ELLE og Camilla Pihl får krass kritikk etter sponset reisereportasje
ELLE trykker sponset reisereportasje fra Venezia av moteblogger Camilla Pihl (38). - Grunnlag for PFU-fellelse, mener presseekspert.
FAKTAFEIL: Moteblogger Camilla Pihl får kritikk for manglende faktagrunnlag i sin reisereportasje on Venezia. Foto: VG
UENIG: ELLE-redaktør Signy Fardal er ikke enig i kritikken. Foto: VG
I marsutgaven av det norske motemagasinet ELLE er det satt av fire sider til en reisereportasje til Venezia, med toppblogger Camilla Pihl i hovedrollen. Motebloggeren «deler sine aller beste tips og de kuleste adressene i byen hun omtaler som helt magisk», sier ingressen.
Men tipsene Pihl ramser opp er langt fra magiske, mener reisejournalist og blogger Vibeke Montero på. I et innlegg publisert på bloggen sin, går hun ut mot det hun mener er mangelfull research, feilaktige opplysninger og utydelige merking.
Turen er nemlig betalt av luksusmerket Louis Vuitton, som sponser Camilla Pihl. Hovedbildet til reportasjen viser også bloggeren med nettopp en stor LV-bag. I liten skrift i venstre marg står det at «ELLE er kjent med at Louis Vuitton betalte for turen».
ELLE-Signy: Ikke helt galimatias med bluse til 85.000 kroner
Feilaktioge opplysninger
- Jeg kjenner at jeg reagerer når det er skrevet så dårlig om en by som er så vakker. Hvis folk følger disse tipsene ender de opp i turistfelleruta på grunn av et kommersielt samarbeid som forkles som en reiseguide, sier Montero til MinMote og fortsetter:
- Da jeg leste dette syntes jeg synd på leseren. Det er også flere feil i teksten, for eksempel står det at Campo San Barnaba er «en bro som du absolutt må få med deg». Dette er en åpen plass. Denne artikkelen undervurderer leseren, og det er ikke greit.
MinMote har ikke lykkes i å få en kommentar med Camilla Pihls manager Peter Peters.
Les også: ELLE får kritikk for sponset helsereportasje
- Useriøst
Montero mener dessuten at samarbeidet med Louis Vuitton ikke kommer tydelig nok frem.
- Jeg mener ikke å ta Camilla Pihl, for hun er dyktig i sitt felt. Men noen reisejournalist er hun ikke. Og når ELLE trykker tipsene hennes i en reisereportasje gjør de hverken leserne, seg selv eller motebloggeren en tjeneste. De eneste to bildene av henne i saken er med Louis Vuitton-vesker, og det blir rett og slett for useriøst, sier hun og legger til:
- Hadde dette vært en god guide til Venezia hadde jeg ikke kommet med pekefingeren. Men jeg tror ikke at den jevne leser forstår at dette er reklame med mål om mest mulig synlighet for bloggerens samarbeid med Louis Vuitton, og ikke en reisereportasje. Det er rett og slett dårlig reisejournalistikk.
Les også: ELLE-redaktør vil ikke svare på om reportasjetur var sponset
- Soleklart PFU-sak
Ekspert på presseetikk Carl-Erik Grimstad, kaller reportasjen helt håpløs, både på grunn av Pihls kommersielle avtale med Louis Vuitton, samt ELLEs merking og bildebruk.
- Jeg tar herved til orde for en aksjon, slik at vi får bukt med slike saker. Vi som er tilhengere av en fri og uavhengig presse med integritet – enten det gjelder reise, kosmetikk, biler eller andre ting – vi må samle oss og klage inn slike oppslag konsekvent til Pressens Faglige Utvalg. Vi må reagere, sier han og fortsetter:
- Så kan det godt hende at noen av oppslagene vil være innenfor regelverket, men jeg ser flere og flere eksempler på at noen ikke har lest sin Vær Varsom-plakat – som i denne saken. Dette er en soleklar PFU-sak.
Pihl mister troverdighet
Grimstad mener hovedansvaret ligger på ELLE-redaktør Signy Fardal, men at også blogger Camilla Pihl bør tenke gjennom signaleffekten ved å være med på slike oppslag.
- Høyt profilerte mennesker som Pihl har en oppdragerrolle overfor nye journalister og folk i medielandskapet – og jeg er veldig redd for smitteeffekten slike oppslag har. For hennes egen del bør hun jo også tenke på at hun selv mister troverdigheten sin.
Til slutt mener Grimstad at tøffe økonomiske tider ikke er noen unnskyldning for å publisere oppslag av denne typen.
- Det er nettopp i tider med dårlig økonomi at vi må vokte etikken. Det er jo ingen sak å være etisk bevisst når regnskapet går i pluss! Nei, nå skylder vi leserne å røyke ut den sviktende etikken i denne bransjen.
- Ikke enig
ELLE-redaktør Signy Fardal svarer ikke på MinMotes gjentatte telefoner, eller konkrete spørsmål om faktafeil eller produktplassering, men skriver dette i en mail:
«Dette er en reportasje hvor en ELLE-journalist har intervjuet en av landets største bloggere, Camilla Phil, om hennes Venezia-tips. Venezia er et relevant reisemål for våre lesere, og Camilla Phil et relevant intervjuobjekt. Vi ble gjort klar over at Phil hadde vært i Venezia på Louis Vuittons regning, men vurderte hennes generelle Venezia-opplevelser, hennes personlige tips om hoteller, restauranter, barer , sightseeing og shoppingsteder som relevante i en sak som handler om Venezia og om Camilla Phil, og ikke om Louis Vuitton. I reportasjen er det totalt 12 bilder, hvorav Camilla er på 2 av dem. De fleste av bildene har vi kjøpt av Getty Images.»
«Saken er merket med at LV betalte for Camilla Phils reise på samme måte som vi vanligvis merker slike saker, og jeg er ikke enig i at vi bryter med Vær Varsom-plakaten.»