Nyheter

Fryktet coronakonkurs - så kom telefonen som reddet dem

I FULL SVING: Hodan Jama Farrah (i bakgrunnen) syr og Fatima Malala klipper til bomullsstoff til en smittervernsfrakk på bedriften Sisters in Business i Asker. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Den norske bedriften Sisters in Business hadde permittert alle sine ansatte og var redde for å gå konkurs. Nå har de mer å gjøre enn noensinne. 

  • Synne Krogstad Johnsen
Publisert:

Coronaviruset har fått dramatiske konsekvenser for norsk næringsliv - inkludert motebransjen. Mens enkelte bedrifter har måtte stenge dørene for nå, er det også flere merker både her i Norge og internasjonalt som har lagt om driften og begynt å produsere utstyr til helsepersonell for å møte det stadig økende behovet for smittevernsutstyr.

KLÆR

Åtte bluser som fresher opp hjemmekontorstilen

Anerkjente motehus som Gucci og Prada er på ballen, og talspersoner for de respektive motehusene har uttalt til The Guardian at de vil produsere over en million munnbind. Prada estimerte at de vil få 110.000 munnbind ferdig før 6. april.

Permitteringen snudde

Askerbedriften Sisters in Business, som ble startet for å hjelpe innvandrerkvinner med å komme inn på arbeidsmarkedet, var redd for å gå konkurs og permitterte alle sine ansatte da regjeringen varslet omfattende smittevernstiltak 12. mars. Firmaet jobber til vanlig med å selge bærekraftige julegaver til bedrifter og sy tilbehør til restaurantbransjen.

– Tiden var ikke akkurat inne for å ringe bedrifter for å høre om de ville kjøpe julegaver til sine ansatte eller spørre restauranter om de trengte flere forklær, sier Sandra Tollefsen, daglig leder ved Sisters in Business, til MinMote.

SYR SMITTEVERNSFRAKKER: Bedriften Sisters in Business produserer smittevernsfrakker til helsepersonell i Norge. Her har daglig leder Sandra Tollefsen på seg en av frakkene. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Så fikk Tollefsen en telefon som skulle snu om på det hele.

– Jeg ble kontaktet av bedriften Menova, som spurte om vi kunne sy smittevernsfrakker for dem som de videre skulle levere til sykehjem i Ringerike kommune. Først så fikk jeg litt panikk, og spurte meg selv om hvordan man gjør dette riktig. Men etter å ha gjort litt research, og funnet ut av at stoffet må være i 100 prosent bomull, i nøytrale farger og kunne vaskes på 90 grader, så tenkte jeg at dette kan vi jo få til!

Dermed var det bare å tilbakekalle alle de ansatte på jobb. De er i dag ti ansatte, men så fort at de trengte flere på jobb.

– Vi har også innkalt flere lærlinger og andre frivillige for å få nok folk. Heldigvis så har vi store lokaler, så vi sitter med god avstand mellom hverandre, legger hun til.

Mottatt flere bestillinger

Tekstilene til frakkene fant de hos Rainbow tekstil på Grønland i Oslo.

– Først så kjøpte vi opp alt de hadde av gul tekstil i bomull og vasket det. Da det var tomt, så ba vi butikken legge av alle naturfargede bomullstekstiler de hadde, sier Tollefsen.

Etter at bedriften hadde sin første levering til Menova, har flere bestillinger kommet inn.

– Vi har fått bestilling fra Bærum kommune, som bestilte 500 frakker. Videre har vi fått henvendelser fra blant annet Jessheim kommune og Asker kommune, sier hun.

Tollefsen håper at dette kanskje kan være starten på en blomstring av tekstilproduksjon i Norge.

– Vi håper på at vi kan fortsette å være en leverandør av smittevernsfrakker senere også. Selv om det er dyrere å produsere lokalt, så skaper det jo flere arbeidsplasser under gode vilkår, sier hun til MinMote.

NYHETER

LUKSUSGRUPPEN LVMH BRUKER PARFYMEFABRIKKENE TIL Å LAGE ANTIBAC

PRODUSERER MUNNBIND: En av tekstilarbeiderne i Miroglio Group sitter og syr munnbind på en av fabrikkene nord i Italia. Foto: Marco Alpozzi/LaPresse via AP

Global trend

Det italienske tekstilfirmaet Miroglio Group, som til vanlig syr produkter for ulike merker, har også begynt å lage vaskevennlige munnbind av bomull og elastan.

– Etter at vi ga fra oss vår første levering på 10.000 masker til helsepersonell, frivillige organisasjoner og journalister, har vi begynt å få flere forespørsler fra andre bedrifter også. Men vi prioriterer først og fremst og gi det til eldre og de som jobber tett på krisen, sier Alberto Racca, sjefen for Miroglio Group, til CNN.


Publisert:

Les også

  1. KJENDIS

    Dette er influencernes favoritter på hjemmekontoret

  2. HÅR

    Slik får du volum i håret med doruller

  3. MANN

    Slik trimmer du hår og skjegg hjemme

Relaterte artikler

NYHETER

Slik bidrar motebransjen i kampen mot coronaviruset

NYHETER

Norske influencere på moteuken i København: – Føler smittevernet blir tatt mer på alvor her

NYHETER

Norske Livid opplevde 80 prosent nedgang i omsetning: – Dramatisk

NYHETER

Kaja (25) driver klesmerke fra soverommet

KJENDIS

Designer Tine Mollatt om: Milliontapet, fremtiden og de nye planene

NYHETER

Forsker hardt ut mot «vegansk skinn»

NYHETER

Chanel lager smittevernutstyr