moods of Norway skriver seg inn i norsk motehistorie med en omsetning på 291 millioner kroner. Nå håper de å ta New York med storm.

  • Jennifer Bråthen
Publisert:

I følge Dagens Næringsliv solgte gründerne Peder Børresen (34) og Simen Stålnacke (36) klær for 291 millioner kroner i 2011. I løpet av de syv årene som har gått siden eierne skjøt inn 100.000 kroner i egenkapital i 2005, har de tatt ut 75 millioner kroner i utbytte. Gutta bak suksessmerket har blant annet investert i eiendom.

– Vi er jo veldig beæret av at folk liker det vi gjør, og vi gjør så godt vi kan og prøver å spre «happy clothes for happy people» rundt omkring i verden, sier Stålnacke til minMote.

Christian Steen, byråleder i reklamebyrået SMFB, mener det er viktig å bygge en merkevare fordi da kan man ta seg bedre betalt.

– Når et produkt blir en merkevare så dekker det et emosjonelt behov, ikke bare rasjonelt. Man kjøper ikke en olabukse for å holde rumpa varm, men for å fortelle noe om seg selv, sier han og legger til:

– Traktoren til «Moods of Norway» er kanskje et litt pussig merkevaresymbol, men det skiller seg ut fra resten av motebransjen. Man skal ikke le av den! Merkevaresymboler behøver ikke å være så rasjonelle, men de må være spesielle. Verdens mest verdifulle merkevare, valgte et eple som sitt symbol. Og Apple er det vel ingen som ler av i disse dager?

LES OGSÅ: Norsk design i «Gossip Girl»

Internasjonal klasse

Moods-gutta har i løpet av sin fartstid i bransjen ikke bare tatt folket med storm, men også kjendisene. De er kjent for å dra i gang eksklusive moteshow med celebre gjester som tilskuere. I fjor var blant annet MTV-stjernen Whitney Port plassert på første rad.

- Jeg vet at flere i den norske motebransjen rynker på nesa over Moods of Norways design, men egentlig har motebransjen mye å lære av disse gutta. De har klart å tjene store summer på merkevaren de har bygget opp, og de har skapt noe som appellerer til det norske folket. Samtidig kjører de på i samme stil som de store internasjonale motehusene med forrykende visninger i storslåtte kulisser. Folk synes det er gøy med rosa traktor og ståhei. Selv om noen kanskje ser på det som harry, så viser omsetningen at Mood of Norway gjør alt riktig, sier minMote-ansvarlig Sonia Huanca Vold.

– Visningene i Norge har jo blitt den arenaen der vi kan vise kollekjonene i sitt rette univers. Det er jo utrolig moro å kunne gi folk en 100% Moods of Norway-opplevelse. Showene i februar og august er jo de to største eventene vi gjør i Norge, fortsetter Stålnacke.

Åpner i New York

Midt under finanskrisen åpnet gutta, med drahjelp fra Innovasjon Norge, en butikk i en av de mest lukrative shoppinggatene i Hollywood. Nå vil de forsøke å etablere seg i New York. Denne gangen får de hjelp av George Santacore som blant annet har hjulpet store motehus som YSL og Burberry med å etablere butikker.

– Vi har jo allerede en flagship-butikk i LA, så da er det også naturlig med en fysisk lokalisjon på østkysten. Vi jobber enda med å få alle brikkene på plass, men i løpet av året hadde det vært veldig stas å få åpnet dørene i New York, avslutter Stålnacke.

LES OGSÅ: Slik får du «Gossip Girl»-stilen på budsjett

LES OGSÅ: Fant opp «Onepiece» i bakrus

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Design
  2. Moods of Norway
  3. New York

Relaterte artikler

NYHETER

Moods of Norway-gutta knuser resten av designer-Norge

NYHETER

Moods of Norway holder fabrikkene sine hemmelig

NYHETER

Moods of Norway dropper catwalk-showet

NYHETER

Moods of Norway konkurs: Øyeblikkene vi aldri glemmer

NYHETER

Disse tjener mest og minst i mote-Norge

NYHETER

Line Varner ble gründer som 45-åring

NYHETER

Moods of Norway legger om stilen