Best og verst fra moteåret som gikk
Dette er øyeblikkene vi husker best fra året vi aldri glemmer.
1. Alt som ble avlyst
Vi ble snytt for nesten hele «award season», Met-gallaen, fester, moteuker, premierer og generelt moteøyeblikk fra den røde løperen. Under de få anledningene som har vært har kjendisene virkelig lagt seg i selen på den røde løperen. Dette gjør at vi ikke er mindre klare for at det blir flere anledninger til å kle seg opp skikkelig og få litt glamorøs inspirasjon.
2. Frisørene- og skjønnhetssalongens bønn
I mars stengte frisører og velværebedrifter ned sammen med resten av landet. Det førte til at mange frustrerte kunder ble fristet til å ta fram saksen og ty til hjemmefarging. Frisørene ba om å la etterveksten vokse fritt, og skjønnhetssalongene ble ringt ned med kreative forslag.
3. Butikkenes evne til å omstilte seg
Sjeldent har vel uavhengige butikker kastet seg rundt så fort som de har gjort i år. Hjemlevering, live digital-shopping, nye nettbutikker og kreative løsninger ble den nye hverdagen for mange butikker.
Husker du? Fryktet coronakonkurs – så kom telefonen som reddet dem
4. Komfort ble det store
5. Rawdah håndplukket av Carine Roitfeld
Denne høsten debuterte Rawdah Mohamed under moteuken i Milano. Til oppdraget ble hun håndplukket av ingen ringere enn Carine Roitfeld. Den mektige motepersonligheten skal ha falt pladask for norsk-somaliske Mohamed.
– Jeg synes hun er nydelig, og jeg elsker stilen og attityden hennes, sa Roitfeld til MinMote.
6. Vesten gjorde comeback
7. Dianas stiloppreisning
Ettersom nær sagt det eneste vi gjorde denne høsten var å være hjemme, kunne ikke «Diana-sesongen» av «The Crown» kommet på et bedre tidspunkt. Et gjensyn med noen av den virkelige Dianas moteøyeblikk gjorde at stilikonet Diana fikk ny vind i seilene. Og ikke glemt at hun er dronningen av komfortabelt athletisure også:
Les mer om stilen hennes her: Derfor ble prinsesse Diana et tidløst stilikon
8. Stuntet på Grünerløkka
I uken før black week gjennomførte en gruppe stamkunder i butikkene på Grünerløkka i Oslo et stunt som vakte stor oppsikt på sosiale medier. De hang opp plakater med store kjedebutikkers logoer over de uavhengige mindre butikkene for å fremme viktigheten av et levende bybilde.
9. Stormen mot NA-KD
På slutten av året var klesbutikken NA-KD i hardt vær på grunn av det som av flere ble trukket frem som en ukultur og dårlig arbeidsmiljø. Dette førte til at flere influencere valgte å boikotte butikken.