REKLAME-REFS: Iselin Guttormsens reklame for Oslo Skin Lab faller ikke i god jord hos følgerne. Foto: Annemor Larsen/VG

Nyheter

Iselin Guttormsen får krass kritikk for kollagen-reklame

Influenceren (33) slettet en video der hun sa hun ville få svar på spørsmål om kritisert produkt.

  • Thea Roll Rakeng
  • Elise Alexandra Gulbrandsen
Publisert:

Skrevet av: Benedicte Bratås, Elise Alexandra Gulbrandsen og Thea Roll Rakeng

I en seks minutter lang video publisert på Instagram samlet Guttormsen det hun omtalte som et ekspertpanel for å svare på kritikken. Det mange nå påpeker er at alle i ekspertpanelet har tilknytning til Oslo Skin Lab som selger kollagenpulveret.

– Flere har kanskje fått med seg kritikken både jeg og andre influencere har fått når vi har reklamert for @osloskinlab, innledet Guttormsen sitt Instagram-innlegg.
Produktet hun sikter til er kollagenpulveret «The Solution» fra Oslo Skin Lab.

Slettet på grunn av «trøkk i kommentarfeltet»

I en instastory tirsdag kveld kommenterer Iselin Guttormsen kritikken.

– Mange av dere har kanskje fått med dere kritikken jeg har høstet i løpet av helgen vedrørende denne videoen og reklamen for Oslo Skin Lab. Jeg står hundre prosent inne for meningene og erfaringene jeg har gjort meg med Oslo Skin Lab, starter Guttormsen videoen.

– Men jeg har likevel valgt å slette denne videoen, og det er ene og alene på grunn av trøkket som skjer i kommentarfeltet, fortsetter hun.

SLETTET ETTER KRITIKK: Guttormsen forteller at hun valgte å slette videoen på Instagram etter kritikk i kommentarfeltet. Hun har også innrømmet å ha blokkert flere av følgerne. Her et et bilde av videoen før den ble slettet av 33-åringen. Skjermdump Instagram/@iselinguttormsen

VG har vært i kontakt med Guttormsens manager David Eriksen.

– Jeg har ingen kommentar utover det Iselin nå har lagt ut på sin instastory, skriver han i en SMS.

VG har blitt kontaktet av flere som opplever at kritikken de retter mot Guttormsen blir slettet, og at de deretter blir blokkert for å kommentere videre.

– Jeg har valgt å blokkere mange av meldingene som kommer inn, sier Guttormsen på instastory tirsdag kveld og forklarer det med at folk får lov til å være kritiske, men at hun ønsker en «positiv vibe» på sin profil.

Ikke vitenskapelig bevist

En lang rekke influencere har reklamert for kollagenpulveret «The Solution» i sine kanaler. Produktet har blitt undersøkt av flere norske redaksjoner, blant annet av TV 2s «Helsekontrollen» og Dagbladet, hvor uavhengige eksperter har vært svært skeptiske til den påståtte effekten.

Lege og medisinsk fagdirektør i Legemiddelverket, Steinar Madsen, så videoen til guttormen før den ble slettet og sier til MinMote at det er vitenskapelig tvilsomt at kollagentilskudd vil «bidra til å øke hudens elastisitet, glatte ut og gi mindre rynker», som er det Oslo Skin Lab lover på sine nettsider.

– Det har blitt gjort en del forsøk og små studier med kollagentilskudd, men resultatene har vært usikre og ofte gjennomført av firmaer som har stor egeninteresse i salget. Det er ikke vitenskapelig bevist at kollagen bedrer huden, sier Madsen.
Selskapet Norvital som står bak Oslo Skin Lab omsatte for 166 millioner kroner i 2019, en økning fra 113 millioner kroner året før.

Medisinsk fagdirektør i Legemiddelverket, Steinar Madsen. Foto: Jørgen Braastad/VG

Matvarer som kjøtt, fisk og en rekke grønnsaker har naturlig kollagen i seg og derfor får en person med et normalt kosthold i seg betydelige mengder kollagen på ukebasis, forteller Madsen.

– I videoen på Instagram forklarer de at kollagenet er spaltet til mindre biter og at det gjør at det fungerer så bra på rynker. Problemet er at kollagen er overalt i kroppen vår, ikke bare huden, men i musklene, knoklene, blodårene og ja – over alt. Så du kan ikke styre dette til kun huden, det blir tatt opp der kroppen mener det er nødvendig, sier Madsen til MinMote.
Det som gjør at huden i ansiktet og på hendene blir rynkete er først og fremst solskader, sier han.

– Så hvis du skal unngå rynker og skadet hud må du bruke solfaktor og beskyttelse, og unngå overdreven soling, sier Madsen.

Les også: Forbrukertilsynet ber Influencer-annonsør om å skjerpe seg

Daglig leder i Oslo Skin Lab, Cecilie Nordstrøm, svarer følgende på spørsmålene stilt av VG og MinMote:

– Var det dere eller Guttormsen som tok initiativ til å samle et ekspertpanel?

– Iselin kom til oss med et ønske om å samle noen av våre eksperter for å besvare noen av spørsmålene om produktet som hun får fra sine følgere. Det er også derfor ekspertpanelet består av personer som kjenner vårt produkt. I den grad det oppleves at det skulle være et uavhengig ekspertpanel så beklager vi det.

– Hva tenker dere om kritikken som i kommentarfeltet på Instagram som blir rettet mot Guttormsens reklameinnlegg og produktet The Solution?

– Først og fremst synes vi det er trist at kritikken rettes mot Iselin som kun har ønsket å hjelpe sine følgere. Videre ønsker vi å understreke at studiene som ligger bak The Solution er dobbeltblindede, randomiserte og placebokontrollerte, samt gjennomgått av uavhengige fageksperter før publisering. Det vil si at de holder gullstandarden for vitenskapelig forskning. Resultatene av studiene viser at jevnlig inntak gir positiv effekt på rynker, hudelastisitet og cellulitter. Så er det selvfølgelig slik at studier som tester effekt av produkter må finansieres av noen. At private selskaper finansierer disse studiene er standard praksis, og helt ukontroversielt. Dette inkluderer også for eksempel legemidler. Det er for øvrig produsenten av virkestoffet Verisol, Gelita, som har finansiert studiene for å dokumentere effekten, ikke Oslo Skin Lab. Ut over dette har vi ingen ytterligere kommentar.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    REGJERINGEN VIL STYRKE BLOGG-POLITIET

  2. SMINKE

    MinMote tester: Brynsløft

  3. NYHETER

    Reagerer på Krogh Optikk-lansering: – Event fullt av hvite influencere

  4. NYHETER

    Kronprinsesse Victoria vekker oppsikt på nytt bilde

Relaterte artikler

NYHETER

Angelica Sophie (24) ble født Benjamin: – Man må lære å elske seg selv

NYHETER

Vogue kommer til Skandinavia i 2021

NYHETER

Norske magasinredaktører om Vogue Skandinavia: – På tide

NYHETER

Står opp for en bærekraftig motebransje

NYHETER

Mener store kleskjeder driver med grønnvasking

NYHETER

Brooklyn Beckham forlovet: Stil, ring og bryllupsplaner

NYHETER

Reagerer på Krogh Optikk-lansering: – Event fullt av hvite influencere